تحلیل گاردین:

ترامپ پیام‌آور جنگ و درگیری به انگلیس است

کدخبر: ۲۲۵۴۹۷
هم‌زمان با ورود رئیس‌جمهوری آمریکا به انگلیس، تارنمای روزنامه «گاردین» در مقاله ای با اشاره به اظهارات ادعایی دونالد ترامپ درباره علاقه مردم انگلیس به خود نوشت: ترامپ مانند ویلسون پیام‌آور صلح نیست بلکه پیام او «جنگ و درگیری» است.
ترامپ پیام‌آور جنگ و درگیری به انگلیس است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، گاردین در این مقاله آورده است: اولین رئیس‌جمهوری امریکا یک‌صد سال پیش به انگلیس سفر کرد. «وودرو ویلسون» برای شرکت در کنفرانس صلح پاریس پس از پایان جنگ جهانی اول وارد انگلیس شد. او در این سفر دو هدف را دنبال می‌کرد: در اروپای ویران‌شده صلح و نظم جهانی را بر مبنای قانون ایجاد کند. 
اما تفاوت میان اولین سفر ویلسون و ترامپ یک قرن بعد در این است که او (ترامپ) بیش از این نمی‌تواند درباره تغییر نقش آمریکا در جهان واضح‌تر موضع‌گیری کند. ترامپ مانند ویلسون پیام‌آور صلح نیست بلکه پیام او «جنگ و درگیری» است. 
این روزنامه انگلیسی یادآور شد: ویلسون در سفرش به انگلیس در سال 1918 درباره ضرورت تبیین عدالت به‌عنوان رویکرد مدیریت جهان سخن گفت اما ترامپ در سال 2018 باهدف انتقام‌جویی و با پیام بی‌عدالتی وارد انگلیس شد.
ویلسون در جریان سفرش به انگلیس به زادگاه مادری‌اش در کارلایل سفر کرد و سپس به منچستر رفت که در آنجا از سوی طرفدارانش مورد استقبال قرار گرفت. اما ترامپ هرگز نمی‌تواند حمایت مشابه ویلسون را به دست آورد. هرچند او رهبر منتخب یک ملت بزرگ است اما آمدن او به انگلیس به صلاح کشور نبود.
این روزنامه انگلیسی بابیان اینکه دلایل زیادی برای مخالفت با سفر ترامپ وجود دارد نوشت: او نامناسب‌ترین فرد برای ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ این کشور به شمار می‌رود. سیاست‌های ترامپ، اظهارات او، اقدامات و عقایدش از دیگر دلایل بحث‌برانگیز بودن او می‌باشد. علاوه بر این فهرست اتهامات علیه ترامپ طولانی، غیرقابل‌تحمل و غیرقابل‌انکار است. 
گاردین در این بارره به سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ اشاره و عنوان کرد: بی‌رحمی او در اجرای سیاست‌هایی که بر اساس آن‌یک کودک از خانواده‌اش جدا می‌شود و تهدیدهایی که او علیه حقوق زنان و اقوام مختلف روا می‌دارد از جمله این موارد است.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، ترامپ درنهایت بی‌فکری از توافق اقلیمی پاریس خارج شد، پویش بی‌سابقه‌ای را علیه آزادی رسانه‌ها به راه انداخته، به متحدان سنتی آمریکا اهانت کرده و با آن‌ها وارد جنگ تجاری شده است. 
این روزنامه انگلیسی افزود: در یک قرن گذشته رئیسان جمهوری متعدد آمریکا به انگلیس سفرکرده که انگلیس باسیاست‌های آن‌ها موافق نبوده است؛ اما ترامپ یک پدیده دیگری است. او در اهانت به نظم جهانی نمونه است، به متحدان تاریخی آمریکا سوءنیت دارد، برای حقیقت هیچ احترامی قائل نیست و به‌روشنی تمایل دارد تا در دنیا اختلال ایجاد کند.
گاردین افزود: گاهی در دفاع از سفر ترامپ به انگلیس این بحث مطرح می‌شود که منافع انگلیس ایجاب می‌کند تا با رهبران بدنام و حتی وحشی که با آن‌ها فصل مشترکی نداریم ملاقات کنیم؛ آری این درست است اما رئیس‌جمهوری آمریکا متحد اصلی ما به شمار می‌رود. کشورهای ما با یکدیگر رابطه ادعایی ویژه و ارزش‌های دمکراتیک و عمیق مشترکی دارند. زمانی که او به این ارزش پشت می‌کند، تاریخ به ما آموخته که نبایستی با او مماشات کرد. 
ترامپ به گفته گاردین بایستی پس از گذشت یک دوره تأمل در روابط دوجانبه به انگلیس سفر می‌کرد، 'اما «ترزا می» درنهایت تأسف سال گذشته با عجله به واشنگتن سفر کرد و از او (ترامپ) برای ملاقات در لندن دعوت به عمل آورد. او (می) با این کارش اعتبار انگلیس را زیر سؤال برد.'
این روزنامه در پایان نوشت که از تظاهرکنندگان و معترضان به سفر ترامپ به‌عنوان یک متحد غیرقابل‌اعتماد حمایت می‌کند. 
گاردین با اشاره به این مطلب که ترامپ پیش از سفر به انگلیس گفته بود: مردم انگلیس او را دوست دارند نوشت: بازهم یک خبر دروغ دیگر 'ما اصلاً او را دوست نداریم و از او استقبال نمی‌کنیم'
رئیس‌جمهوری آمریکا بعدازظهر امروز (پنجشنبه) در میان تدابیر شدید امنیتی وارد فرودگاه استنستد لندن شد. او در مدت اقامت 4 روزه خود قرار است با نخست‌وزیر و ملکه انگلیس دیدار کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید