سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خبر داد

طرح نمایندگان برای کاهش 30 هزار نفری جمعیت زندانیان

کدخبر: ۲۱۷۶۴۶
اقتصادنیوز:‌ سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بررسی طرح هایی خبر داد که باعث کاهش 30 هزار نفری جمعیت زندانیان کشور می شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا ، «حسن نوروزی» روز جمعه با تایید خبر وجود مشکلاتی در فضای داخل زندان‌ها که ناشی از نداشتن نظارت بر این بخش بوده است، گفت: هم‌اکنون هم از نظر تامین مکان و هم در زمینه کنترل وضعیت زندان‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم، کما اینکه مشاهده می‌کنیم که مواد مخدر نیز به راحتی به این فضا نفوذ پیدا کرده است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، در ارائه راهکار برای رفع مشکلات کنونی در روند اداره زندان‌ها افزود: کاهش عناوین مجرمانه از طریق جرم‌ زدایی و ترغیب قضات به استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس که به دنبال صدور بخشنامه‌ای از سوی رئیس قوه قضائیه پیگیری کرده‌ایم از جمله اقداماتی است که در جهت نظارت دقیق بر این بخش صورت گرفته است، کما اینکه در ماده 60 تا 90 قانون مجازات اسلامی نیز به تحقق این مهم تاکید شده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون در کمیسیون در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که اگر در صحن مجلس رای آورد، موجب کاهش جمعیت زندان‌ها حداقل از 130 هزار نفر به 100 هزار نفر می‌شود.

نوروزی با اشاره به آماری مبنی بر حضور 21 هزار زندانی در تهران که از این میان 3 درصد را زنان و نیم درصد را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، حضور زنان به همراه فرزندانشان در زندان را امری اشتباه دانست و تاکید کرد: در فقه اسلامی تنها برای دو یا سه مورد به مجازات زندان تاکید شده است، بنابراین چه معنایی دارد که برخی را برای تخلفاتی در حوزه محیط زیست یا آب و منابع طبیعی به مجازات حبس محکوم می‌کنند؟

وی تاکید کرد: حضور زنان به طور کل در زندان غلط است مگر اینکه مرتد باشند، در غیر این صورت برای تخلفات مالی و سایر موارد جزیی نباید برای زنان مجازات حبس تعیین شود، بنابراین در این مورد قضات با تعیین مجازات حبس که آسانترین نوع مجازات است، مرتکب اشتباه می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید