حیدر عبادی هم به ائتلاف مقتدی صدر پیوست

کدخبر: ۲۲۱۷۲۸
اقتصادنیوز:حیدرالعبادی نخست وزیر عراق و رئیس ائتلاف انتخاباتی النصرو مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق و رهبر معنوی ائتلاف سائرون اعلام ائتلاف کردند.

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این ائتلاف که عصر شنبه در جریان سفر العبادی به نجف و دیدار با صدر انجام شده است، در چارچوب تلاش هفته های اخیر رهبران سیاسی عراق برای تشکیل ائتلاف (فراکسیون) اکثریت در پارلمان جدید این کشور تعریف می شود. 

ائتلاف یاد شده از سوی این دو رهبر سیاسی عراق در یک کنفرانس خبری پس از دیدار امروز اعلام شد. 

العبادی و صدر درعین حال تاکید کردند که از پیوستن ائتلاف های دیگر به این ائتلاف استقبال می کنند. 

پیش تر ائتلاف های سائرون و الفتح (به رهبری هادی العامری) و قبل از آن ائتلاف های سائرون، حکمت (سید عمار حکیم) و الوطنیه (ایاد علاوی) برای تشکیل ائتلاف بزرگتر (فراکسیون اکثریت) اعلام ائتلاف کرده بودند.

به گفته العبادی و صدر ائتلاف امروز میان سائرون و النصر خصلت 'فرافرقه ای و فرانژادی' خواهد داشت و بر مبنای توافق بر سر چندین محور صورت گرفته است. 

دعوت از همه گروههای سیاسی عراقی فارغ از مذهب، دین و نژاد برای تشکیل یک ائتلاف فراگیر، مبارزه با فساد و پیگرد مفسدان، تشکیل دولت تکنوکرات با اعضای توانمند و بدور از سهمیه بندی های (فرقه ای) تنگ نظرانه، حمایت و تقویت ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی و انحصار سلاح در دست دولت از جمله محورهای این ائتلاف اعلام شده است. 

تدوین یک برنامه اصلاحات اقتصادی، حفظ روابط متعادل با همه در چارچوب منافع ملی، حاکمیت و استقلال عراق و عدم مداخله در امور دیگر کشورها و اجازه مداخله ندادن به دیگران، حمایت از اصلاح نظام قضایی و تقویت نقش مدعی العموم، حفظ یکپارچگی عراق و وحدت ملی و گردش مسالمت آمیز قدرت سایر محورهای این توافق را تشکیل می دهد. 

گفتنی است در پی برگزاری انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت در عراق، همزمان با آغاز رایزنی ها برای تشکیل فراکسیون اکثریت، رهبران و احزاب سیاسی بر سر نتایج انتخابات دچار اختلاف و تنش شدند و سخن از تقلب های گسترده در برخی مراکز رای گیری و شهرهای این کشور به میان آمد، بگونه ای که مدتی بحث تشکیل ائتلاف بزرگتر را به حاشیه برد. 

سرانجام این کشمکش ها به برگزاری جلسه فوق العاده پارلمان و پاره ای تصمیمات جنجال برانگیز منجر شد و پارلمان عراق قانون انتخابات را اصلاح کرد و شمارش آرا را از الکترونیکی به دستی بازگرداند و رای به پایان فعالیت کمیسیون عالی انتخابات در عراق داد و همزمان مجموعه ای از قضات را برای مدیریت امور این کمیسیون تعیین کرد. 

پارلمان همچنین با ابطال آرای نیروهای نظامی و آوارگان، بر بازشماری دستی آرا در سراسر کشور تاکید کرد اما مخالفان و موافقان نتایج انتخابات و نیز مخالفان تصمیمات پارلمان همزمان به دادگاه عالی فدرال عراق شکایت کردند. 

دادگاه عالی فدرال عراق روز پنج شنبه گذشته در پاسخ به شکایات احزاب عراقی ضمن تایید مصوبه پارلمان، بر بازشماری دستی آرای نتایج انتخابات پارلمان عراق تاکید و ابطال آرای نیروهای نظامی و آوارگان را خارج از اختیارات مجلس و بر خلاف قانون اساسی دانست و آن را رد کرد. 

در چنین شرایطی که تنش ها و اختلاف نظرهای احزاب و رهبران عراقی درخصوص مرحله آتی سیاسی در این کشور ادامه دارد، احتمال ورود کشور به مرحله خلاء قانونی درصورت تاخیر بیش از حد در تشکیل پارلمان و دولت جدید نگرانی هایی را ایجاد کرده است. 

با این حال تشکیل ائتلاف میان صدر و العبادی که در انتخابات اخیر به ترتیب بیشترین آرا را نسبت به سایر ائتلاف های انتخاباتی بدست آورند، گامی مثبت در راه تشکیل فراکسیون اکثریت و دولت جدید در زمانبندی های قانونی خود تلقی می شود. 

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط و بصورت کاملا الکترونیک برگزار شد، بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی کمیسیون عالی انتخابات، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (سید مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. 

دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار دارند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید