افشاگری هاآرتص از طرح اقتصادی ترامپ برای نوار غزه

کدخبر: ۲۲۰۵۶۹
اقتصادنیوز: یک روزنامه عبری زبان از تلاش آمریکا برای ترغیب کشورهای عرب حوزه خلیج‌ فارس به اختصاص مبلغی تا سقف یک میلیارد دلار جهت آغاز احداث پروژه‌های زیرساختی اقتصادی در نوار غزه خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از برخی منابع اسرائیلی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند کشورهای عرب حوزه خلیج‌ فارس را به سرمایه‌گذاری صدها میلیون دلاری در پروژه‌های اقتصادی نوار غزه ترغیب کند.

هاآرتص نوشت، این اقدام ترامپ در راستای تلاش برای آرام کردن وضعیت امنیتی در نوار غزه و آغاز حرکتی پیش از ارائه طرح کاخ سفید برای صلح خاورمیانه انجام شد.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، طرح احداث پروژه‌های اقتصادی نوار غزه در سفر قریب‌الوقوع جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ و جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه خاورمیانه و دیدار با رهبران قطر، عربستان، مصر، اردن و رژیم صهیونیستی مطرح خواهد شد.

به گفته این منابع، کوشنر و گرینبلات نسبت به تامین منابع لازم برای راه‌اندازی این پروژه‌ها از کشورهای عرب حوزه خلیج‌ فارس و همکاری مصر با اسرائیل در این زمینه امیدوار هستند.

قرار است به زودی کوشنر و گرینبلات برای گفت‌وگوهایی درباره غزه و طرح صلح آتی دولت آمریکا به خاورمیانه سفر کنند.

به گفته منابع یاد شده، از جمله مسایلی که این دو در سفر خود به منطقه سعی در حل آن خواهند داشت،‌ حمایت‌هایی در زمینه برق‌رسانی به غزه خواهد بود که از کمبود شدید برق رنج می‌برد و در ماه‌های اخیر شاهد قطعی مکرر برق بوده است.

طبق اظهارات این منابع، یکی از گزینه‌هایی که این دو مسؤول آمریکایی در سفر آتی خود بررسی خواهند کرد، طرح تولید انرژی خورشیدی برای تامین بخشی از نیازها در نوار غزه خواهد بود. این طرح به زودی در نزدیکی شهر العریش مصر در شمال صحرای سینا احداث خواهد شد. کاخ سفید امیدوار است بتواند در کل برای این پروژه از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار جمع‌آوری کند.

از دیگر پروژه‌های بلندمدت برای بهبود ارائه خدمات در نوار غزه ساخت بندری در سینای شمالی و یک نیروگاه برق و نیز یک تصفیه خانه آب برای غزه خواهد بود. چارچوب کلی این پروژه‌ها احداث آنها در سینای شمالی در نزدیکی مرزهای نوار غزه است و این پروژه‌ها می‌توانند فرصت‌های شغلی را برای هزاران تن از ساکنان نوار غزه فراهم کنند.

هاآرتص پیشتر در ماه گذشته میلادی نوشته بود، از جمله این طرح‌ها ایجاد یک منطقه صنعتی جدید و تصفیه خانه‌های آب خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید