کمبود آب کشاورزی و حیات در ایران را تهدید می کند

کدخبر: ۲۱۷۹۳۵
اقتصادنیوز : معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: مساله آب مهمترین چالش و مشکل بخش کشاورزی در کشورمان است که باید این مشکل با تدابیر علمی و اصولی رفع شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،عباس کشاورز عصر شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی کاشت چغندرقند نشایی مکانیزه در روستای قهرآباد سقز اظهار داشت: در 50 سال گذشته ذخیره آب یک میلیون سال قبل سرزمین ایران در بخش های مختلف مصرف شده و اینک کشور با چالش به نام کمبود آب روبرو است.

وی افزود: این چالش بسیار مهم و حیاتی است و نه تنها بخش کشاورزی بلکه تداوم و استمرار حیات را در سرزمین ایران تهدید می کند.

کشاورز اضافه کرد: حل این مشکل با انتقاد از گذشته و انگشت اتهام به سوی دیگران حل نمی شود بلکه تنها راه آن پیدا کردن راهکارهای علمی و اصولی برای مقابله با بحران کم آبی است.

وی یادآور شد: برخی از کشورهای خاورمیانه از جمله مصر که از بارندگی 80 میلی متر در سال برخوردار است توانسته از این مقدار بارندگی کم بیشترین بهره وری را در بخش های مختلف از جمله کشاورزی ببرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها راه حل برون رفت از چالش کم آبی، افزایش بهره وری از منابع آب و خاک است و باید رفتار کشاورزی سنتی ما به روش نوین تغییر کند و نهضت نوینی در خانواده کشاورزی کشور ایجاد شود.

کشاورز با انتقاد از قضاوت برخی منتقدان در خصوص بهره وری کشاورزی در کشور اظهار داشت: در پنج سال گذشته بطور متوسط سالانه 6 درصد بهره وری در بخش کشاورزی افزایش یافته است. 

وی با اشاره به اینکه مهمترین راهکار برای افزایش بهره وری در محصولات غیر گندم و جو کاشت نشایی است، افزود: در کشت نشایی محصول مرغوب و با کیفیت تولید و زمان کمتری در سر مزرعه خواهد بود.

عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت به همراه علیرضا یزدانی مجری کشوری طرح چغندرقند، علیرضا مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی کشور و احمد زارع فیض آبادی معاون پشتیبانی سازمان تحقیقات کشور برای آغاز کشت مکانیزه کشت نشایی چغندر قند روز شنبه به کردستان سفر کردند.

بازدید از پایگاه اقلیم سرد طرح ایران ایکاردا و چند مزرعه نمونه دانه های روغنی و چغندرقند در استان کردستان از دیگر برنامه های این هیات بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید