امضای توافقنامه بین میانمار و سازمان ملل برای بازگشت روهینجایی‌ها

کدخبر: ۲۱۸۳۹۴
اقتصادنیوز:میانمار و نهادهای سازمان ملل امروز (چهارشنبه) توافقنامه‌ای را امضا کردند که می‌تواند به بازگشت شماری از ۷۰۰ هزار روهینجایی گریخته از میانمار بینجامد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق این توافقنامه به منظور بازگشت "داوطلبانه، امن، محترمانه و پایدار" مسلمانان روهینجایی، یک "چارچوب همکاری" برقرار می‌شود.

مسلمانان روهینجایی در پی خشونت‌های راخین در ماه اوت ۲۰۱۷، از میانمار فرار کرده و به بنگلادش گریخته‌اند.

میانمار و بنگلادش در ماه نوامبر برای بازگشت روهینجایی‌ها به میانمار توافق کردند اما این مهاجران از بازگشت به میانمار هراس داشته و بدون نظارت‌های بین‌المللی جان خود را در خطر می‌بینند.

نات اوستبی، هماهنگ‌کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل در میانمار اظهار کرد، این توافق، گام نخست مهمی به سوی حل این بحران است.

اوستبی در این باره گفت: کارهای زیادی باید انجام شود. این امر نباید دست‌کم گرفته شود. ما درباره تقریبا ۷۰۰ هزار انسانی صحبت می‌کنیم که نه تنها باید بازگردند، بلکه شرایط نیز برای بازگشت آنان باید مهیا شود. این شرایط شامل هویت اجتماعی، امنیت، خدمات، وضع معیشت، اسکان و زیرساخت‌های مورد نیاز آنان است.

سازمان ملل اظهار کرده است که این توافق برای نهادهای مهاجرتی و نهادهای ایجاد توسعه این سازمان دسترسی به راخین را فراهم می‌کند و این نهادها می‌توانند با جمع‌آوری اطلاعات از محل سکونت این مهاجران، اطلاعاتی را در این باره در اختیار آنان قرار دهند تا بتوانند برای بازگشت بهتر تصمیم‌گیری کنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید