داماد ترامپ: نقاط عملی طرح معامله قرن میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست

کدخبر: ۲۲۱۷۵۸
اقتصادنیوز: مشاور و داماد رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با روزنامه‌ای فلسطینی اعلام کرد طرح پیشنهادی این کشور برای مسأله فلسطین تحت عنوان «معامله قرن» تقریبا آماده شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «جرد کوشنر» داماد و نماینده دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که از هفته گذشته وارد منطقه شده و رایزنی‌های گسترده‌ای را به کشورهای عربی مختلف درباره «معامله قرن» انجام داده، برای اولین بار با روزنامه فلسطینی «القدس» مصاحبه کرد.

کوشنر  در این مصاحبه گفت در صورتی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان آماده باشد، او نیز آماده تعامل و مذاکره با وی است.

وی افزود سران کشورهای عربی خواستار ایجاد دولتی فلسطینی با مرکزیت قدس هستند.

کوشنر درباره «معامله قرن» هم گفت نقاط عملی این معامله میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست اما طرح اقتصادی به سمت دو ملت اردن و مصر نیز کشیده می‌شود.

بخشی از این مصاحبه به شرح زیر است:

القدس: نظر شما درباره اظهارات اخیر «نبیل ابوردینه» سخنگوی رسمی عباس که گفته بود سفر شما (به منطقه) وقت تلف کردن و سرنوشت آن «شکست» است، چیست؟

کوشنر: معتقدم رهبری فلسطین (تشکیلات خودگردان) به این خاطر این حرف‌ها را می‌زند که می‌ترسد ما طرح مسالمت‌آمیز خود را اجرایی کنیم و این طرح مورد قبول ملت فلسطین قرار گیرد. عباس می‌داند که ما آماده دیدار و گفت‌وگو با او هستیم اگر او آماده باشد. اگر عباس به میز مذاکره بازگشت که با وی صحبت می‌کنیم اما اگر این کار را انجام نداد، ما به صورت علنی طرح خود را اجرایی خواهیم کرد. 

القدس: این طرح چه زمانی آماده می‌شود؟

کوشنر: تقریبا تمامش کرده‌ایم.

القدس: از نظر سران کشورهای عربی چه نقاطی در طرح صلح از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

کوشنر: آنها توضیح دادند که خواستار ایجاد دولت فلسطینی به مرکزیت قدس شرقی هستند؛ توافقی را می‌خواهند که بر اساس آن ملت فسلطین بتواند با آرامش و صلح زندگی کند، همه آنها اصرار داشتند که مسجدالاقصی باید به روی تمام مسلمانانی که خواستار اقامه نماز در آن هستند، باز باشد.

القدس: آیا طرحی که شما بر روی آن کار می‌کنید شامل این نقاط است؟

کوشنر: نمی‌خواهم درباره جزئیات این طرح صحبت کنم اما همانطور که قبلا گفتم ایمان دارم با این طرح، دو طرف بیشتر از آنچه واگذار می‌کنند، به دست خواهند آورد.

القدس: چه بخشی از معامله قرن، بیشتر مربوط به منطقه است؟

کوشنر: نقاط عملی این طرح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست اما طرح اقتصادی که در حال کار بر روی آن هستیم ممکن است به صورت بخشی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ که به سمت دو ملت اردن و مصر کشیده می‌شود، نمایان شود.ما معتقدیم که می‌توانیم سرمایه‌های زیادی برای زیرساخت‌های دو بخش خصوصی و غیرخصوصی جذب کنیم ، ما همچنین معتقدیم همزیستی مسالمت‌آمیز می‌تواند برخی از سرمایه‌گذاری‌های کلان در ارتش و دفاع را به سمت آموزش، خدمات و زیرساخت‌ها روانه کند.

القدس: اخیرا میزبان نشستی درباره غزه در کاخ سفید بود ، آیا نتیجه‌ای حاصل شد؟

کوشنر: آنچه در غزه در حال اتفاق است، واقعا ناراحت‌کننده است. اهالی غزه، گروگان‌هایی در دست رهبرانی بد هستند، وضعیت اقتصادی آنها به دلیل عدم ارتباط با جهان به پایین‌ترین سطح سقوط کرده است تا زمانی که موشک‌ها شلیک شود و تونل‌ها حفر شوند، ممنوعیت‌ها برای ورود موارد مجاز ادامه پیدا خواهد کرد، این دوری باطل است. معتقدم تنها راه مردم غزه تشویق کردن رهبرانشان در راستای حصول آتش‌بس واقعی است تا اینگونه اسرائیل و مصر اعتماد لازم برای اجازه ورود کالا و غیره به غزه را کسب کنند.

القدس: در پایان اگر شما بخواهید پیامی مستقیم برای ملت فلسطین بفرستید، چه می‌گویید؟

کوشنر: شما شایسته آینده درخشان هستید، اکنون همان زمانی است که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باید رهبران خود را در قبال حصول راه‌حل و عدم ترس از آن تشویق کنند. در طول سال‌های گذشته اشتباهاتی رخ داده و شما ملت فلسطین بهای آن را پرداخته‌اید؛ رهبران خود را به رد کردن طرحی که آن را ندیده‌اند، تشویق نکنید. در طول چند دهه‌ای که از آغاز این نزاع می‌گذرد، اتفاقات بسیاری در جهان رخ داده، جهان به سمت جلو رفته اما شمادر گذشته رها شدید، اجازه ندهید نزاع اجداد شما، آینده کودکانتان را به چالش بکشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید