تمجید شرق‌شناس اسرائیلی از نقش بن‌سلمان در «معامله قرن»

کدخبر: ۲۲۰۰۴۶
اقتصادنیوز: یک شرق‌شناس رژیم صهیونیستی می‌گوید تاریخ از ولیعهد سعودی به عنوان یک رهبر عربی، که روابط مستحکم و علنی با اسرائیل و یهودیان آمریکایی دارد، یاد خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، رای‌الیوم نوشت، اسرائیل از طریق رسانه‌های خود به ستایش شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و نیز برجسته کردن عملکرد وی از زمان تصدی این سمت قبل از یک سال پیش، ادامه می‌دهد. در همین راستا، «شمریت مائیر» سردبیر سایت عبری‌زبان «المصدر»، که نزدیک به وزارت خارجه این رژیم است، گفته است فقط یک‌سال از زمان ولایت‌عهدی محمد بن‌سلمان می‌‌گذرد ولی گویا او از خیلی وقت پیش در این پست مشغول بوده است.

به گفته این تحلیلگر اسرائیلی، محمد بن‌سلمان در یک بازه زمانی کوتاه از زمان رسیدنش به قدرت، «اقدات شگفت‌انگیزی» انجام داده است؛  سفرهای رسمیِ طولانی و مهمی به ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه و مصر صورت داده و ده‌ها دیدار با روسای کشورها برگزار کرده است، او همچنین بیش از یکصد توافقنامه بین‌المللی به امضا رسانده است، عربستان سعودی نیز در دوران وی در صدر رسانه‌های خبری جهان قرار گرفته است ولی این بار این امر به دلایل مثبتی انجام شده است.

این شرق‌شناس اسرائیلی افزود، فعالیت‌های بن‌سلمان علیه شحصیت‌های ارشد ایرانی افزایش یافته، تنش‌ها بین عربستان سعودی و قطر تشدید شده، جنگ در یمن هزینه گزافی را برای عربستان سعودی ایجاده کرده است، و وضعیت در لبنان و سوریه خوب نیست.

این تحلیلگر صهیونیستی در ادامه نوشته است، تلاش‌های بن‌سلمان برای تاثیر گذاشتن به حوادث و تحولات در کشور پادشاهی اردن همچنان ادامه دارد؛ این شاهزاده سعودی به این کشور کمک‌های زیادی کرده است با این حال، تظاهرات اعتراضی در آن به دلایل اقتصادی در جریان داشت.

مائیر در این نوشته خود، به روابط خود ولیعهد سعودی با دولت کنونی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» و نزدیکان وی از جمله دامادش «جرد کوشنر» اشاره کرده است.

این شرق‌شناس اسرائیلی در چارچوب برجسته کردن عملکرد ولیعهد سعودی، به برخی اصلاحات در عربستان سعودی و برداشتن محدودیت‌هایی علیه زنان در این کشور اشاره می‌کند و می‌نویسد عربستان سعودی در این مسیر با همبستگی و تمجید از سوی کشورهای غربی همراه شد.

سردبیر سایت صهیونیستی «المصدر» در ادامه می‌گوید می‌توان گفت که تاریخ از بن‌سلمان به عنوان یک رهبر عربی، که روابط مستحکم و علنی با اسرائیل و یهودیان آمریکایی دارد، یاد خواهد کرد. این شاهزاده علیه مسلمانی، که می‌گویند اسرائیل دشمن است و جایگاهی در منطقه خاورمیانه ندارد، اقدام کرد و متذکر شد که یهودیان حق زندگی در «کشور یهودی» را دارند.

علاوه بر موارد فوق‌الذکر، این شرق‌شناس اسرائیلی تصریح کرد که در بحث و گفت‌وگوهای مربوط به طرح موسوم به «معامله قرن»- طرح ویژه دولت ترامپ- بن‌سلمان طرف اصلی محسوب می‌شود و می‌توان بر نقش وی در متقاعد کردن فلسطینیان جهت مشارکت در مذاکرات حساب باز کرد هر چند این ماموریت آسانی نیست؛ چرا که فلسطینیان مخالفت‌شان را هنگامی، که این طرح به آنها ارائه شد اعلام کردند و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با این طرح مخالفت شدیدی کرده از این‌رو متقاعد ساختن وی دشوار است.

وی در ادامه افزود، این روزها مذاکرات بسیار فشرده‌ای میان فرستادگان دولت آمریکا و طرف‌های منطقه‌ای ذی‌ربط با هدف دستیابی به موعدی بهتر جهت ارائه طرح صلح، در جریان است. منابع اسرائیلی می‌گویند که انتظار می‌رود سعودی‌ها نقش محوری را در این فرآیند ایفا کنند.

مائیر، که از نزدیکان به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است، اضافه کرد که نتانیاهو اخیرا از این موضوع سخن گفته و یادآور شده است که در گذشته گفته می‌شد صلح بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به ایجاد روابط بهتر میان اسرائیل و کشورهای عربی منجر خواهد شد ولی الان وضعیت بر عکس شده است؛ چرا که روابط خوب بین اسرائیل و کشورهای عربی برای تضمین پیشرفت‌ در روابط با فلسطینیان ضروری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید