رویترز گزارش داد:

معامله ترامپ و عربستان پیش از خروج از برجام

کدخبر: ۲۱۸۶۴۷
اقتصادنیوز؛ رویترز در گزارش ی اعلام کرد که یک روز قبل از اعلام خروج آمریکا از برجام، یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ در تماس با دولت عربستان از این کشور خواسته بود که در صورت اختلال در بازار نفت پس از تصمیم ترامپ، ریاض به برقراری ثبات در بازار نفت کمک کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم؛ رئیس جمهور آمریکا پیش از اعلام خروج کشورش از برجام از مقامات سعودی قول گرفته بود در صورت اختلال در بازار نفت پس از تصمیم ترامپ، ریاض به برقراری ثبات در بازار نفت کمک کند.

ریاض رقیب منطقه ای ایران، سال هاست از متحدان نزدیک واشنگتن است، اما عامل فشار مستقیم بر یکی از اعضای اوپک در زمینه سیاست های نفتی یک اتفاق نادر محسوب می شود. واشنگتن در سال 2012 نیز عربستان را برای افزایش تولید نفت تحت فشار قرار داده بود.

ریاض گفته، هرچند قیمت ها به بالای 80 دلار رسیده که از سال 2014 تاکنون بی سابقه است، اما بازار هنوز به طور کامل ترمیم نشده است. تا قبل از این تماس تلفنی مقامات سعودی می گفتند، هنوز برای افزایش تولید خیلی زود است.

یکی از دلایل این موضع گیری ریاض این بود که رشد قیمت نفت می تواند به بالا رفتن ارزش سهام شرکت آرامکو کمک کند. به گفته منابع سعودی، انتظار می رود سهام شرکت آرامکو در سال 2019 عرضه عمومی شود.

از این جهت، زمانی که ساعاتی پس از اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، مقامات سعودی از احتمال افزایش تولید نفت سخن گفتند، برخی از اعضای دیگر اوپک شوکه شدند.

3 منبع آگاه گفتند، یک مقام ارشد دولت آمریکا قبل از اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تماس گرفته تا اطمینان یابد که واشنگتن می تواند روی کمک ریاض حساب کند.

یکی از این منابع گفت، این تماس روز 7 می صورت گرفته است. این منابع افزودند، واشنگتن نگران بود که تحریم ها موجب محدود شدن تحویل نفت ایران و افزایش قیمت نفت شود.

یک مقام ارشد سعودی انجام این مکالمه را تایید نکرد اما گفت: «ما قبل از اعلام عمومی از تصمیم (ترامپ) در مورد برجام مطلع شده بودیم.... ما همواره گفت وگوهایی با آمریکا در مورد ثبات بازار نفت انجام می دهیم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید