جوان هم به بی‌اثر بودن فیلترینگ تلگرام اعتراف کرد؛ چرا تلگرام طلایی و وی پی ان ها هنوز بازند؟

کدخبر: ۲۱۹۰۰۳
اقتصادنیوز: روزنامه جوان به صورت تلویحی به بی اثر بودن فیلترینگ تلگرام اعتراف کرد.

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه منتقد دولت نوشت: ظاهراً دولتی‌ها حسب خوی و عادت هم که شده است، دست‌‌بردار تلگرام نیستند! از یک طرف انواع فیلترشکن‌ها به لطف مشی آزادانه (!) دولت همچنان در دسترسند و از طرف دیگر خیلی زود گوش به گوش رسیده است که تلگرام طلایی و هاتگرام دو نسخه غیررسمی تلگرام به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهند و کاربران می‌توانند اقدام به نصب آن کنند! جالب این است به‌رغم گمانه‌زنی‌ها برای فیلتر شدن این نسخه‌ها، نه‌تنها اقدامی صورت نگرفته، بلکه اخیراً حسن بیگیعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از وزیر اطلاعات عنوان کرده است که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵میلیون عضو دارد و قانونی است‌! اکنون سؤال اصلی اینجاست که دلیل باز نگه‌داشتن این نسخه از تلگرام که به سرور اصلی متصل بوده چیست و اساساً تفاوت تلگرام طلایی و سایر نسخه‌های تلگرام با تلگرام اصلی در چه بود که فیلتر نشده‌اند؟!

فارغ از اصل موضوع میزان موفقیت در سوق دادن مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی نکته مهم فعالیت سایر پروکسی‌های تلگرام است که بدون هیچ‌گونه محدودیت و ممانعتی در دسترس کاربران قرار دارد. نسخه‌های فارسی تلگرام مثل تلگرام طلایی (طلگرام) که مانند برنامه اصلی تلگرام از API‌های عمومی و آزاد تلگرام استفاده می‌کند و مستقیماً به سرور اصلی تلگرام متصل می‌شود و از لحاظ امنیت تفاوتی بین تلگرام و تلگرام طلایی (طلگرام) وجود ندارد. 

گفته می‌شود تاکنون میلیون‌ها نسخه از این پیام‌رسان‌ها را کاربران روی گوشی خود نصب کرده‌اند، اما سؤال این است که چرا مسئولان در مورد امنیت تلگرام طلایی سکوت کرده‌اند و اصولاً چرا تاکنون این پیام‌رسان که به سرورهای اصلی تلگرام متصل بوده، فیلتر نشده است و حتی در فروشگاه‌های ایرانی این برنامه‌ها در دسترسند؟!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید