ماجرای تجزیه شهرستان کازرون ادامه دارد؛ روایت شرق از ناآرامی در قائمیه

کدخبر: ۲۱۶۶۷۳
​اقتصادنیوز: به‌دنبال انتشار خبری مبنی بر توقف همه طرح‌های تقسیمات استانی در دولت دوازدهم، گروهی از اهالی قائمیه یا همان چنارشاهیجان در اعتراض به این موضوع از نیمه‌شب شنبه تا ظهر یکشنبه محور مواصلاتی این شهر به خوزستان، بوشهر و یاسوج را مسدود کردند، به‌طوری‌که خودروهای عبوری از این جاده مجبور شدند مسیر خود را تغییر دهند.

به گزارش اقتصادنیوز شرق با انتشار این خبر روایت خود را از این رویداد منتشر کرد این تجمع اعتراضی با حضور معاون سیاسی استاندار  و وعده او درباره اینکه طرح شهرستان‌شدن قائمیه - از توابع کازرون - ملغی نشده است، پایان یافت. بااین‌حال به گفته راضیه فرجاد، رئیس شورای شهر قائمیه، معترضان اعلام کرده‌اند در روزهای آینده هم به حضور اعتراضی خود ادامه خواهند داد. 

جرقه  تجمع

خبرگزاری برنا روز شنبه این خبر را بر خروجی خود قرار داد: «یک منبع آگاه اعلام کرد، دولت مصوب کرد تا آخر دولت دوازدهم همه طرح‌های مربوط به تقسیمات کشوری اعم از شهرستانی و استانی مسدود بماند. تا پایان دولت دوازدهم موضوع تقسیمات کشوری از سوی هیچ سازمانی مطرح نخواهد شد». همین خبر گویا جرقه اعتراض مردم قائمیه بوده است. راضیه فرجاد در‌این‌باره به «شرق» گفت: بعدازظهر شنبه برخی در شبکه‌های مجازی با اشاره به مصوبه جدید دولت، این خبر را به یکدیگر تبریک گفته و آن را نشان از موفقیت خود دانستند. آنها گفتند ما در سفری که به تهران داشتیم و دیدارهایی که داشتیم توانستیم مانع از تصویب جدایی قائمیه از کازرون شویم. فرجاد در توضیح بیشتر گفت جمعه هفته گذشته هم به مدت نیم‌ساعت محور مواصلاتی این شهر بسته شد، اما با پادرمیانی امام‌جمعه این شهر، معترضان به سمت محل اقامه نماز جمعه بازگشتند. فرجاد افزود: روز گذشته معاون سیاسی استاندار یعنی آقای پژوهش به میان مردم آمده و به آنها قول داده که طرح تفکیک قائمیه و ایجاد شهرستان کوه‌چنار از دستور کار دولت خارج نشده است. خبرگزاری فارس هم نوشت: هادی پژوهش‌جهرمی با بیان اینکه از خبرگزاری بُرنا بابت انتشار این خبر کذب شکایت خواهد شد، قسم یاد کرد که این خبر کذب بوده و این‌گونه نیست که طرح‌های تقسیماتی در کل کشور لغو شده باشد. معاون سیاسی استاندار فارس که از لفظ «مردم کوه‌چنار» استفاده می‌کرد، خواستار بازگشت مردم به منازل خود شد و افزود: این اطمینان را به شما می‌دهم که طرح تشکیل شهرستان جدید لغو نشده و مطالبات مردم پیگیری می‌شود. سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده ناجا در استان فارس هم خواستار خویشتن‌داری مردم شد و گفت: از مردم می‌خواهم به خانه‌های خود بازگردند، چراکه مطالبات آنها در روال قانونی در حال پیگیری است. بنا بر این گزارش امام‌جمعه قائمیه هم در خطبه‌های نماز جمعه، شایعاتی مبنی بر لغو طرح ایجاد شهرستان کوه‌چنار را تکذیب کرده بود. 

توقف تقسیمات، طرح شورای عالی امنیت ملی بود

برخی از چهره‌های سرشناس قائمیه عصر روز گذشته به استانداری رفتند تا در جلسه مشترک با استاندار حضور پیدا کنند. فرجاد می‌افزاید معترضان دلایل و اعتراضات خود را در قالب بیانیه‌ای اعلام کردند و استاندار هم گفت آنچه انجام شده، بیشتر شیطنت خبرگزاری برنا بوده است. به روایت فرجاد، استاندار در این جلسه اعلام کرده طرح توقف تقسیمات کشوری در دولت دوازدهم طرح شورای عالی امنیت ملی بوده که هیئت دولت زیر بار آن نرفته است. استاندار همچنین وعده داده است که موضوع مورد درخواست مردم را پیگیری خواهد کرد. 

دلیل اعتراضات کازرونی‌ها

هفدهم مرداد سال گذشته بود که حسین رضا‌زاده، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده شهرستان کازرون در مجلس که از اهالی قائمیه است، در پیامی تلگرامی خبر داد که موضوع طرح تشکیل شهرستان جدید کوه‌چنار تأیید شده است. کوه‌چنار ترکیبی از کوه‌مره نودان و چنارشاهیجان (قائمیه) است که دو شهر از توابع کازرون هستند. شهرستان تازه‌تأسیس قرار بود از پیوستن بخش‌های چنارشاهیجان (قائمیه)، کوه‌مره نودان، بیشاپور، دشت برم و امامزاده سیدحسین تشکیل شود. این طرحی است که اعتراض مردم کازرون را به همراه دارد. محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، نماینده فسا، قبلا درباره اعتراض کازرونی‌ها گفته بود: حساسیت مردم کازرون این بود که اگر هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر جمعیتی از کازرون کم شود، این شهر ضعیف‌تر می‌شود، این حساسیت درباره امامزاده سیدحسین و یکی، دو قسمت دیگر بیشتر بود. امام‌جمعه کازرون، آقای خرسند، درباره این موضوع به تهران آمد و با آقایان جهانگیری، لاریجانی و وزیر کشور صحبت و بعد اعلام کرد قضیه متوقف شده است و مردم اقدام خاصی انجام ندهند. امین مهرورز، از اعضای شورای شهر کازرون هم پیش‌تر گفته بود: ایشان (رضا‌زاده) وعده داده بود که قائمیه را به شهرستان تبدیل می‌کند. این در حالی است که قائمیه با این جمعیت و وسعت، شرایط کافی برای تبدیل‌شدن به شهرستان را ندارد و به‌ناچار برای اینکه شرایط را داشته باشد، باید یک شهر و دو بخش را از کازرون به آن الحاق کنند. اعتراض به طرح تجزیه کازرون از مرداد سال 96 آغاز شد و معترضان با تجمع مقابل دفتر امام‌جمعه یعنی حجت‌الاسلام خرسند، از او خواسته بودند با طرح جدید مخالفت کند. معترضان سراسر سال 96 را در جلسه‌های مختلف با مسئولان استانی و امضاکردن نامه و طومار سپری کردند؛ اما اعتراض آنها راه به جایی نبرد تا اینکه اعتراضات در فروردین سال جاری هم ادامه یافت و در روزهای آخر اردیبهشت به خشونت کشیده شد و چهار نفر در این جریان این اعتراضات جان خود را از دست دادند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید