مناقشه مهاجرتی آلمان پایان یافت؛ سازش وزیر کشور با مرکل

کدخبر: ۲۲۳۵۶۹
اقتصادنیوز: وزیر کشور آلمان گفت که بر سر مناقشه مهاجرتی با صدراعظم به سازش رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آسوشیتدپرس نوشت، هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان که روز دوشنبه اعلام کرده بود به دلیل مخالفت‌هایش با سیاست‌های مهاجرتی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان استعفا می‌کند و استعفایش را تقدیم کرده بود، اعلام کرد که بر سر این مناقشه که تهدیدی برای دولت ائتلافی مرکل محسوب می‌شود، سازش کرده است.

وی گفت: ما به توافقی درباره تدابیر کاهش سرازیر شدن مهاجران غیرقانونی به کشور رسیدیم. البته همچنان این توافق نیاز به موافقت شریک سوم ائتلاف دولتی یعنی حزب "سوسیال دموکرات" دارد.

زیهوفر تاکید کرد، به کارش به عنوان وزیر کشور ادامه خواهد داد.

او گفت: بعد از رایزنی‌های بسیار با اتحادیه دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی به توافقی درباره ممانعت از هرگونه مهاجرت غیرقانونی در مرزهای آلمان و اتریش در آینده رسیدیم.

در همین حال مرکل که در برلین با اعضای ارشد حزبش (دموکرات مسیحی) جلسه داشت، شرایط را "بسیار جدی" توصیف کرد.

صدر اعظم آلمان همچنین بعد از دیدار با زیهوفر گفت، درباره موضوع مهاجرت به توافق رسیدیم و براساس آن مراکزی در مرزهای آلمان برای بازگرداندن پناهجویان ایجاد خواهد شد.

مرکل تصریح کرد، براساس توافقی که با وزیر کشور داشته قرار است مراکزی در مرزهای آلمان برای بازگرداندن پناهجویان ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد، صحبت درباره مراکز ترانزیتی است که از طریق آن پناهجویانی که قبلا در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا ثبت نام کرده‌اند به این کشورها بازگردانده شوند و این اقدام بعد از بازنگری در شرایط پناهندگی آنها در آلمان و اینکه آیا شرایط ماندن را دارند یا نه، خواهد بود.

مرکل گفت: راه حل میانه‌ای که حزب متبوعش و اتحادیه سوسیال مسیحی به آن دست‌ یافته‌اند اساس آزادی رفت‌و آمد در داخل اتحادیه اروپا را در نظر خواهد گرفت و در عین حال به آلمان اجازه خواهد داد تدابیر جدی و محکمی برای کاهش سرازیر شدن مهاجران در نظر بگیرد.

صدر اعظم آلمان به خبرنگاران گفت: ما خواهان ایجاد مراکزی ترانزیتی در آلمان هستیم تا به واسطه آن روند بازگرداند پناهجویان انجام شود و این طبق توافق با کشورهایی است که پناهجویان از آنجا می‌آیند و در آنجا قبلا ثبت نام کرده‌اند.

مرکل تاکید کرد، این موضوع روحیه مشارکت در داخل اتحادیه اروپا را حفظ می‌کند و در عین حال گامی مهم در تنظیم مهاجرت ثانویه است. ما توانستیم راه حلی میانه را بعد از مناقشات سخت به دست آوریم.

مرکل سعی داشت تا اختلافاتش را با زیهوفر و حزب او (سوسیال مسیحی) حل و فصل کرده و به آنها اطمینان دهد پیشرفت چشمگیری در تضمین همکاری اروپایی بیشتر برای مقابله با بحران مهاجرتی در نشست اخیر اتحادیه اروپا داشته است. در حالی که بسیاری از اعضای اتحادیه سوسیال مسیحی همان ارزیابی مرکل از این نشست را دارند، زیهوفر منتقدتر بود و یکشنبه در جلسه حزبی گفت که این نتایج تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند.

حزب اتحادیه دموکرات مسیحی با صدور قطعنامه‌ای از توافق اتحادیه اروپا برای کاستن از میزان مهاجرت پناهجویان و مهاجرت ثانویه به کشورهای عضو حمایت کرده است.

وزیر کشور آلمان تاکید دارد که کشورش باید برگرداندن مهاجرانی را که سابقا در یک کشور دیگر اتحادیه اروپا ثبت‌نام شده بودند، آغاز کند.

مرکل هم گفته بود از چنین ایده‌ای حمایت نمی‌کند چرا که این نگرانی وجود دارد که سیستم مرزهای باز اروپا از بین برود و همبستگی این نهاد بیش از پیش تضعیف شود.

ماه گذشته، زیهوفر تا بعد از نشست اتحادیه اروپا به مرکل مهلت داده بود تا به راه‌حل جایگزینی برسد. وی نسبت به فروپاشی ائتلاف سه گانه دولت آلمان (متشکل از اتحادیه دموکرات مسیحی، اتحادیه سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دموکرات) هشدار داده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید