ضرورت گفت وگو، انسجام و همدلی محور نطق نمایندگان مجلس

کدخبر: ۲۲۲۴۷۰
اقتصادنیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز - چهارشنبه - در نطق های خود با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور، خواستار گفت وگو، تقویت انسجام و همدلی و رفع منازعات داخلی شدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، احمد مازنی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلام شهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس با بیان این که با تهدیدخارجی و مشکلات فراوان داخلی مواجه هستیم، گفت: همگان منتظر هستند تا دستی از غیب بیرون آید و کاری کند، درحالی که سنت الهی اراده اقوام و ملت ها درتغییر درونی تعلق گرفته و اینک هر تحولی تنها از طریق گفت وگو میسر است.

وی با دعوت همگان به گفت وگوی ملی، افزود: هدف گفتمان اخلاقی تامین امنیت و میثاق همه با هم است و امنیت محصول اعتماد و اعتماد محصول گفت وگو است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: آگاه باشیم دشمنان درصدد هستند به منازعات میان ما دامن بزنند و ما باید با رفع موانع گفت وگوی ملی و تقویت انسجام داخلی از موضع احترام متقابل با جهان گفت وگو کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بازی جوانمردانه فوتبالیست های ما را بین تیم های قدرتمند جهان دید، گرچه به همه اهداف خود نرسیدیم ولی با دفاع و مقاومت جانانه و عمل به تکلیف تا سر حد وسع و توان سرافراز ماندیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که منطق ما همین است، اظهارداشت: ما نتیجه گرا نیستیم و عقلانیت ابزاری و منطق نتیجه که مبتنی براعمال زور و خشونت است را مردود می دانیم؛ ما معتقد به عقلانیت ارتباطی و تعاملی و منطق اخلاقی و اغنایی هستیم که مبتنی بر گفت وگو و احترام متقابل است.

** مجلس و دولت به وظیفه قانونی عمل کنند

همچنین حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به مشکلات اقتصادی اظهار داشت: این روزها شاهد سوء مدیریت دولتمردان در کنترل تمامی امور کشور هستیم.

وی یادآور شد: متاسفانه اتفاقاتی که طی این سال ها رخ داد منجر به کاهش شدید ارزش پولی ملی شد به گونه ای که ارزش پولی ملی طی دو تا سه سال 300 درصد کاهش یافت.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان این که قیمت کالاهای اساسی 50 تا 100 درصد افزایش یافته است، گفت: اگر دولت به طور جداگانه تورم در خوراک، پوشش و مواد بهداشتی و درمانی مردم را محاسبه کند، شاهد خواهیم بود که در برخی موارد 70 درصد یا حتی 100 درصد افزایش داشته و مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

شهریاری افزود: نه تنها دولت بلکه مجلس نیز در این رابطه به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و اقدامات صورت گرفته از سوی نمایندگان بیشتر جنبه انتخاباتی برای حوزه انتخابیه دارد.

** آب شرب آرزوی دیرینه مردم خوزستان

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس نیز در نطق میان دستور خود به مشکلات استان خوزستان مانند اشتغال، ریزگردها و آب شرب اشاره کرد و گفت: همیشه خط مقدم مبارزه با دشمنان خط رنگ خونین خوزستان است.

وی افزود: بحث آب شرب سال ها است که آرزوی دیرینه مردم خوزستان بخصوص آبادان، خرمشهر و شادگان است و هر دولتی که آمد، قول اصلاح آب را به مردم داد اما در عمل این وضعیت روز به روز بدتر شده است. مردم آبادان، خرمشهر و شادگان از آبی استفاده می کنند که قابل شرب نبوده و شور است.

** با همدلی در مسیر رفاه مردم قدم برداریم

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر در مجلس هم در نطق میان دستور خود با بیان این که کشور امروز دچار فقر آگاهی تاریخی و فراموشی شده است، افزود: فرصت طلبان با تحریف تاریخ ما را در گمراهی نگه داشته اند.

وی افزود: تصویری که امروز پس از گذشت 40 سال از آرمانی ترین انقلاب دینی جهان به وجود آمده، خوشایند نیست و مردم سالاری دینی، حاصل خون شهدا توسط برخی خانواده های وابسته به حاکمیت و صاحبان رانت و امتیازهای ویژه به تاراج رفته است.

نماینده مردم کاشمر در مجلس خاطرنشان کرد: کشور و سرنوشت ملت فداکار به دست این غاصبان سرمایه های ملی در معرض تهدید جدی داخلی و خارجی قرار گرفته که شاهد این ادعا کشف اختلاس های متعدد مالی، بانکی، نفتی، زمین و مسکن است.

وی با بیان این که گروهی اسیر اسب قدرت و ثروت شده و به اشرافی گری روی آورده و حق حاکمیت مردم یعنی تمکین به قانون عدالت اجتماعی را به محاق برده اند، ادامه داد: این گروه ها و نهادهای خاص دارای قدرت کاپیتولاسیونی نانوشته شده اند که ردپای آنها در همه جا دیده می شود که در چنین فضایی تفاوتی میان آنها و اسلافشان در دوره پهلوی نیست و زور هیچ قوه ای تاکنون به آنها نرسیده است.

نماینده مردم کاشمر خاطرنشان کرد: اختلاس، رانت خواری، فساد اداری، فقر، آقازادگی، فحشا، ریا، دروغ، کودک آزادی، همسر آزاری، تجاوز در مدرسه و کلاس قرآن، کلیه فروشی و ده ها مورد شرم آور دیگر در مخیله مردم و مسئولان در ابتدای انقلاب نمی گنجید.

وی افزود: در این سال ها حلقه حاکمیت مردم بر سرنوشت خود آنچنان تنگ شده و دایره خودی ها را چنان کوچک کرده که بسیاری از ایرانیان در خارج از این دایره قرار گرفته اند، به گونه ای که هر صدای مخالف برانداز و هر منتقد دلسوز مخالف نظام تلقی می شود و هر فردی را که بخواهند از میدان به در کنند، انگی به نام بی دین، ضدولایت، فتنه گر و برجامی به او می زنند و به راحتی بدون محکمه و قاضی با آبرو و حیثیت مومنین بازی می کنند.

بنیادی یادآور شد: دانشجو، وکیل، معلم و کارگر عامل دشمن معرفی شده درحالی که در قرن 21 و با پیشرفت فرضیه های مدیریت، عدم پذیرش انتقاد و عاری دانستن یک تفکر از خطا و اشتباه برای سالهای متمادی از سوی هیچ عقل سلیمی پذیرفتنی نیست، به گونه ای که تاریخ نشان داده که این مسیر هر حکومتی را به خودکامگی و فساد رهنمون کرده و در سراشیبی انحطاط قرار داده است.

وی با بیان این که افزایش فضای امنیتی، برخوردهای فراقانونی، عدم تحمل معترضان و ورود به حریم خصوصی شهروندان نخستین زنگ خطر مسیر انحطاط است، تصریح کرد: تا دیر نشده با همدلی و شنیدن صدای مظلومیت مردم که نجیب و باشرافت به همه مسئولان فرصت داده اند و 40 سال را با تمام مشکلات تحمل کرده اند، باید در مسیر رفاه و امنیت فکری این دنیای آنها قدم برداشته و تنها به وعده پاداش و ثواب اخروی بسنده نکنید.

** برای عبور از شرایط بحرانی کشور باید مانند یک تیم عمل کنیم

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا در مجلس نیز در نطق میان دستور خود با بیان این که ایجاد کنندگان خلاءهای اقتصادی در کشور از موثرترین عوامل ایجاد مشکل اقتصادی هستند، گفت: برخی بر موج سوار شده و در فضای مجازی و حقیقی جامعه را به سمت و سویی می کشند که به نیت شوم خود همانا ضربه زدن به ایران برسند.

وی شرایط امروز کشور را ویژه دانست و یادآور شد: مردم باید بدانند که نمایندگان از مشکلات آن ها اعم از بیکاری، مسائل و موانعی اشتغال مطلع هستند.

نماینده مردم فسا در مجلس تاکید کرد: با تفکیک مشکلات و رعایت انصاف باید در راستای رفع معضلات گام برداریم.

جمالی نوبندگانی تصریح کرد: امروز دشمن برای ما چنگ و دندان نشان می دهد از این رو امروز روز تسویه حساب سیاسی و جناحی نیست همه ما در یک کشتی نشسته ایم و ما باید مانند یک تیم متحد عمل کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید