دفتر فوق سری 10 هزارمتری! سردار

کدخبر: ۲۲۰۹۰۲
اقتصادنیوز: لواسان، ویلای ده هزار متری و ربع قرن اقامت رایگان رئیس سابق ستاد کل نیروی های مسلح. یک تشکل دانشجویی اصولگرا ادعا می کند فیروزآبادی از این ملک استفاده شخصی می کرده، ولی این مقام ارشد نظامی می گوید: دفتر فوق سری ام بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز، ایرنا در گزارشی به این موضوع پرداخت ونوشت: جنبش عدالتخواه دانشجویی دو روز پیش مدعی شد سرلشکر حسن فیروزآبادی به رغم دو بار دستور مستقیم رهبری در سال های اخیر، حاضر به تخلیه این ویلای ده هزار متری نشده است. آن گونه که این تشکل مدعی شده، این ویلا در مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) قرار دارد و از املاک مصادره شده مسئولان رژیم سابق محسوب می شود.

امام خمینی(ره) در اسفند ماه سال 57 به شورای انقلاب اسلامی این گونه دستور دادند: «تمام اموال منقول و‌‎ ‎‌غیرمنقول سلسلۀ پهلوی و شاخه ها و عمال و مربوطین به این سلسله را که در طول مدت‌‎ ‎‌سلطۀ غیرقانونی از بیت المال مسلمین اختلاس نموده اند، به نفع مستمندان و کارگران و‌‎ ‎‌کارمندان ضعیف مصادره نمایید.» رهبر کبیر انقلاب در فرمان خود تأکید کرده بودند که این اموال به نفع مستمندان صرف ایجاد مسکن و کار شود.

**املاک مصادره ای هنوز ساکن رایگان دارد؟

حالا چهل سال بعد از صدور این فرمان، طرح ادعای سکونت رایگان یک مقام بلندپایه نظامی، این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا املاک مصادره ای همچنان ساکن رایگان دارد؟ به خصوص که اعضای این تشکل گفته اند روند تقاضای بازپس‌گیری بیت‌المال از مسئولان سابق همچنان ادامه خواهد داشت. 

حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم در گفت وگو با ایرناپلاس درباره املاک مصادره ای می گوید: بیشتر این اموال در مالکیت بنیاد مستضعفان است، ولی برخی از آنان هم در اختیار مسئولینی قرار گرفته که محل سکونت نیاز داشتند.

 

**اکثر ملاک تعیین تکلیف شده

یک منبع آگاه نیز در گفت وگو با ایرنا پلاس در این باره گفته است: در آن سال های ابتدایی انقلاب تعداد این املاک مصادره ای زیاد بود، اما به تدریج بیشتر آن ها تعیین تکلیف شدند. به خاطر دارم باغ بزرگی در جماران در اختیار شهید صیاد بود که ایشان آن را بعد از مدتی تخلیه و به منزل دیگری نقل مکان کردند. این منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود، توضیح می دهد: تعداد زیادی باغ هم در فرمانیه در اختیار بنیاد شهید قرار داشت که آن زمان به مدارس شاهد واگذار شده بود؛ اما کم کم که این املاک ارزش پیدا کرد، آنها را فروختند.

این منبع آگاه که سابقه حضور در سمت‌های مختلف سیاسی و امنیتی دارد، توضیح می دهد: تحقیقا می دانم که بیشتر این املاک تعیین تکلیف شده اند و تعداد خیلی کمی از مسئولین در املاکی ساکن هستند که در مالکیت نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان است. حداقل در منطقه جماران دیگر ملکی این گونه نیست. البته تاجایی که من سرلشکر فیروزآبادی را می شناسم، ایشان انسان متشرعی است و بعید می دانم از اجرای دستور رهبری امتناع کنند.

با این حال، این تشکل دانشجویی اعلام کرده که نیروی انتظامی هم با وجود حکم قضایی اقدام به اجرای حکم تخلیه ویلای ده هزار متری نکرده است. در واکنش به این ادعا، حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران پاسخ داده که هیچ حکمی در این باره به نیروی انتظامی نرسیده است.

**ملک 100 میلیارد تومانی

اگر قیمت هر متر زمین در منطقه ییلاقی لواسان ده میلیون تومان و جنبش عدالتخواه درباره 10هزار متری بودن آن دقیق سخن گفته باشد، حداقل ارزش ملک محل سکونت سرلشکر فیروزآبادی قریب 100 میلیارد تومان است.

حسن فیروزآبادی از معدود نظامیان دارای درجه سرلشکری جمهوری اسلامی ایران است که از سال 68 تا تیر ماه سال 95 به مدت 27 سال رئیس ستاد کل نیروی های مسلح بود و بعد با حکم مقام معظم رهبری به عضویت مجمع تشخیص مصحلت نظام درآمد. حالا او دو روز بعد از ادعای این تشکل دانشجویی اصولگرا با سند به آنها پاسخ داده و گفته که این محل 22 سال به عنوان دفتر فوق سری رئیس ستاد کل استفاده می‌شد.

**ساختمان مخروبه، زیر سقف شیروانی 

او با انتشار نامه ای اعلام کرده که محل تحویلی، یک ساختمان مخروبه با حدود 4 اتاق معمولی و بدون هر گونه امکانات، زیر سقف شیروانی مربوط به حدود 70 تا 100 سال پیش می‌باشد. فیروزآبادی تأکید کرده اینجانب از هیچ مرجعی حکمی ولایی، قانونی و یا قضایی برای تخلیه دریافت نکرده‌ام. این مقام نظامی از درخواست مجوز خود برای مصاحبه با خبرنگاران نیز خبر داده است.

فیروزآبادی که از حامیان محمود احمدی نژاد محسوب می شد، با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در صف حامیان دولت او و برجام قرار داشت. حالا این سوال مطرح است که آیا فیروزآبادی تنها مسئولی است که از این املاک استفاده می کند و نقد او با مواضع سیاسی‌اش ارتباطی ندارد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید