ظریف پس از نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام:

بسته اروپایی‌ها دو روز پیش ارائه شد/ روحانی آن را کافی ندانست/ در تهران به پیشنهادهای جدید پاسخ می‌دهیم

کدخبر: ۲۲۴۲۱۶
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام، در کنفرانسی خبری در جمع خبرنگاران ایرانی حضور یافت. برخی رسانه‌های غربی اعلام کردند که ظریف در این جمع تاکید کرده است که به پیشنهادهای جدید اروپا در تهران پاسخ خواهد داد.
بسته اروپایی‌ها دو روز پیش ارائه شد/ روحانی آن را کافی ندانست/ در تهران به پیشنهادهای جدید پاسخ می‌دهیم

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم گفت: نشست بسیار جدی و سازنده‌ای داشتیم، در طول دو ماه گذشته بعد از خروج غیرقانونی آمریکا تلاش‌های فراوانی صورت گرفت تا ایران بتواند از منافع برجام به‌خصوص منافع اقتصادی آن علیرغم اقدام غیرقانونی آمریکا استفاده کند.

ظریف خطاب به ایرانی حاضر در وین گفت:‌ امروز این نشست در ادامه نشست‌های قبلی بود. بیانیه از طرف نشست صادر شد. لازم است تأکید شود اولین جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزراست. هیچوقت تا الان کمیسیون مشترک در سطح وزرا نبوده است. جلسات قبلی غیر رسمی و برای مذاکره بود نه نشست مشترک.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: ایران این حق را محفوظ داشته که در برابر تخلف رسمی و بزرگ آمریکا در خروج از برجام، به درخواست اعضای دیگر برجام اقدامات خود را به تعویق انداخته تا مطمئن شود منافع ایران تامین می شود.

ظریف گفت: امروز بر این تاکید کردیم که باید مردم ایران منافع برجام را ببینند. این را همه اعضای باقیمانده برجام تاکید کردند. [طرف‌های برجام] در سطح وزرای خارجه بر تعهدات خود در حوزه مختلف تاکید کردند. از ادامه فروش نفت تا روابط بانکی و حمل‌ونقل و همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری و ... که در بیانیه‌ای خانم موگرینی قرائت کرد، ذکر شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بیانیه نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه طرف‌های برجام که از سوی موگرینی خوانده شد، گفت:‌ این بیانیه در کنار اقدامات عملی است. ما دو روز پیش بسته‌ای را در تهران دریافت کردیم که رئیس جمهور روحانی گفتند کافی نیست. امروز در جلسه توضیحات بیشتری شنیدیم. برخی حوزه‌ها مثل نفتی و بانکی را بیشتر توضیح دادند. الان آنچه مهم است، آنچه به عنوان تعهد و اقدامات مطرح شده است، که الزاما همه‌ آن علنی اعلام نشده است، باید عملی شود تا ببینیم آیا از منافعش بهره می‌بریم. زمان‌بندی هم وجود دارد که مطابق زمان‌بندی تحریم آمریکاست. یعنی قبل از تحریم آمریکا باید اعمال شده باشد. Blocking Statuteباید تا قبل از اجرای تحریمهای امریکا عملیاتی شود. همینطور فعال شدن بانک سرمایه‌گذاری اروپا که در تاریخ مشخص انجام می‌شود. بقیه اقدامات هم باید در قالب زمان بندی باشد.

ظریف در ادامه تصریح کرد:‌ ایران همواره به عهد خود پایبند بود و هم اکنون هم هست، اما درقالب برجام این امکان را داریم که اگر به مصلحت کشور نبود به خاطر نقض آمریکا اقدامات خود را انجام دهیم. الان کسی نتوانسته مشکل خروج آمریکا از برجام را حل کند. و این هنوز مسئله باقی مانده است لذا ایران حق اجرای اقداماتی دارد. تصمیم داریم این تعهدات امروز را به تهران منتقل کنیم و مسئولان راجع به ادامه موضوع تصمیم می‌گیرند. نحوه عملیاتی شدن تعهدات‌شان را امروز توضیح دادند اما ما باید در اجرا آن را ببینیم.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر اروپایی‌ها نتوانند تعهداتشان را درست اقدام کنند ما اقدام می‌کنیم. برداشتم این بود که تمامی اعضای برجام در اینکه اراده سیاسی دارند تا برابر این اقدام آمریکا بایستند  - شاید اولین بار در چنین سطحی باشد - در جلسه این تعهد را نشان دادند. حالا باید دید چقدر می‌توانند. آنچه ما شنیدیم از روش‌های عملیاتی،‌ عملی هست. اگر اراده امروز را در سطوح مختلف اعمال کنند کار بدون مشکل می تواند پیش برود. مهم این است که جزئیات اقداماتشان روشن شود که در برخی موارد بیان کردند. مهم این است که در عمل چطور عملیاتی شود. جلسه امروز یک گام به پیش بود، اقدامات خوبی را برای اجرا توافق کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌ اروپا آماده حمایت از شرکت‌ها و هموارکردن مسیر تبادلات بانکی است و این پیام مهمی برای جامعه اقتصادی است که با اطمینان به آینده کار کنند. بقیه کشورهای جهان در کنار آمریکا برای اعمال فشار نیستند و حتی در برابر آن‌ها هستند. ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت داخلی و همکاری بین‌المللی مسیر شکوفایی ایران را با سربلندی دنبال کنیم. آنها تعهد کردند، بالاترین کاری که یک دولت می‌تواند بکند. اما اینکه آیا این تعهد کافی است حتما کافی نیست. تضمین‌ها اقدامات متقابلی هستند که ما می توانیم انجام دهیم در صورتی که آنها انجام ندهند اقداماتشان را. این تهدید نیست این واقعیتی است که در برجام هم بر آن تاکید شده است.

ظریف در ادامه گفت: در ارتباط با برجام احتمالا در حاشیه مجمع عمومی جلسات وزرا برگزار خواهد شد. امروز قرار شد جلسات متخصصین ما که بسیار مهم است به صورت فشرده‌تر انجام شود تا مطمئن شویم آنچه امروز ارائه شد جنبه اجرایی دارد و همه جوانب را در نظر گرفته است. بسته پیشنهادی اروپا قابل اجرا بود اما کافی و دقیق نبود. امروز برخی نکات که دیده نشده بود در بیانیه مطرح شد. در جلسه به صورت شفاهی هم پیشنهاداتشان را به صورت جزئی مطرح کردند که کارشناسان ما در حال بررسی هستند تا ببینیم هر کدام از این پیشنهادها چطور می‌تواند نیازهای ما را پوشش دهد.

وی افزود:‌ مهم این است که احساس اطمینان و اعتماد به آینده در جامعه چهانی و ایران به وجود بیاید و کارآفرینان ایرانی با اطمینان به آینده حرکت کنند. فضای امروز حاکی از این بود که اراده سیاسی برای این مسئله وجود دارد و این اراده با اقدامات بخش خصوصی و امید به آینده می‌تواند تقویت و کسب و کار ایران را جذابتر کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تصمیم‌گیری در سطح عالی کشور راجع به زمان‌بندی اقدامات صورت گرفته و جزئیات پیشنهاد شده است. هیئت نظارت تصمیم‌گیری لازم را درباره اصل و حوزه و نحوه ورود به اقدامات مشخص کرده است. حسب مورد که چه زمانی نیاز است، جزئی و تدبیر خواهد شد و آماده خواهد بود. امیدواریم نیازی به این اقدامات نباشد، چون با اراده سیاسی برای اجرای برجام وارد برجام شدیم. اما برای اینکه تضمین داشته باشیم طرف مقابل مطلع است که ما اقدامات خود را داریم. همه اعضای کمیسیون مشترک تعهدات را کرده‌اند و نکته مهمی است که در سطح وزرای هر 5 کشور این تصمیم گرفته شده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید