اتحادیه اروپا باید مواضع خود را در مذاکره برگزیت تغییر دهد

کدخبر: ۲۲۴۹۱۷
اقتصادنیوز : 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس که ظرف 24 ساعت گذشته دو وزیر کلیدی خود را ازدست‌داده است روز دوشنبه طی اظهاراتی در مجلس عوام هشدار داد که چنانچه اتحادیه اروپا مواضع خود در مذاکرات برگزیت را تغییر ندهد این کشور بدون حصول توافق، این اتحادیه را ترک می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، «می» با اشاره به نشست روز جمعه اعضاء کابینه درباره آینده رابطه لندن و اتحادیه اروپا در دوران پسا برگزیت، یادآور شد که بر اساس سندی که موردتوافق قرارگرفت، انگلیس همچنان به‌طور مؤثر با قواعد اتحادیه اروپا پیوستگی خواهد داشت. 

به گفته وی، در این سند پیشنهادی منطقه آزاد تجاری برای معامله محصولات کشاورزی و صنعتی بر مبنای قوانین مشترک با اتحادیه اروپا ایجاد و قلمرو مشترک گمرکی با اتحادیه اروپا پیش‌بینی‌شده است.

می با اشاره به فاصله کمتر از یک سال مانده به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داد که زمان برای تصمیم‌گیری طرف اروپایی درباره طرح پیشنهادی لندن کوتاه است. 

وی گفت: شروط ما برای اروپا چالش‌برانگیز است. آن‌ها باید در مواضع خود تجدیدنظر کرده و آن را موردبازنگری قرار دهند.

وی بابیان اینکه جزئیات راهبرد دولتش را روز پنجشنبه منتشر خواهد کرد، گفت : از اتحادیه اروپا انتظار دارم تا آن را با جدیت و دقت مطالعه کند و متعاقباً مذاکرات برگزیت در ماه‌های آینده سرعت بخشیده شود.

می، این اظهارات را در حالی مطرح کرد که وزیر برگزیت و وزیر امور خارجه او در اعتراض به راهبرد برگزیت از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند. 

دیوید دیویس وزیر پیشین برگزیت، اولین عضو کابینه دولت «می» بود که دیشب (یکشنبه) از سمت خود کناره‌گیری کرد. 

او که از سال 2016 میلادی، پس از رأی تاریخی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، وزارت برگزیت و ریاست مذاکرات با طرف‌های اروپایی را بر عهده داشت، در متن استعفای خود نوشت که طی یک سال گذشته با مجموعه‌ای از سیاست‌های دولت انگلیس درباره خروج از اتحادیه اروپا مخالف بود، اما در مقابل تصمیم جمعی تسلیم‌شده است . 

وی با یادآوری این مطلب که یکی از وعده‌های اصلی حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی، خروج از بازار مشترک و اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا بود، تصریح کرد که با طرح پیشنهادی دولت می، تحقق این امر دور از انتظار به نظر می‌رسد.

دیویس افزود: روند کنونی سیاست برگزیت در بهترین حالت ما را در موقعیت ضعف برای مذاکره قرار می‌دهد و توهم کنترل تحولات از سوی پارلمان را محقق می‌سازد.

بوریس جانسون وزیر امور خاجه طرح پیشنهادی نخست‌وزیر را «یک جنس کثیف جلا داده‌شده» خوانده بود عصر امروز استعفای خود را اعلام کرد. 

دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرده است که جانشین او به‌زودی تعین خواهد شد.

بنا بر اعلام دولت انگلیس، این کشور در ماه مارس (اسفند / فروردین) آینده از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید