۴۵ درصد تفاهمنامه‌های منعقده با دانشگاه‌های خارجی اجرایی شده است

کدخبر: ۲۲۴۵۲۴
اقتصادنیوز : قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به نرخ اجرایی شده تفاهمنامه‌ها با دانشگاه‌های خارج از کشور گفت: در سال ۹۴، ۲۴ درصد تفاهمنامه‌هایی که با دانشگاه‌های خارج منعقد شده بود اجرایی شد و در سال ۹۶ این آمار به ۴۵ درصد رسید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسین سالار آملی امروز در نشست روسا و نمایندگان مراکز منتخب پروژه ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی، گفت: بخش بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برخلاف سایر معاونت‌ها همچون آموزشی یا پژوهشی عمدتاً فرادستگاهی است؛ یعنی اگر در سایر معاونت‌ها مثلاً آموزشی قدرت تصمیم‌گیری ۸۰ درصد باشد در این معاونت بیش از ۲۰ درصد نیست چراکه سایر نهادها نیز اعمال‌نظر دارند.

وی گفت: در معاونت بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری حداقل هر ماه یک جلسه در مورد اخذ ویزا و یا شیوه برگزاری کلاس‌ها به زبان خارجی جلسه برگزار و مسایل بررسی می‌شود.

دکتر سالار آملی با بیان اینکه این وزارتخانه امسال هر هفته پذیرای حداقل ۱۱ هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشورهای خارجی ۳ یا ۴ نفره است، گفت: در سال گذشته برای ۲ هزار و ۱۶۰ نفر ویزا از وزارت امور خارجه اخذ شد و به نظرم مناسب‌ترین راه برای رسیدن به اهداف مان در افزایش میزان جذب دانشجویان خارجی است.

وی افزود: افزایش ارتباطات بین‌المللی مناسب‌ترین روش برای قرار گرفتن در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا است و بر همین اساس باید کشورهای هدف و نقشه راه را مشخص کرد.

دکتر سالارآملی اظهار داشت: طی سال گذشته ۸۱۱ هیات علمی در دوره‌های مختلف به خارج از کشور اعزام شدند و ۶۷۲ نفر نیز در سمینارها و کنفرانس‌های مختلف شرکت کردند.

وی به تدریس دروس به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌سازی در این خصوص باید در دانشگاه‌ها، بین استادان وکتابخانه دانشگاه‌ها انجام گیرد و در این راستا حتی مجوزهایی به برخی از دانشگاه‌ها ارائه شده، ولی به دلیل عدم وجود این ظرفیت‌سازی، دوره انگلیسی راه‌اندازی نشده است.

دکتر سالارآملی در ادامه به پروژه‌های تحقیقاتی که در سال ۹۶ با کشورهای خارجی صورت گرفته بود، اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی با کشورهای خارجی انجام شد که ۱۷ پروژه تحقیقاتی با کشور اتریش، ۱۵ پروژه با کشور فرانسه، ۲ پروژه با کشور ایتالیا و ۱۰ پروژه با کشور پاکستان از آن جمله هستند.

وی افزود: همچنین ۱۸ پروژه با کشور آلمان و ۱۰ پروژه با کشور هند در مرحله نهایی است و ۲۶ پروژه تحقیقاتی مربوط بهICRP ، ۶ پروژه مربوط به آفریقای جنوبی، ۳۳۳ پروژه تحقیقاتی نخبگان و ۱۱ پروژه تحقیقاتی مربوط به ایرانیان مقیم خارج همه کشورها طرح ایکارد است.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در پایان به طرح «دیاسپورا» اشاره و خاطرنشان کرد: براساس این طرح افرادی که ایرانی بوده و در خارج هستند در آن کشور باقی مانده و کمک می‌کنند از نظر علمی ارتباطات ما با دانشگاه‌های کشور مذکور افزایش یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک