استادحقوق دانشگاه:

طبق دستور اسلام نمی توان از برجام خارج شد

کدخبر: ۲۱۷۲۸۸
اقتصادنیوز: دبیر کل انجمن مدرسین دانشگاهها گفت: از جنبه فقهی و طبق دستور صریح قرآن ما اجازه خروج از برجام را نداریم چرا که قرآن تصریح کرده است که مسلمانان حق برهم زدن هیچ معاهده ای بین خود و دیگران را ندارند مادامی که طرف مقابل نقض عهد نکرده است.

به گزارش اقتصادنیوز محسن رهامی در گفت و گو با  ایرنا افزود: شاهدیم که ایران به تعهد خود وفادار باقی مانده و این آمریکا بوده که به طور غیرقانونی از آن خارج شده است. تنها اسرائیل، عربستان و امارات از این اقدام ترامپ اظهار خشنودی و مابقی کشورها آنرا نادرست خوانده اند.

عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاحات ادامه داد: کشورهای اروپایی هم تا جایی که امکان دارد در صدد حفظ برجام برآمده اند. آنها به خاطر حفظ منزلت خود در بین جهانیان قصد خروج از این عهدنامه را ندارند. با آنکه معاملات تجاری اروپاییان با آمریکا دهها برابر معاملاتشان با ایران است اما آنها تلاش می کنند بماند. از سویی روسیه و چین هم که نگران تسری این رفتار ترامپ به سایر معاهدات بین المللی هستند در مقابل این حرکت موضع گیری کرده اند.

رهامی ادامه داد: برجام بین ایران و 6 کشور دیگر است و تنها آمریکا پیمان خود را شکسته و سایرین روی حرف خود مانده اند. این قرارداد به تصویب شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده و یک پیمان جهانی است. در وضعیت کنونی خروج ما از برجام بدون نقض آن از سوی طرف مقابل برخلاف آموزه های اسلام است. 

** بازگشت تحریم ها به ضرر اصولگرایان هم است

او اضافه کرد: جریانی در داخل کشور هم از عهدشکنی آمریکا خوشحال شده است. این گروه اقدام آمریکا در موضوع برجام را به حساب دولت می گذارد. البته این را می توان ناشی از درک نادرست از شرایط بحرانی منطقه و بی توجهی به این واقعیت دانست که تبعات ناشی از تخریب دولت تنها گریبان روحانی و اصلاح طلبان را نمی گیرد بلکه کل کشور و نظام را به ضعف می کشاند. برای مثال اگر تحریم ها دوباره برگردد این فقط بخش اصلاح طلب جامعه نیست که ضرر می کند بلکه اصولگرایان هم دچار زیان خواهند شد. 

این استاد حوزه ادامه داد: در جهان پیشرفته رقبای سیاسی پس از خاتمه رقابت های انتخاباتی سعی در همکاری با جریان پیروز را دارند تا منافع ملی تامین شود. اما در سرزمین ما که جهان سومی است و هنوز قواعد بازی سیاست به طور کامل پذیرفته نشده پس از گذشت یکسال از یک انتخابات آزاد، جناح ناپیروز همچنان به فعالیت انتخاباتی علیه رقیب ادامه می دهد. 

نماینده دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی گفت: روحانی در سال گذشته در جریان یک رقابت آزاد با اختلاف رای بسیاری نسبت به رقیب بر کرسی رییس جمهوری نشست. ایشان رییس قوه مجریه است و همانطور که دود تضعیف سپاه، ارتش، قوه قضاییه و هر رکن دیگری از حکومت در چشم کل نظام و مملکت می رود تخریب رییس جمهور هم درست نیست. ممکن است ما از یک مسوولی در هر سمتی خوشمان نیاید ولی نباید او را تضعیف کنیم چرا که کل نظام و جامعه دچار سستی می شود.

** اصولگرایان بسیاری طرفدار برجام هستند

رهامی افزود: البته نباید این موضع گیری را به کل دوستان اصولگرا تعمیم داد. پهنه سیاسی اصولگرایان وسیع است و طیف های بسیاری را در بر می گیرد. شاهدیم که شخصیتی مانند ناطق نوری که اصولگراست از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم از آن حمایت کرده است و هنوز هم پشتیبانی خود را ادامه می دهد. 

او تصریح کرد: برخی دوستان اصولگرا از این بدعهدی آمریکا ابراز خوشحالی می کنند و به دولت برای خروج از برجام فشار می آورند. ما این را به حساب تشخیص ناصحیح این عزیزان می گذاریم هرچند وزن مخالفان داخلی برجام چندان زیاد نیست و بسیاری از اصولگرایان و اصلاح طلبان نظام جمهوری اسلامی دیدی واقع بینانه و دقیق نسبت به موضوع دارند و چون منافع کشور برایشان اولویت دارد خواهان حفظ برجام هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید