انزوای ترامپ در گروه 7/ الیزه: بیانیه محکومیت برجام را امضا نمی کنیم

کدخبر: ۲۱۸۵۲۰
اقتصادنیوز : دفتر ریاست جمهوری فرانسه پس از کانادا و آلمان تاکید کرد پاریس به واشنگتن به طور ضمنی اعلام کرده بیانیه گروه 7 در محکومیت برجام را امضا نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران ،خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: کاخ الیزه امروز پنج شنبه تاکید کرد در هر گونه بیانیه مشترک گروه 7 باید توافقنامه آب و هوایی پاریس گنجانده شود و نباید اعلام شود که توافق هسته ای ایران از اعتبار ساقط شده است.

کانادا و فرانسه اعلام کردند حاضر نیستند برای دستیابی به بیانیه ای مشترک از سوی کشورهای عضو گروه 7 هر چیزی را بپذیرند.

بر این اساس گفته می شود فرانسه و کانادا قصد ندارند با آمریکا در نشست هفت کشور صنعتی جهان، بیانیه مشترک صادر کنند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا به توافق رسیدند که برای داشتن یک بیانیه مشترک با آمریکا در گروه 7 آماده نیستند و به دنبال سناریوی جایگزین هستند.

پس از دیدار دوجانبه ترودو و ماکرون، الیزه اعلام کرد به دلیل نبود برخی هماهنگی ها، مانند توافق آب و هوایی پاریس - که آمریکا از آن خارج شده است - طرفین آمادگی انتشار بیانیه ای مشترک را ندارند. فرانسه همچنین اعلام کرد ما هرگز صدور بیانیه ای در محکومیت توافق هسته ای ایران را که بگوید این توافق بی اعتبار شده یا ایران به تعهدات خود پایبند نیست، نمی پذیریم.

فرانسه اعلام کرد شش کشور عضو گروه 7 در برابر آمریکا موضعی مشترک دارند. هیچ اختلافی میان شش کشور نیست و یک همبستگی واقعی میان آنها وجود دارد.

فرانسه و کانادا می دانند تغییر دادن مواضع رئیس جمهور آمریکا چه در مورد توافق هسته ای ایران و چه در مورد تعرفه های گمرکی که برای شرکای خود اعمال کرده است، دشوار خواهد بود.

الیزه اعلام کرد ما قصد نداریم ترامپ را برای بازنگری در مواضع خود متقاعد کنیم زیرا می دانیم وی هر آنچه را که در کارزار انتخاباتی خود وعده داد، عملی خواهد کرد.

ماکرون و ترودو سناریوهای جایگزینی را به جای صدور بیانیه مشترک مطرح کردند. صدور یک بیانیه از جانب کانادا که ریاست نشست را بر عهده دارد یا صدور بیانیه ای از جانب شش کشور در مورد مسائل مورد اختلاف با آمریکا و صدور بیانیه ای از جانب همه کشورهای عضو در مورد موضوعات دیگر از جمله این سناریوهای جایگزین است.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در سخنانی که به نظر پیش درآمدی بر نشست روزهای جمعه و شنبه گروه 7 در کانادا بود، گفت به نظر می رسد «مشکلی جدی با توافقنامه های چندجانبه وجود دارد» و من پیش بینی می کنم «بحث هایی پرمناقشه ای» رخ دهد.

حتی کاخ سفید نیز پیش بینی می کند که ترامپ در جریان حضور دو روزه در نشست سران گروه 7 با استقبالی سرد از جانب متحدان قدیمی واشنگتن روبرو شود.

«لری کودلو» مشاور ارشد اقتصادی ترامپ نیز با پیش بینی مشابهی گفت احتمال دارد مخالفت هایی شکل بگیرد و آنها را با دعوایی جدی مقایسه کرد.

کشورهای متحد آمریکا به دلیل خروج ترامپ از معاهده پاریس و همچنین خروج او از توافق هسته ای ایران ناراحت هستند. تعرفه های مد نظر ترامپ بر واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا که به افزایش نگرانی ها از جنگ تجاری دامن زده است از دیگر موضوعاتی است که سبب رنجش متحدان آمریکا شده است.

با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا از یک سو مناسبات سیاسی و دیپلماتیک میان اروپا با واشنگتن به سردی گراییده است و از سوی دیگر، با خروج آمریکا از توافق های بین المللی، طرح‌ های مالیاتی و اعمال تعرفه‌ های بیشتر از سوی وزارت بازرگانی آمریکا، زمینه برای تنش در مناسبات اقتصادی آمریکا و اروپا ایجاد شده است. اکنون وضعیت به‌ گونه‌ ای است که ناظران این حوزه از جنگ تجاری بزرگ میان واشنگتن با کشورهای اروپایی سخن به میان می‌ آورند.    

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید