توقف گزارش‌های برجامی مجلس/ اروپا به امید دلالی در برجام مانده

کدخبر: ۲۱۹۳۰۷
اقتصادنیوز: رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به تدوین گزارش سه ماهه سوم و چهارم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اجرای برجام گفت: در شرایط فعلی ضرورتی برای تهیه این گزارش در کمیسیون احساس نشد چراکه دیگر برجامی وجود ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از میزان، مجتبی ذوالنور گفت: گزارش‌های سه ماهه وزارت امور خارجه درباره برجام، همچنان به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارسال می‌شود. در شرایط فعلی ضرورتی برای تهیه این گزارش در کمیسیون احساس نشد چرا که دیگر برجامی وجود ندارد. با این حال وزارت امور خارجه گزارش‌های خود را برای کمیسیون ارسال می‌کند، اما ما خیلی ضرورتی در این رابطه احساس نمی‌کنیم.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمیسیون قصد ندارد گزارش تازه‌ای از روند اجرای برجام به مجلس ارائه کند؟ گفت: فعلاً برنامه و انگیزه‌ای در این رابطه وجودندارد، البته در این رابطه باید کمیسیون به نتیجه‌ای برسد.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به انجام بازدید‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سایت‌های هسته‌ای بیان داشت: بازدید‌ها انجام می‌شود، چه برجام باشد و چه نباشد؛ کمیسیون وظیفه دارد تا نسبت به پیشرفت صنعت هسته‌ای اقدامات خود را انجام دهد.

وی با اشاره به زمینه‌سازی برای رسیدن به غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو اظهارداشت: این موضوع انشاالله مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مشخص شود در چه پروسه زمانی رسیدن به ۱۹۰ هزار سو قابل انجام است.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات با اروپا منتج به توافق مکتوب شده است؟ تصریح کرد: خیر این مسئله به این مراحل نرسیده است.

وی با بیان اینکه مذاکره با اروپا در دو وجه دسته‌بندی می‌شود، بیان داشت: یک اینکه اروپایی آیا می‌خواهند با ایران مذاکره کنند و دوم اینکه آیا می‌توانند این کار را انجام دهند؟ ایران در اصل نسبت به خواسته‌های اروپا تردید دارد چراکه معتقدیم خروج امریکا از برجام و ماندن اروپا یک تقسیم کار است.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور تاکید کرد: معتقدیم امریکا از برجام خارج شده تا فشار‌ها علیه ایران را افزایش دهد و اروپا هم به امید دلالی در برجام مانده است تا برجام موشکی و منطقه‌ای را بپذیریم؛ بنابراین اینکه بگوییم اروپایی‌ها می‌خواهند با ایران درباره برجام توافق کنند، باور نداریم. اروپا حتی اگر نفت ما را بخرد نمی‌تواند پول ایران را پس دهد بنابراین باید گفت ما برای مذاکره با اروپا تلاش خود را خواهیم کرد، ولی باید بدانیم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.

ذوالنور در ادامه با اشاره به اظهارات تهدیدآمیز ترامپ درباره مذاکره با ایران گفت: ترامپ غلط کرده است. ترامپ این آرزو را به گور می‌برد که ایران بخواهد با دولت وی مذاکره کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید