حمله دوباره دونالد ترامپ به آلمان و اروپا

کدخبر: ۲۲۲۹۳۹
اقتصادنیوز: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه کمتر از دو هفته پیش از اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل ، شکایت خود را از آلمان و سایر کشورهای اروپایی درباره لزوم هزینه بیشتر آنها در زمینه دفاعی تکرار کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رویترز نوشت، اعضای ناتو توافق کرده اند که تا سال 2024 بطور سالانه 2 درصد از تولید اقتصادی خود را صرف امور دفاعی کنند اما آلمان و اسپانیا از جمله کشورهایی هستند که انتظار نمی رود این هدف را محقق کنند. 

فرانسه قصد دارد بین سالهای 2017 و 2025 هزینه دفاعی را به میزان بیش از یک سوم افزایش دهد با این هدف که بتواند هدف ناتو را محقق کند. 

ترامپ روز جمعه در هواپیمای خود به خبرنگاران گفت: آلمان باید پول بیشتری خرج کند. اسپانیا ، فرانسه . کاری که آنها با آمریکا کرده اند عادلانه نیست. 

اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قرار است روزهای 11 و 12 جولای (20 و 21 تیر) در ساختمان جدید این سازمان در بروکسل برگزار شود.ماه گذشته، ترامپ گفت با اعضای ناتو که بطور کامل به این ائتلاف کمک نمی کنند 'برخورد خواهد شد' و بطور خاص از کشور آلمان نام برد و گفت که این کشور اقدام کافی دراین زمینه انجام نمی دهد. 

به گزارش ایرنا، موضوع هزینه دفاعی اعضای ناتو از موارد مهم مورد اختلاف بین دولت آمریکا و متحدان اروپایی بخصوص آلمان بوده است که نگرانی هایی در خصوص اتحاد نظامی غرب ایجاد کرده هر چند که واشنگتن تعهد خود را به ناتو مورد تاکید قرار داده است. 

پیش از این نیز 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا اوایل اردیبهشت ماه در نشست وزیران امور خارجه ناتو در بروکسل بار دیگر از آلمان انتقاد کرده و گفته بود: این کشور با سرعت کافی برای افزایش بودجه نظامی عمل نمی کند. وی تاکید کرد که همه کشورهای عضو ناتو باید هدف تخصیص 2 درصد از تولید ناخالص داخلی به بخش نظامی را محقق سازند. 'هایکو ماس' وزیر امور خارجه آلمان اما تلاشهای انسانی آلمان در سوریه و عراق را مورد تاکید قرار داد و گفت دولت جدید آلمان در تدارک بودجه جدید است اما قولی برای افزایش بودجه نظامی نداد. 

بودجه نظامی آلمان در سال 2017 حدود 37 میلیارد یورو بود و انتظار می رود در سال جاری میلادی به 39 میلیارد یورو برسد که هرچند نهمین بودجه بزرگ نظامی جهان به شمار می رود اما همچنان از هدف تعیین شده 2 درصد تولید ناخالص داخلی برای کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بسیار پایینتر است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید