«اقتصاد تهاجمی» به جای «اقتصاد مقاومتی»

کدخبر: ۲۲۳۰۴۱
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت؛ گاز و پتروشیمی پیشنهاد کرد که به جای سیاست "اقتصاد مقاومتی" و خودکفایی بدنبال " اقتصاد تهاجمی" باشیم و"سیاست جایگزینی واردات" را که مجددا سرلوحه کار قرار گرفته رها کرده و "استراتژی توسعه صادرات" را پررنگ کنیم .

به گزارش اقتصادنیوز :سید حمید حسینی در یادداشتی نوشت : پنج‌شنبه صبح عازم فرودگاه شهر کازان شدیم تا با پرواز ماهان به تهران بازگردیم، همه از بازی خوب ایران تعریف و افسوس گل شانسی اسپانیا را می‌خورند. در فرودگاه کازان با آقای مهندس اسلامیان که از همکاران اتاقی و نایب رییس فدراسیون فوتبال هستند درباره بازی های تیم ملی و مدیریت «کی‌روش» صحبت کردیم.

جمله جالبی را نقل کرد بدین مضمون که ایشان از کی‌روش سوال کرده مهم‌ترین عنصر مدیریت را چه می‌دانی؟ ایشان در پاسخ به «تمرکز» اشاره کرده، با این توضیح که «تمرکز بر جزییات»، در حالی که اغلب مدیران شرکت‌ها دخالت در جزییات را دور از شأن مدیریت می‌دانند و در بسیاری موارد همین موارد جزیی نظیر نگارش و ویرایش یک نامه یا نحوه پاسخ‌گویی یک منشی به ارباب رجوع می‌تواند در نارضایتی مشتری یا سازمان بسیار موثر باشد، لذا همگان شاهد بوده‌ایم که کی‌روش شخصاً در همه مسایل مربوط به تیم ملی ورود می‌کند و دارای ایده و برنامه است و نتیجه آن این که تیم دارای نظم، دیسیپلین و عملکرد قابل قبول شده است.

پرواز با تاخیر یک‌ساعته همراه بود و با سه ساعت پرواز عمدتا روی دریای خزر به تهران رسیدیم.

بی‌اطلاعی از سرنوشت ترانزیت و سواپ نفت خام کرکوک

شب گذشته بعد از بازی ایرانی ها تا ساعتی پس از آن شادی می کردند وترافیک خیابانها باعث شد حداقل ده کیلومتر پیاده روی کنیم تا به رستوران مک دونالد برسیم و فیش برگر بخوریم، وقتی به آپارتمان استیجاری بر گشتیم ساعت ۲/۵ صبح بود وعملا نخوابیدم و وسایلمان را جمع کرده وساعت ۷ عازم فرودگاه شدیم و ظهر به منزل رسیدم چند ساعتی خوابیدم .جمعه بازی والیبال ایران با کره جنوبی را تماشا کردم و از برد والیبالیستهای جوان خوشحال شدم و باور دارم با این جوانان وحمایتی که مردم از تیم می کنند این تیم در آینده نزدیک جزو سه تیم برتر دنیا خواهد شد. ضمنا مهمانانی از وزارت بهداشت و بیمارستان بصره داشتم که قرار بود با هماهنگی اتاق مشترک با مدیران موسسه رویان در بحث "نازایی" جلسه داشته باشند بنابراین جمعه شب شام را در رستوران "بابا قدرت"در میدان هروی مهمانشان کردم ودرباره زمینه های همکاری خصوصا بهره برداری از بیمارستان جدید ونوساز "بصره" گفتگو کردیم.

شنبه ابتدا با دوستانی از فدراسیون حمل ونقل جلسه داشتم که پیشنهاداتی در رابطه با ترانزیت سوخت از کردستان عراق به خلیج فارس وترانزیت دام و ورود موقت گندم از آسیای میانه داشتند ومکاتباتی هم با دامپزشکی در این رابطه داشته اند که تا حدودی موفقیت آمیز بوده. پیگیریهای اتاق در رابطه با بحث گندم ودام را به اطلاعشان رساندم.

یکشنبه ابتدا با مدیر یکی از شرکتهای زیر مجموعه مرات که تولیدکننده فیلتر وتجهیزات شبکه گاز است جلسه داشتم ، از کسادی بازار وشفاف نبودن معاملات شرکت گاز گلایه داشت و موافقت یکی از بزرگترین شرکتهای آلمانی در بحث تفکیک و امحا زباله وتولید برق و کود را گرفته بود و پیگیر همکاری با شهرداری مشهد بود.

امروز با همت آقای دکتر چگینی از دوستان حوزه نفت وپتروشیمی با یکی از مدیران سابق مجمع تشخیص و بانک صادرات ( سپهر انرژی)که فعالیت های زیادی در حوزه فراورده در کردستان عراق داشته آشنا شدم و درباره ظرفیت های همکاری تبادل نظر کردیم، ضمنا ایشان اعلام آمادگی نمود که با توجه به ارتباطاتی که در عراق دارد ترانزیت نفت خام از کرکوک را تسهیل نماید. هنوز از سرنوشت ترانزیت وسواپ نفت خام کرکوک اطلاع دقیقی ندارم و وزارت نفت نیز در این زمینه شفاف سازی نمی کند وترجیح می دهد که بدون همکاری و اطلاع دیگران کار خودرا انجام دهد.

دوشنبه دست به قلم شدم وچند مکاتبه با اتاق تهران واتاق ایران داشتم تا از برنامه های در دست اقدام اتاق مشترک حمایت مادی ومعنوی نمایند.

ضمنا پیرو جلسه ای که با حضور وزارت خانه ها وسازمانهای درگیر در بحث عراق داشتم مصوب شد که اتاق مشترک برنامه کوتاه مدت ومیان مدت خود را برای ارتقا سطح روابط ارایه دهد به همین خاطر آخر هفته بخشی از وقتم صرف تدوین این برنامه شد تا پس از مشورت با اتاق ایران واخذ حمایت آنان در جلسه معاونین وزرا مطرح وتصویب گردد.

"استراتژی توسعه صادرات" و " اقتصاد تهاجمی" 

خوشبختانه صادرات سه ماهه اول امسال به بیش از ۱/۸۰۰ میلیون دلار رسیده وعلیرغم تعطیلات عید نوروز، ماه رمضان وخصوصاعید فطر( یک هفته) واعتصاب ده روزه رانندگان کامیون ما موفق شدیم صادرات متوسط روزانه ۲۰ میلیون دلار را حفظ کنیم واین روزها گاها صادراتمان از نظر وزنی به ۴۰ هزارتن به ارزش ۴۰ میلیون دلار می رسد و بازارچه شیخ صله که مجددا بازگشایی شده، پذیرای روزانه حداقل ۱۵۰ کامیون بار صادراتی است.

سیاست جدید ارزی خصوصا در رابطه با صادرات موثر بوده ولذا در مصاحبه ها وتوییتر پیشنهاد کردم که به جای سیاست "اقتصاد مقاومتی" و خودکفایی بدنبال " اقتصاد تهاجمی" باشیم و"سیاست جایگزینی واردات" را که مجددا سرلوحه کار قرار گرفته را نقد کرده وخواستار پر رنگ شدن "استراتژی توسعه صادرات" شدم.

اعتقاد دارم در دوره تحریم به جای دفاع وگوشه گیری باید حمله کرد وکاهش صادرات نفت را با صادرات فراورده وسایر محصولات جایگزین کرد. وزارت نفت با استفاده از ظرفیت پالایشگاههای کوچک بخش خصوصی می تواند از فردا صادرات میعانات گازی را کاهش وظرفیت بیش از یکصد واحد تولیدی و ترکیبی را فعال نماید وبازار کردستان عراق، افغانستان، ارمنستان، گرجستان وپاکستان را از دست رقبا خارج نماید به شرط اینکه وزارت نفت قیمت گذاری تهاجمی نماید.

به نظر من حتی در بازار جهانی نفت با قیمت گذاری تهاجمی، پذیرش ارز دیجیتال، حضور در بازار بورس چین واستفاده از پتانسیل بخش خصوصی داخلی وخارجی می توان سهم صادرات نفت را حفظ کرد وتوطئه امریکا را خنثی کرد.

شورای عالی پیشکسوتان و دیدار با رهبری

دوشنبه عصر نشست " شورای عالی پیشکسوتان" در اتاق ایران برگزار می شد و قبل از آن در مجلس ختم مربوط به مادر ومادر همسر آقایان حجتی ودکتر عاصمی پور در مسجد وزرا شرکت کردم وپس از آن عازم اتاق شدم.

خوشبختانه این جلسه مهمان ویژه و سخنران نداشت و فرصتی شد تا ریش سفیدان اتاقها که من جزو جوانترین آنها هستم دغدغه ها و نگرانی های خود را بیان نمایند.

مطالب بیشتر گله وانتقاد بود تا ارایه راهکار، اغلب خواستار دیدار با رهبری و بیان نظرات را داشتند. بنایی بر صحبت نداشتم ولی نهایتا چند دقیقه صحبت کردم وبعضی از پیشنهادات را نقد کردم و راهکارهایی را ارایه دادم که مورد استقبال جمع قرار گرفت ، توییت مربوطه را ضمیمه میکنم.

در ابتدای جلسه آقای مهندس خوانساری به تحلیل ریشه افزایش قیمت ارز پرداخت .وی افزایش شدید نقدینگی( روزانه هزار میلیارد تومان) ، سرکوب ارزی در ۵ سال گذشته وتنش در روابط خارجی اشاره کرد وسه راه حل ارایه داد؛

۱- ادامه وضع موجود

۲- رفتن به شعب ابیطالب

۳- مذاکره با ترامپ و امریکا

آقای مهندس جمیلی خواستار اصلاح سیاست های ارزی وترخیص کلیه کالاهای موجود در گمرگات شد.

آقای آل اسحاق بر ضرورت جلب اعتماد و امید به آینده تاکید کرد ومن با بیان اعداد و ارقام نقدینگی وقیمت ارز در دولتهای پس از انقلاب مخرج مشترک اشتباهات را در عدم کنترل نقدینگی، اشتباهات مدیریتی در بانک مرکزی و تشنج در روابط خارجی دانسته وعلت التهاب اخیر بازار را تصویب نشدن FATF در مجلس وسخنان مایوس کننده آقای عراقچی دانستم.

از سخنان دکتر ظریف در جمع هیات نمایندگان اتاق تقدیر کردم وخواستار حفظ برجام، تصویب FATF در مجلس، تغییر در مدیریت اقتصادی کابینه ( بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد) شدم واز صاحبان تریبون وفعالین بخش خصوصی تقاضا کردم از نا امید کردن جامعه پرهیز کنند واز انتقادات تند به دولت پرهیز کنند وادعا کردم که هرفرد دیگری هم اگر امروز در راس کار باشد ممکن است اشتباه کند، توییتی که بعد از جلسه منتشر کردم :در روز سه شنبه در جلسه سازمان توسعه در رابطه با موضوع گندم وارد شرکت کردم وگزارش جلسه را به شرح زیر در گروه تلگرامی ایران وعراق قرار دادم.

بازار آرد صادراتی به عراق

پیرو نامه اتاق مشترک به ستاد توسعه روابط اقتصادی با عراق در ضرورت تسهیل و بازنگری در قوانین ومقررات ترانزیت ارد ودام، ستاد گزارش خوبی را در مورد ضرورت ورود موقت گندم و فراوری آن برای معاون اول تهیه نمود و مهندس جهانگیری از این پروژه حمایت کامل نموده واز وزرای صمت، اقتصاد وکشاورزی خواستند تا تمهیدات لازم جهت ارتقا سهم ایران به بیش از دو میلیون تن انجام دهند.

امروز به دعوت سازمان توسعه و با حضور نمایندگان اناق مشترک،گمرگ، وزارت کشاورزی ، کانون صنایع غذایی وانجمن آرد جلسه برگزار شد و گزارشی از وضعیت بازار عراق، میزان صادرات، مجوز های صادره برای ورود موقت وموانع ترانزیت و ورود موقت مورد بحث وگفتگو قرار گرفت.

مصرف آرد کشور عراق سالانه حدود هفت میلیون تن است که بیش از ۴ میلیون تن ان در عراق تولید می شود، ولی با توجه به کاهش شدید آب دجله، دولت عراق از کشاورزانی که با آب دجله کشت گندم داشتن در خواست نموده که کشت نکنند و واردات آرد امسال به حدود ۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

با تلاشهایی که در سال ۹۶ صورت گرفت صادرات از ایران از بیست هزارتن به ۳۰۵ هزار تن به ارزش ۷۵ میلیون دلار افزایش یافته.

در این جلسه اعلام شد که در سال گذشته گمرگ برای ورود موقت ۲۴۵ هزار تن گندم از کشورهای شمالی مجوز صادر کرده وامادگی دارد در صورت همکاری وموافقت وزارت کشاورزی در صدور مجوز ورود موقت گندم تسهیل نماید .

دبیر انجمن آرد در این جلسه از خرید محموله صدهزارتنی از روسیه خبر داد که قرار است از بنادر جنوبی وارد شود و ورود این محوله با قیمت رقابتی امکان صادرات آرد را افزایش خواهد داد.

در این جلسه مقرر شد نمایندگان سازمانهای ذیربط در جلسه بعدی که در هفته آینده برگزار خواهد شد با اختیارات کامل حضور یابند وتصمیمات مقتضی جهت ارتقا صادرات به دو میلیون تن اتخاذ نمایند.

بعد ار بازی خوب ایران در مقابل پرتقال، سه شنبه با وجود سرما خوردگی و سرفه های شدید فوتبال این هفته را از دست ندادم و لباس تیم ملی را هم پوشیدم .با توجه به اینکه در ۸ روزی که در روسیه بودم روزانه بیش از ده کیلومتر راه می رفتیم ، لذا لاغر وچابک تر شدم، فوتبال با نشاطی بازی کردم و توانستم ۵ گل بزنم و وقتی نیمه شب به منزل برگشتم حالم بهتر بود وتوانستم چهارشنبه مجددا در دفتر حضور یابم وکارهای روزانه را پیگیری کنم وچند مصاحبه در رابطه با تحریم ،خصوصا نفت وسیاست ارزی دولت داشتم که با هفته نامه تجارت فردا از همه مفصلتر بود.

از ساعت ۱۴ برق رفت و کارهلی باقیمانده مختل شد و مجبور شدم زودتر از معمول به خانه برگردم و با نوه هایم بازی کنم . والسلام

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید