منشا پیامک های تهدیدآمیز نمایندگان مجلس کجاست؟

کدخبر: ۲۱۹۹۳۸
اقتصاد نیوز: مطهری و نعمتی اعلام کردند که منشا پیامک‎ها عمدتا از مشهد است. اما نمایندگان مشهد معتقد هستند این فضاسازی است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ اگر فکر می کنید کارکرد پیامک تنها رساندن یک پیام کوتاه به مخاطبی خاص است باید بگوییم سخت در اشتباهید یا حداقل این تصور در زیر سقف هرمی بهارستان معنای دیگری دارد.

چندسالی می شود که ارسال پیامک آن هم در تعداد انبوه ابزاری برای تحت فشار قرار دادن نمایندگان شده است تا در بزنگاه های خاص منتج به یک نتیجه خاص شود. موضوع خیلی ساده است و شاید بتوان شروع ماجرا را از سال 93 دانست. همان زمانی که قرار بود وزیر دانای وزارت علوم به مسلخ سیاسی کاری های مجلس نهم برود. در آن مقطع که طیف تندرو اصولگرا میدان دار استیضاح فرجی دانا بودند برای رسیدن به هدفشان مبنی بر عزل وزیر علوم، دست به هر کاری زدند تا فضا را به سود خود به پیش ببرند؛ ارسال پیامک های تهدیدآمیز برای نمایندگان هم میراثی بود که از آن زمان به ابتکار این گروه به جا ماند.

اما این ارسال پیامک ها تنها به استیضاح فرجی دانا ختم نشد و در ماجرای تصویب برجام در مجلس هم وضع به همین منوال پیش رفت. درست چند روز مانده به بررسی طرح یک فوریت «الزام دولت به  اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام» سیل پیامک ها تلفن همراه نمایندگان را تسخیر کرده بود آن هم با مضمونی ضد برجام.

حالا ارسال این پیامک ها که یادگار مجلس نهم است در مجلس دهم هم صاجب سبک می شود. درست زمانی که قرار است مهمترین لوایح برای تغییر وضعیت ایران در بازارهای بین المللی و مبادلات پولی بانکی به رای نمایندگان گذاشته شود، همان شیوه در دستور کار جریان مخالف قرار می گیرد. مخالفان «الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی منع تامین مالی تروریسم» برای از دستور خارج کردن لایحه ای که می توانست ایران را به موقعیت سبز در FATF  هدایت کند، دست به دامن ارسال پیامک شدند. شیوه ای که حداقل در این مورد آنها را به یک رضایت نسبی رساند و توانست این لایحه را برای دو ماه مسکوت بگذارد.

تذکر اصولگرایانه و بررسی هیات رئیسه

آن طور که علی ادیانی در تذکری گفت گویا ارسال پیامک های تهدید آمیز تنها کاسه صبر اصلاح طلبان را لبریز نکرده است و سر این پیکان، تلفن همراه نمایندگان اصولگرا را هم نشانه رفته است. او در این تذکر گفت: «چپ و راست برای نمایندگان پیامک می‌آید، در حالی‌که تلفن همراه یک وسیله شخصی است.» او تعداد بالای این پیامک‌ها را به «بمباران پیامکی» تشبیه کرد و افزود: «ذی‌نفعان که در جای خودشان حق دارند، اما همه عزیزان در جریان باشند که شان حقوقی و حقیقی نمایندگان اجل این حرف‌هاست که با پیامک خط بگیرند یا نظرشان را تغییر دهند. بعضا هم متن این پیامک‎ها توهین‌آمیز است که اگر رای ندهید، چنین می‌شود و چنان می‌شود!

علی لاریجانی هم که ریاست مجلس را به عهده داشت این تذکر را بدون پاسخ نگذاشت و گفت: این مساله اشکالی است که باید در هیات رئیسه بررسی کنیم. متاسفانه مراکزی تلفن نماینده‎ها را در اختیار افراد قرار داده‌اند و نمی‌گذارند نمایندگان تفکر کنند. باید درباره این موضوع در هیات رئیسه صحبت کنیم و راهی بیابیم». 

مشهد پایگاه ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز بود؟

سر و صدای بمباران پیامکی یک روز مانده به بررسی CFT یا همان لایحه «الحاق ایران به کنواسیون بین المللی منع تامین مالی تروریسم» چیزی نبود که سریع به سکوت ختم شود؛ آن هم وقتی علیرضا رحیمی در توئیتی اعلام می کند از گزارش پیامک‎های حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور دکتر لاریجانی مشخص شد، مرکز طراحی و ساماندهی پیامک‎ها علیه نمایندگان و مجلس (با هدف رد لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم) شهر مشهد بوده است.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس هم مهر تائید بر صحبت های رحیمی می زند. او در گفت و گویی که با روزنامه ابتکار داشته در این رابطه گفته است: «بیشتر پیامک‌های ارسالی برای من هم از مشهد و خراسان بود. به نظرم باید پیگیری شود که منشاء این پیامک‌ها کجاست.» او درباره امکان پیگیری این موضوع گفته است: «این موضوع می‌تواند پیگیری اطلاعاتی و در صورت نیاز پیگیری قضایی شود، چون برخی از این پیامک‌ها مضمون توهینی و برخی تهدید هم داشته‌اند و برای همه نمایندگان ارسال شده است.»

محمدرضا تابش از نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم نیز درباره حواشی ارسال پیامک ها به نمایندگان به خبرنگاران گفت: من در فراکسیون امید پیشنهاد دادم که این موضوع پیگیری شود چرا که بعضی از شماره‌ها تقریبا ثابت است. ظاهرا تشکیلاتی شماره نمایندگان هر استان را به همان استان مرتبط داده تا آنها این پیامک‌ها را ارسال کنند؛ البته ممکن است به صورت کشوری هم این کار را انجام داده باشند اما اینکه این تشکیلات چه تشکیلاتی است، موضوعی است که وزارت اطلاعات باید آن را عنوان کند. تابش ادامه داد: لحن پیامک‌ها هم مختلف بود، بعضی از آنها دلسوزانه، برخی محترمانه و برخی هم تهدیدآمیز بودند.

قاسم میرزایی نیکو نیز در این رابطه به خبرآنلاین گفت: پیامک ها برای همه نمایندگان ارسال می شد آن هم با پیش شماره های مختلف. او با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از آنها پیش شماره 0915 داشت که مشخصا مربوط به مشهد است و برخی هم ایرانسل بود، درباره مضمون آنها گفت: بیشتراین پیامک ها مضمونی تهدید آمیز و البته توهین آمیز داشت و حتی در برخی موارد من به برخی از این پیامک ها جواب دادم اما آنها فحاشی را آغاز کردند.

پاسخ نمایندگان مشهد

هنوز جنجال حرف و حدیث ها بر سر محوریت مشهد در نقطه شروع اعتراضات دی ماه فروکش نکرده بار دیگر این شهر در مخالفتی دیگر بر سر زبان ها می افتد و انگشت اتهام برای سازماندهی ارسال پیامک ها به سمت خراسان رضوی گرفته می شود.

در این رابطه خبرآنلاین به سراغ نمایندگان مشهد رفت تا صحت و سقم این ابهامات را از آنها بپرسد. کریمی قدوسی که در مصاحبه هایش تنها ترجیحش را به رسانه های منتسب به جناح خود می دهد با اکراه تنها در یک جمله به خبرآنلاین گفت: «این یک بحثی سیاسی است که زنجیره‌ای ها و امیدی ها آن را مطرح می کنند» اکتفا کرد. وقتی از کریمی قدوسی سوال کردیم که آیا اساسا این بحث که منشا پیامک ها مشهد است، صحت دارد یا خیر؟ گفت: من نمی دانم صحت دارد یا نه!

امیرحسین قاضی زاده هاشمی از دیگر نمایندگان مشهد بود که درباره چند و چون این ماجرا از او سوال کردیم اما این نماینده مشهد با پیش فرض های خود تلفن را قطع کرد و حاضر به پاسخ گویی نشد.

در این میان تنها نصرالله پژمانفر بود که به توضیح ماجرا پرداخت. او به خبرآنلاین گفت: متاسفانه این مباحث بر اساس یکسری مطالب بدون دلیل ارائه می شود. پیش از توسعه ارتباطات اگر کسی می خواست با دیگری صحبت کند تنها راه یا ملاقات با او بود یا نهایتا می توانست تلفنی با او صحبت کند؛ اما امروز شرایط تغییر کرده است و راه های ارتباط متفاوتی وجود دارد که یکی از این راه های ارتباطی ارسال پیامک است.

او گفت: اینکه تعدادی پیامک ارسال شده است و برخی این را حمل بر تهدید و فشار بر نمایندگان می کنند به نظرم اصلا صحیح نیست؛ ما باید برای موکلان خود حق اعتراض قائل شویم. به اعتقاد من افراد باید از رفتارهای سیاسی دست بردارند و از این حرف هایی که  جز تهمت و دروغ چیزی در آن نیست فاصله بگیرند. ما در ماه مبارک رمضان قرار داریم بهتر است این افراد خدا را هم در نظر داشته باشند و از صحبت هایی که هیچ دلیل و مدرکی برای آن ندارند پرهیز کنند.

پژمانفر با بیان اینکه وقتی یک پیامک تهدید آمیز ارسال می شود قطعا باید با آن برخورد شود و پیگیری این موضوع چندان هم سخت نیست، ادامه داد: به هر حال شماره ارسال کننده مشخص است و دستگاه های ذی‌ربط می توانند این شماره را پیگیری کنند.

او گفت: همین امروز پیامک های زیادی در رابطه با موضوع موسسات مالی یا مسئله پدیده به من ارسال شد. افرادی که زندگی خود را در این موضوعات باخته اند، به هر کسی چنگ می زنند تا بتوانند کاری بکنند و در همین رابطه می نویسند «اگر حق من را استیفا نکردید به محضر خدا شکایت می برم»؛ آیا معنای این حرف تهدید است یا اضطرار فردی که دستش به هیچ جایی نمی رسد؟

نماینده مردم مشهد گفت: من به شدت این موضوعات را تکذیب می کنم و در طول دو دوره ای که در مجلس بودم هیچ پیامک تهدیدآمیزی برای نمایندگان نیامده است چرا که پیامک تهدیدآمیز قابل تعقیب و پیگیری است و اگر فردی بخواهد تهدید کند رد پایی از خود نمی گذارد.

پژمانفر در پاسخ به این سوال که آیا ارسال این پیامک ها سازماندهی شده بود گفت: شما وقتی می بینید یک تجمعی مثلا درباره مشکل موسسات مالی شکل گرفته است؛ نمی توانید بگویید که کسی دستور برپایی آن را داده است، بلکه یک درد مشترک آنها را دور هم جمع کرده است. یک زمانی هست مردم می بینند کلاه گشادی به نام FATF  را دارند بر سرشان می گذارند که بدتر از برجام است و با وجود دلایل زیاد بر استعماری بودن این لایحه، کسی توجه نمی کند. طبیعی است که واکنش نشان می دهند. من هم جای آنها باشم اعتراض می کنم.

او به ارسال پیامک ها بر سر مسئله حق التدریسی ها اشاره  کرد و گفت: دیروز برای موضوع حق التدریسی ها من بیش از 150 پیامک داشتم آیا باید بگویم این پیامک ها سازمان دهی شده است یا درد معلمان است؟

پژمانفر گفت: اتفاقا خیلی از آنها نام ها را هم نمی شناسند و برای مثل به من می گویند اقای قاضی زاده یا آقای بحرینی یا آقای کریمی لذا نمی توانیم آنها را سازماندهی شده تعریف کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید