واکنش رهبران سیاسی عراق به بستن آب دجله از سوی ترکیه

کدخبر: ۲۱۷۹۲۴
اقتصادنیوز: سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی و 'نوری المالکی' معاون رئیس جمهوری و رهبر گروه سیاسی ائتلاف دولت قانون روز شنبه به دولت ترکیه برای بستن آب دجله علیه مردم عراق بدلیل آبگیری سد الیسو اعتراض کردند.
واکنش رهبران سیاسی عراق به بستن آب دجله از سوی ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رهبران سیاسی عراقی در بیانیه های جداگانه ای از دولت بغداد خواستند که هرچه سریعتر تماس های دیپلماتیک خود را با آنکارا به منظور حل معضل آب بین دو کشور آغاز و بر ضرورت تماس با نهادهای بین المللی برای تحت فشار قرار دادن ترکیه تاکید کردند.

همچنین رسانه های عراق نوشتند که تعدادی از شهروندان ایرانی در حال فراهم کردن توماری برای سازمان ملل متحد هستند تا از این نهاد بین‌المللی بخواهند ترکیه را تحت فشار بگذارد تا از آبگیری سد الیسو و تبعات آن بر 'هور العظیم' (تالاب آبی مشترک ایران و عراق) خودداری کند.

مدیریت سد موصل در شمال عراق نیز در بیانیه ای افزود:ورودی آب از ترکیه به داخل سد موصل از طریق رودخانه دجله به میزان 50 درصد کاهش یافته است.

همچنین 'حسن الجنابی' وزیر منابع آبی عراق در صفحه شخصی خود در توئیتر از مردم کشورش خواست که نسبت به انبار کردن آب اقدام کنند و مشکلی کم آبی در نتیجه شروع آبگیری سد الیسو را جدی عنوان کرده است.

بر اساس گزارش ها، آبگیری سد الیسو از دو روز قبل آغاز شده و به سرعت تبعات خود را بر رودخانه دجله در داخل اراضی عراق و کاهش شدید میزان آب جاری در آن نشان داده است.

تصاویر منتشر شده از شمال عراق حاکیست که کف رودخانه دجله کاملا نمایان شده و در بغداد کودکان به دلیل پایین آمدن آب رودخانه، در مناطق پیشتر عمیق رودخانه، در حال آب بازی هستند.

المالکی در بیانیه اش گفته است که با نگرانی جدی اقدام های سد سازی ترکیه را که منجر به کاهش آب عراق شده، دنبال می کند و به رغم همه فراخوان ها، آنکارا همچنان بر آسیب زدن به ملت عراق اصرار می ورزد.

وی افزود:دولت عراق در قبال بحران جدی کم آبی و مرگ اراضی مستعد و خشک شدن حوضچه های آبی این کشور، ضروری است با ترکیه و نهادهای بین المللی تماس گرفته و راه حلی برای آن پیدا کند.

المالکی از کاهش آب رودخانه دجله به عنوان یک توطئه یاد کرده که هدف آن نابودی اقتصادی و محیط زیست و تشنه نگاه داشتن ملت عراق است.

حکیم نیز در بیانیه خود یادآورشد که آبگیری سد الیسو تبعات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی خطرناکی بر عراق به دنبال دارد.

رهبر جریان حکمت ملی از دولت و وزارتخانه های خارجه و منابع آبی عراق خواسته است که با جدیت این پرونده حساس را دنبال و از طرق دیپلماتیک ترکیه را به دادن حق آبه عراق تمکین کنند.

همچنین پارلمان عراق فردا (یکشنبه) پیرامون مشکل آبگیری سد الیسو و کاهش حق آبه عراق تشکیل جلسه دهد.

سد الیسو بعد از سد آتاتورک، دومین سد بزرگ ترکیه است که اولی بر رودخانه دجله و دومی بر رودخانه فرات بنا شده اند.

بر اساس اعلام منابع عراقی ، سد الیسو قادر به انبار 11 میلیارد و 40 میلیون مترمکعب آب است و مساحت دریاچه پشت سد حدود 300 کیلومتر مربع است و چند ماه طول می کشد که آبگیری کامل این سد به پایان برسد.

آنچه بیش از همه در عراق از کم آبی نگران کننده شده است مساله رقابت بین استان های مختلف برای ذخیره آب بوده و در نتیجه استان های جنوبی به شدت با کم آبی روبه رو شدند.

شهروندان عراق در سطح شبکه های اجتماعی از امروز هشتک 'تحریم کالای ترکیه' را آغاز کرده اند تا از حیث اقتصادی آنکارا را تحت فشار بگذارند.

بر اساس گزارش رسمی وزارت برنامه ریزی عراق، حجم تبادلات تجاری بین عراق و ترکیه در سال گذشته 10 میلیارد دلار بوده و این کشور یکی از مهمترین طرف های تجاری آنکارا به شمار می رود.

عراقی ها امیدوارند که تحریم کالاهای ترکیه و کاهش تبادلات تجاری، آنکارا را در قبال مساله آبگیری سد الیسو تحت فشار بگذارد.

 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید