مقایسه آماری مهدی ترابی با فرشاداحمدزاده

کدخبر: ۲۲۳۴۶۶
اقتصاد نیوز: خرید جدید پرسپولیس در پنج آیتم بهتر از احمدزاده است . عملکرد این دو بازیکن در خیلی از آمارهای دیگر هم شبیه به هم است.
مقایسه آماری مهدی ترابی با فرشاداحمدزاده

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، عملکرد چند فصل اخیر فرشاد احمدزاده در پرسپولیس به قدری خوب بود که رابطه او با برانکو را شبیه پدر و پسر می‌دانستند. اما بالاخره این پدر و پسرِ فوتبالی از هم جدا شدند و با اغراقِ بازیکنان این تیم، خنده از لب‌های برانکو رفت. پروفسور در اولین اقدام برای جانشینی یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تیم‌اش سراغ بهترین بازیکن فصل قبل لیگ برتر (طبق نمرات سایت نود) رفت. سوالی که ذهن هواداران پرسپولیس را مشغول کرده این است که در این جابجایی پرسپولیس سود کرد یا ضرر؟ ترابی می‌تواند جای خالی شماره ده سابق پرسپولیس را پر کند؟ 

ترابی بهتر از احمدزاده

مهدی ترابی با زدن ده گل در لیگ هفدهم، بهترین گلزن تیم‌اش بود. در سمت مقابل فرشاد احمدزاده فقط ۶ گل زد که بعد از آقای گل لیگ، بهترین عملکرد را در پرسپولیس داشت. در جدول پاس‌گل‌ها هم ترابی چند پله بالاتر از فرشاد قرار گرفت. فصل قبل مهدی ترابی پنج پاس‌گل داد. در حالی که فرشاد احمدزاده سه پاس‌گل داده بود. برتری شاخص بازیکن فصل قبل سایپا نسبت به پرسپولیسیِ سابق، ارسال پاس‌های کلیدی است. ترابی به عنوان بازیکنی که بیشترین پاس‌کلیدی را در لیگ هفدهم داد، دو برابر بیشتر از فرشاد موقعیت خلق کرده بود. معدل پاس‌کلیدی‌های احمدزاده در هر بازی پرسپولیس به عدد یک هم نمی‌رسد، در صورتی که ترابی به طور متوسط ۱،۷ خلق موقعیت در هر مسابقه داشت و گره دفاع حریف را با پاس‌های طلایی‌اش باز می‌کرد. مهدی همین اختلاف را در دریبل‌ زدن هم نسبت به فرشاد داشت. هر دو بازیکن دومین بازیکن تکنیکی تیم‌شان بودند؛ با این تفاوت که ترابی طبق آمار متریکا ۱،۷ دریبل در هر مسابقه ثبت کرده ولی احمدزاده فقط ۰،۹ دریبل. اینطور نیست که فانتزی‌بازِ سایپایی‌ها فقط در کارهای هجومی نسبت به فرشاد احمدزاده بهتر بوده باشد. ستاره فصل قبل سایپا در هر مسابقه به طور متوسط دو برابر شماره ده سابق پرسپولیس از حریف توپ می‌گیرد و به دفاع کمک می‌کند. اتفاقی که نشان می‌دهد چقدر زود محبوب برانکو خواهد شد. عمده دلیل علاقه‌ برانکو ایوانکوویچ به احمدزاده، مشارکت و تعهد بالای این بازیکن روی کارهای تدافعی بود که حالا جانشینی بهتر از آن را پیدا کرده است.

احمدزاده بهتر از ترابی

به طور طعنه آمیزی، احمدزاده فقط در دو آیتم بهتر از ترابی بود. فرشاد دقت پاس خیلی بهتری نسبت به مهدی ترابی داشت که آن هم دو دلیل منطقی دارد. هم اینکه مالکیت بالای پرسپولیس، این امکان را به بازیکنان تیم می‌دهد که پاس‌های بیشتر و ساده‌تری بدهند تا گره دفاع حریف باز شود. در سمت مقابل سایپا به‌عنوان تیمی که کمترین مالکیت توپ را در لیگ قبل داشت، بازیکنان تهاجمی‌اش را مجبور می‌کرد که در ضدحملات فرصت زیادی برای فکر کردن و اتخاذ تصمیم درست نداشته باشند و سرعت مهمتر از دقت بود. ضمن اینکه ترابی پاس‌های پرریسک‌تری می‌دهد و همان طور که از مقایسه تعداد پاس‌کلیدی‌های دو بازیکن مشخص است، ترابی دو برابر فرشاد در هر مسابقه پاس منجر به موقعیت برای مهاجم‌های تیم ارسال می‌کرد. توانایی برجسته احمدزاده نسبت به ترابی، موفقیت‌هایش در نبردهای هوایی است. کارنامه احمدزاده پر از گل‌هایی با ضربه سر است. به طور میانگین هم در هر مسابقه پنج برابرِ مهدی ترابی موفقیت در نبردهوایی ثبت کرده است.

ترابی در حد فرشاد!

طبق آمار متریکا، این دو بازیکن در چهار آیتم هم تفاوت چشمگیری نداشتند. هر دو بازیکن به عنوان سومین شوت‌زن تیم‌شان نزدیک به ۲،۵ شوت در هر بازی می‌زنند. فرشاد و ترابی جزو خشن‌ترین بازیکنان تیم‌شان بودند و خیلی راحت کارت می‌گیرند. در عملکردهای دفاعی هم از نظر رتبه و هم تعداد شبیه به هم بودند و هر دو بازیکن هم خطاگیرترین بازیکنان تیم‌شان بودند. ترابی قرار است که جای خالی فرشاد را پر کند و خطاهای مهمی در اطراف محوطه جریمه برای پرسپولیس بگیرد. کاری که در سایپا نشان داد آن را خوب بلد است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید