عربستان: افزایش تولید نفت منوط به هماهنگی اعضای اوپک است

کدخبر: ۲۲۳۷۴۲
اقتصادنیوز؛ پس از انتشار خبر افزایش تولید نفت توسط عربستان سعودی، هیات دولت عربستان در نشست هفتگی خود در عین حال استفاده از ظرفیت مازاد تولید را هم منوط به هماهنگی با سایر تولید کنندگان نفت کرد .
عربستان: افزایش تولید نفت منوط به هماهنگی اعضای اوپک است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ هیات دولت عربستان سعودی در نشست بعد از ظهر سه شنبه خود یکی از اهداف سیاست های این کشور را ایجاد تعادل و ثبات در بازارهای نفتی و هماهنگی و مشورت با دیگر کشورهای تولید کننده و کشورهای عمده مصرف کننده عنوان کرد.

دولت سعودی با بیان اینکه به تصمیم اعضای اوپک و خارج از آن برای افزایش تولید همچنان پایبند است ؛ اعلام کرد که این کشور آمادگی استفاده از ظرفیت مازاد تولید با توجه به تغییرات آتی بازار نفت و شاخص عرضه و تقاضا را دارد.

هیات دولت عربستان در نشست هفتگی خود در عین حال استفاده از ظرفیت مازاد تولید را هم منوط به هماهنگی با سایر تولید کنندگان نفت کرد . 

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شنبه گذشته در حساب توئیتری خود ادعا کرد که موافقت شاه سعودی برای افزایش 2 میلیون بشکه ای نفت این کشور را به دست آورده است . این ادعا در حالی مطرح شد که خبرگزاری دولتی عربستان (واس) با انتشار خبر مکالمه تلفنی ترامپ و 'ملک سلمان'، اشاره ای به این توافق نکرد .

کارشناسان نفتی با اشاره به نبود ظرفیت تولید 2 میلیون بشکه نفت در عربستان گفتند: حتی در صورت کسب این توانایی، اقدام عربستان به معنای نادیده گرفتن توافق کشورهای عضو 'اوپک' است.

15 عضو اوپک هفته گذشته (یکم تیر ماه) در صد و هفتاد و چهارمین نشست عادی این سازمان در وین، تصمیم گرفتند توافق پیشین خود مبنی بر کاهش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای و رساندن سقف تولید به 32 میلیون و 500 هزار بشکه را حفظ کنند و تنها از مقدار کاهش تولید بیش از تعهد خود بکاهند و پایبندی خود به سقف تولید را به صد درصد برسانند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به برخی تلاش ها برای جایگزینی نفت ایران در بازارهای جهانی اعلام کرد : هر کشوری در این مبارزه، قصد داشته باشد جای ایران را در بازار نفت بگیرد، خیانت به ملت ایران و فضای بین المللی کرده و روزی تقاص این خیانت را خواهد داد

بر اساس یافته‌های نظرسنجی بلومبرگ، با وجود این‌ که تولید نفت عربستان سعودی بزرگ ترین افزایش در پنج سال گذشته را داشته، اما تنها برای ثابت نگه داشتن تولید اوپک در ماه میلادی گذشته کافی بوده است.

طبق نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران، شرکت‌های نفتی و آمارهای کشتیرانی، عربستان سعودی به وعده خود برای کنترل رشد قیمت‌های نفت عمل کرده و تولید خود را در ژوئن 330 هزار بشکه در روز افزایش داده و به 10.3 میلیون بشکه در روز رسانده است که بزرگ ترین افزایش ماهانه تولید از ژوییه سال 2013 بوده است، اما اختلالات در لیبی به همراه کاهش تولید در ونزوئلا و آنگولا به معنای آن است که تولید نفت اوپک مجموعا تنها 30 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 31.83 میلیون بشکه در روز رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید