روسیه از توافق برای خروج نیروهای ایران از جنوب سوریه خبر داد

کدخبر: ۲۱۷۷۷۹
اقتصادنیوز: سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که روسیه و رژیم صهیونیستی بر سر خروج نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه از جنوب غرب سوریه، توافق کرده‌اند و انتظار می‌رود این توافق به زودی اجرا شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سایت شبکه روسیا الیوم نوشت، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا گزارش رسانه‌ها در خصوص توافق روسیه و اسرائیل بر سر خروج نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه از مرز با سرزمین‌های اشغالی درست است، یا نه به خبرنگاران گفت: من هم اخبار و گزارش‌هایی را در این باره شنیده‌ام و تا آنجایی که اطلاع دارم این توافق انجام شده است.

نبنزیا اظهار کرد: آنچه می‌دانم این است که توافق حاصل شده است. نمی‌توانم بگویم که این توافق الان به اجرا در آمده یا نه، اما می‌توانم بگویم طرف‌های این فرایند از آن خشنود هستند. اگر تا الآن در عرصه عملیاتی اجرا نشده باشد، در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

پیشتر رسانه‌های اسرائیل گزارش‌هایی منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی در صورتی که نیروهای ایرانی از سوریه عقب نشینی کنند، با مستقر شدن نیروهای سوری در مرزهای جنوبی این کشور موافقت خواهد کرد. به دنبال انتشار این اخبار، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پنجشنبه به روسیه سفر کرد و در این سفر دیدارهایی با همتای روسی خود، سرگئی شویگو داشت.

در همین راستا، هری کورین، سفیر اسرائیل در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری "تاس" گفت: مقامات اسرائیل با موضع روسیه درباره حضور نظامی ایران در مرزهای سوریه و اراضی اشغالی، موافق هستند.

کورین افزود: اسرائیل و روسیه مذاکرات زیادی را در این باره انجام می‌دهند، چرا که حضور "نیروهای ایرانی" در این مناطق تهدیدی برای اسرائیل است.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه چهارشنبه با اشاره به توافق مربوط به ایجاد مناطق کاهش تنش در خاک سوریه گفته بود که نیروهای خارجی باید از مناطق کاهش تنش عقب‌نشینی کنند و تنها نیروهای سوریه در این مناطق بمانند.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآوری کرد که توافقی که در سال ۲۰۱۷ بین روسیه، آمریکا و اردن صورت گرفت در زمینه خروج تمامی نیروهای خارجی از مناطق کاهش تنش بود.

از سوی دیگر، سفیر روسیه در سازمان ملل تأکید کرد: کشورهای غربی از ارائه پیش‌نویس قطعنامه درباره مسائل اساسی بحران سوریه، شانه خالی کرده‌اند.

وی افزود: این سند به سه محور اساسی درباره بحران سوریه؛ یعنی روند سیاسی، اوضاع انسانی و استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه می‌پردازد.

نبنزیا تصریح کرد: در حال حاضر هیچ طرفی این طرح را پیش نمی‌برد و تا الآن حتی به شکل غیررسمی نیز به آن پرداخته نشده است.

سفیر روسیه گفت: گمان نکنم الان وقت مناسبی برای تصویب چنین قطعنامه‌ای باشد و فکر می‌کنم که همکارانم در سازمان ملل نیز با این نظر من موافق باشند.

از سوی دیگر یک منبع رسمی مطلع اعلام کرد، نشست سه جانبه روسیه،‌ اردن و آمریکا درباره منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه ظرف روزهای آینده در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار می‌شود.

این منبع روز جمعه به اسپوتنیک گفت: این نشست در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار و معاون سرگئی لاوروف در آن حضور خواهد داشت.

توافق بر سر این نشست سه جانبه بعد از تماس تلفنی بین وزیران خارجه روسیه و آمریکا در روز چهارشنبه انجام شد.

یک منبع دیگر قبلا گفته بود، شرکت‌کنندگان در این نشست تحویل اداره منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه را به دولت سوریه و پلیس نظامی روسیه بعد از تحویل دادن سلاح‌های سنگین از سوی شورشیان محلی خواهند داد.

قرار است این نشست بر "حضور ایران" در منطقه که منبع نگرانی اسرائیل است متمرکز شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید