موافقت میانمار با بازگشت آوارگان روهینگیایی

کدخبر: ۲۱۷۵۴۴
اقتصادنیوز: دولت میانمار پس از ماهها، سرانجام با ورود و دسترسی بازرسان این سازمان به ایالت راخین که کشتار و سرکوب روهینگیایی ها در آن بوقوع پیوسته است، برای نظارت بر روند بازگشت آوارگان از بنگلادش به این کشور موافقت کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سازمان ملل با انتشار بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد: دولت میانمار پس از بروز درگیری ها و کشتار روهینگیایی ها در'آگوست 2017'( شهریور96) برای نخستین بار با حضور نمایندگان این سازمان در ایالت راخین به منظور نظارت بر روند بازگشت صدها هزار آواره روهینگیایی از بنگلادش به این کشور موافقت کرده است.

حملات و سرکوب شدید نظامیان میانماری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در سال گذشته سبب کشته شدن هزاران نفر از آنها و آوارگی بیش از 700 هزار نفر در بنگلادش شد.

براساس گزارش مسئولان بنگلادشی، این کشور در حال حاضر با احتساب آوارگان قبلی روهینگیایی ، میزبان یک میلیون نفر از آنها در اردوگاههای برپا شده در خط مرزی میان بنگلادش و میانمار است.

دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.

سازمان ملل سرکوب روهینگیایی را 'پاکسازی نژادی' خوانده در حالیکه ارتش این کشور با رد این اتهام ، از حملات گسترده نظامی خود علیه روهینگیایی ها به عنوان برنامه مقابله با شورشیان و تروریست ها نام برده است.

بنگلادش و میانمار پس از این واقعه تلخ ، در روز 25 ماه نوامبر یک توافق نامه مشترک را برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.

بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج و در مدت 2 سال انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.

اما دولت بنگلادش اعلام کرده است طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار که قرار بود از ماه ژانویه آغاز شود به تاخیر افتاده و میانمار را مقصر این تاخیر اعلام کرد.

طبق گزارش سازمان ملل مجوز دولت میانمار به بازرسان این سازمان امکان بررسی شرایط را برای نظارت بر بازگشت آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به راخین فراهم می سازد. 

دولت میانمار در عین حال اعلام کرده ، برخی از گروههای آوارگان تاکنون به طور داوطلبانه در مقیاس محدود به این کشور بازگشتند اما آوارگانی که در بنگلادش هستند، نگران بروز فاجعه دیگری در میانمار پس از بازگشت هستند. از این رو آنها خواستار اعطای حق شهروندی توسط نایپیدائو هستند.

دولت میانمار درعین حال اعلام کرده که نمایندگان این دولت نیز برنامه مستقل جستجو در مورد کشتار و سرکوب سال گذشته روهینگیایی ها را در دست اجرا دارد.

قراراست 'کریستین شارن بورگنر'Christine Schraner Burgener' در ماه آینده میلادی برای نخستین بار با سفر به میانمار با مسئولان این کشور در مورد وضعیت روهینگیایی ها گفت وگو کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید