واکنش شدید آلمان به دخالت آمریکا در امور داخلی

کدخبر: ۲۱۸۱۸۴
اظهارات سفیر آمریکا در برلین که بوی دخالت در امور داخلی آلمان را می‌داد، با واکنش شدید سیاستمداران آلمانی مواجه شد.
واکنش شدید آلمان به دخالت آمریکا در امور داخلی

خبرگزاری آلمان dpa روز دوشنبه ( ۱۴ خرداد) به اظهارات جنجالی ریچارد گرنل، سفیر جدید آمریکا در آلمان، پرداخته است؛ اظهاراتی که موجی از انتقادها را از سوی مسئولان آلمان در پی داشته است.

ریچارد گرنل که از اول ماه مه در آلمان به سر می‌برد، مسئولیت سفارت آمریکا در برلین را برعهده دارد. او در یک گفت‌وگو با سایت راستگرای "برایت‌بارت" از جمله از تقویت محافظه‌کاران در سراسر اروپا سخن گفته و این را بخشی از وظایف خود در آلمان تلقی کرده بود.

مقامات دولت آلمان اکنون رسما از گرنل خواسته‌اند درباره این اظهارات خود توضیح دهد. به باور سیاستمداران آلمان، اظهارات سفیر آمریکا در برلین با مختصات دیپلماسی سازگار نیست و به گونه‌ای دخالت در امور داخلی کشورهای اروپایی به حساب می‌آید.

دعوت به وزارت امور خارجه

یکی از مسئولان وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه ۴ ژوئن به خبرنگار خبرگزاری آلمان گفته است که قرار بر حضور گرنل در ساختمان این وزارتخانه است. بر اساس این گزارش، سفیر آمریکا روز چهارشنبه ۶ ژوئن به وزارت امور خارجه آلمان دعوت شده است.

قرار روز چهارشنبه در ارتباط با آغاز رسمی کار سفیر آمریکا در برلین است. مسئولان وزارت امور خارجه آلمان گفته‌اند که گرنل در این دیدار می‌تواند درباره انگیزه خود از ابراز چنین نظرهایی توضیح دهد.

فشار بر شرکت‌های آلمانی

ریچارد گرنل در همان آغاز رسمی فعالیت خود در مقام سفیر ایالات متحده آمریکا از شرکت‌های آلمانی درخواست کرده بود که به همکاری‌های اقتصادی خود با ایران خاتمه دهند. همین موضوع باعث ناخشنودی سیاستمداران آلمان شده بود و آن را به‌مثابه نوعی دخالت در امور خود تلقی کرده‌ بودند.

آندره‌آ نالس، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان، درباره‌ی اظهارات سفیر آمریکا گفته بود که وظیفه آموزش دیپلماسی به سفیر آمریکا در شمار وظایف او نیست، اما به نظر می‌رسد که سفیر آمریکا نیاز به آموزش در این زمینه دارد.

نمایندگان بسیاری از احزاب آلمان در پارلمان این کشور نیز سخنان و اظهارات سفیر آمریکا را مورد انتقاد قرار داده‌اند. تورستن شیفر گومبل، معاون حزب سوسیال دموکرات نیز گفته است: «شهروندان اروپا اجازه نخواهند داد که دست‌نشانده ترامپ به آن‌ها بگوید که به چه کسی باید رای بدهند. کسی که به این گونه در مسائل دموکراتیک دخالت کند، قطعا فرد مناسبی برای این کار نیست.»

مارتین شولتس، رهبر سابق حزب سوسیال دموکرات نیز درباره ریچارد گرنل گفته است که رفتار سفیر جدید آمریکا در برلین شباهتی به رفتار یک دیپلمات ندارد و بیشتر شبیه به رفتار یک «افسر راست‌گرای افراطی یک قدرت استعماری» است.

منبع: دویچه‌وله

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید