جاسوسی برخی اپلیکیشن ها از طریق دوربین گوشی از شما

کدخبر: ۲۲۴۲۴۶
​اقتصاد نیوز: مکانیسم جدید Oppo و Vivo برای دوربین گوشی های موبایل، یک راز نگران‌کننده را نشان می‌دهد: برحی نرم افزارها از طریق دوربین گوشی از شما جاسوس کرده و اطلاعات را برای سرورهای ناشناس ارسال می‌کنند.
جاسوسی برخی اپلیکیشن ها از طریق دوربین گوشی از شما

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز، بسیاری از مردم معقتدند برخی اپلیکیشن ها زمانی که گوشی را در جیب خود قرار می‌دهید، از میکروفون دستگاه برای شنود و گوش کردن به شما استفاده می‌کنند. برخی از این اپلیکیشن ها حتی هنگام مکالمه نیز فعال شده و صدای شما را برای شناسایی کلماتی خاص برای تبلیغات هدف‌دار، ضبط می‌کنند. محققان دانشگاه خصوصی نورت ایسترن در اقدامی جدید، صحت این موضوع را بررسی کرده و به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند.

مطابق با گزارش منتشرشده، هیچ سند محکمی مبنی بر استفاده نرم افزارها از میکروفون دستگاه وجود ندارد، اما برخی اپلیکیشن های خاص مشغول اسکرین‌شات گرفتن، ضبط کلیپ از فعالیت‌ها یا حتی استفاده از دوربین برای فیلم‌برداری بوده و اطلاعات ثبت‌شده را برای سرورهای شخص ثالث ارسال می‌کردند.

از طرفی، این موضوع با یک نگرانی جدید می‌تواند در ارتباط باشد. آیا با رویکردهای اخیر سازندگان برای کاهش حاشیه‌های صفحه نمایش و مخفی کردن دوربین در قالب یک مکانیسم پاپ آپ آشنا هستید؟ اوپو فایند ایکس و ویوو نکس از جمله تلفن های هوشمندی هستند که با این طراحی به دست کاربران می‌رسند.

کارشناسان به تعدادی از دارندگان گوشی ویوو نکس نسبت به بیرون آمدن تصادفی دوربین سلفی، هنگامی که مشغول استفاده از موبایل خود هستند، هشدار داده‌اند. به نظر می‌رسد در گوشی ویوو نکس، بدون اینکه کاربران قصد سلفی گرفتن یا انجام مکالمه ویدیویی داشته باشند، دوربین سلفی بدون هیچ دلیل مشخصی بیرون آمده و تلاش می‌کند از کاربر فیلم بگیرد. تصاویر زیر، بیرون آمدن دوربین سلفی زمانی که کاربر مشغول استفاده از اپلیکیشن های عادی است را نمایش می‌دهند.

دوربین گوشی دوربین گوشی

یکی از این تصاویر متحرک، اپلیکیشن پیام رسان تلگرام را نشان داده و به نظر می‌رسد تصویر دیگر مربوط به یک نرم افزار چینی باشد. در هر دوی این موارد، دوربین سلفی برای فعال شدن به تایید کاربر نیاز دارد، ولی دوربین سلفی بدون هیچ دلیلی بیرون می‌آید.

تا به امروز، ما هرگز راهی نداشتیم که بفهمیم دوربین گوشی هوشمند ما، زمانی که نباید، مشغول فیلم‌برداری هست یا نه. ما همواره به آنها اعتماد می‌کنیم، ولی شاید این مکانیسم‌های جدید حقیقت را به ما نشان دهند. با توجه به اینکه دوربین داخل بدنه قرار گرفته است، اگر اپلیکیشنی درخواست استفاده از دوربین را داشته باشد، سیستم نرم افزاری با بیرون آوردن آن پاسخ خواهد داد. همین موضوع می‌تواند نشانه‌ای بر وجود فعالیت‌های پشت پرده باشد.

Vivo در پاسخ به این موضوع می‌گوید همواره مدیریت سخت‌گیرانه‌ای در مورد حقوق اپلیکیشن ها در استفاده از سنسورهای گوشی وجود دارد و اغلب خود کاربر با آن موافقت می‌کند. در وقع، شما اجازه می‌دهید اپلیکیشن پیام رسان شما برای تماس تصویری بهدوربین گوشی دسترسی داشته باشد؛ مثل اپلیکیشن تلگرام در تصاویر متحرک بالا که دوربین گوشی زمان مشاهده پیام‌ها فعال می‌شود.

اوپو فایند ایکس

اوپو فایند ایکس

باید دید گوشی هایی مثل Oppo Find X و نمونه‌های آن که بدون شک در آینده تعداد بیشتری از آنها را مشاهده خواهیم کرد، جاسوسی از کاربران و مشاهده رفتار آنها از طریق دوربین را امکان‌پذیر خواهند کرد یا نه. اگر چنین چیزی واقعا وجود داشته باشد، زنگ خطری بزرگ پیش روی همگان بوده و نوبت به توسعه‌دهندگان می‌رسد تا در این مورد توضیح دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید