یورونیوز مدعی شد

آوانس ویژه ومخفیانه اوباما برای ایران!

کدخبر: ۲۱۸۴۶۲
اقتصادنیوز: برخی خبرگزاری های غربی چهارشنبه شب ، از تلاش مخفیانه باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا برای دسترسی ایران به سیستم مالی این کشور خبر دادند.
آوانس ویژه ومخفیانه اوباما برای ایران!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، یورنیوز اعلام کرد که دولت اوباما قصد داشته است که بصورت محرمانه به ایران امکان دسترسی به سیستم مالی آمریکا را بدهد و این تصمیم پس از به سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای در سال 2015 میلادی و لغو تحریم‌های آمریکا اتخاذ شده است.

بر اساس تحقیقات جمهوریخواهان سنای آمریکا که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شد، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، وزارت خزانه‌داری بصورت محرمانه مجوزی را در فوریه سال 2016 میلادی صادر کرده است که به ایران اجازه می‌داد معادل 5.7 میلیارد دلار پولی را که در بانک عمان داشت، دریافت کند. 

قرار بود این مبلغ از ریال عمان به یورو تبدیل شود و برای انجام عملیات تبدیل، لازم بود ابتدا این مبلغ به دلار آمریکا تبدیل شود. چنانچه چنین مجوزی برای بانک عمانی صادر نمی‌شد، بانک مسقط برای تبدیل این پول به یورو مجبور به نقض تحریم‌های آمریکا می‌شد.

بر اساس گزارش جمهوریخواهان سنا، دولت اوباما حتی برای تسهیل این عملیات، به دو بانک آمریکا نزدیک می‌شود اما هر دو بانک هر نوع همکاری در این زمینه را رد می‌کنند.

یورو نیوز ادامه داد:سناتور راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی سنا هنگام سخنرانی دربارۀ این گزارش اعلام کرد: «دولت اوباما مردم آمریکا و کنگره را فریب داده است.»

اگرچه صدور چنین مجوزی غیرقانونی نبوده اما هنوز این سوال مطرح است که چرا دولت اوباما حاضر شده که قدمی فراتر از آنچه در چهارچوب برجام توافق شده است، بردارد.

یورو نیوز افزود: در چهارچوب توافق هسته‌ای، ایالات متحده آمریکا و دیگر قدرتهای جهان پذیرفتند که با لغو تحریم‌ها، میلیاردها دلار از پول ایران را به این کشور بازگرداندند. 

صدور این مجوز برای بانک مسقط بر خلاف تمام اعلامیه‌هایی است که پیش از این از سوی کاخ سفید، وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما صادر شده بود و همواره هر گونه اجازۀ دولت آمریکا برای دسترسی ایران به سیستم مالی این کشور را رد می‌کرد.

یورو نیوز در پایان گفت : اگرچه هنوز مقامات پیشین کاخ سفید دربارۀ اسناد منتشر شده توسط جمهوریخواهان سنا اظهار نظری نکرده‌اند اما برخی از آنها با شرط محفوظ ماندن نام اعلام کرده‌اند که تصمیم برای صدور این مجوز در راستای عملی شدن تعهدات در چهارچوب توافق هسته‌ای اتخاذ شده است؛ زیرا یکی از این تعهدات، دادن اجازه به ایران برای دستیابی به ذخایر خارجی خود بوده که تا آن زمان به دلیل تحریم‌ها مسدود شده بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید