تنهایی ترامپ در لندن

کدخبر: ۲۲۵۹۴۶
اقتصادنیوز : تحلیلگران اعتراض گسترده مردم به حضور «دونالد ترامپ» در لندن را نشانه ای آشکار از نفرت جهانی نسبت به سیاست های رئیس جمهوری ایالات متحده ارزیابی می کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، لندن با نزدیک شدن به زمان حضور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده در این شهر ناآرام تر از گذشته می شد و اوج التهاب و اعتراض با دیدارهای وی با مقام های ارشد بریتانیا همزمان شد. بسیاری از شهروندان بریتانیایی با تجمع در شهرها و خیابان ها، نارضایتی خود از سفر رئیس جمهوری ایالات متحده در لندن را بیان کردند. 

نکته جالب اینجاست که ابتدا قرار بود سفر ترامپ در ژانویه گذشته (دی ماه 1396) انجام شود اما شدت اعتراض های سراسری در انگلستان موجب به تعویق افتادن آن شد. ترتیب دهندگان این دیدار اعتقاد داشتند گذشت زمان از شدت نفرت عمومی از ترامپ می کاهد رئیس جمهوری روزهای آرامی را سپری خواهد کرد. البته این حربه کارآمد نبود زیرا حداقل یکصد هزار و حداکثر 250 هزار نفر از شهروندان لندن در یکی از بزرگترین اعتراضات خود به خیابان ها آمدند و ضمن مخالفت با حضور رئیس جمهوری ایالات متحده در این کشور، نارضایتی خود از سیاست های وی در کاخ سفید را به صورت علنی ابراز داشتند. این بزرگترین اعتراض مردمی در لندن پس از سال 2003 بود. در آن زمان حدود یک میلیون نفر در لندن در اعتراض به حمله آمریکا به عراق به خیابان ها آمدند و علیه جورج بوش و سیاست های کاخ سفید شعار دادند. 

بسیاری فعالان اجتماعی و از جمله چهره های هنری و گروه های ضدجنگ و ضد نژادپرستی، روز جمعه در جنبش اعتراضی با عنوان «همه با هم در برابر ترامپ» به خیابان ها آمدند. به نوشته یورونیوز بسیاری از شرکت کنندگان در این اجتماعات شعار و پلاکاردهایی را با مضمون «نه به ترامپ، نه به جنگ»، «ترامپ را رها کن، با قلدری مبارزه کن» و «نه به ترامپ، نه به نژادپرستی» حتی از فرودگاه به استقبال از رئیس جمهوری آمریکا پرداختند. شدت نفرت از ترامپ در بریتانیا به اندازه ای بود که سفارت این کشور در لندن به شهروندان آمریکایی هشدار داد کمتر از گذشته در محل های عمومی حاضر شوند. 

بر اساس نظرسنجی های گوناگون ترامپ به شدت در انگلستان نامحبوب است و میزان افرادی که دیدگاه مثبتی به وی دارند تنها حدود 11 درصد اعلام شده است. پیشتر هم حدود 2 میلیون شهروند بریتانیایی درخواستی را امضا کردند تا دولت انگلستان دعوت رسمی خود از ترامپ را پس بگیرد. تارنمای نشریه «New York Magazine» معترضان به ترامپ را پرشمار توصیف کرد و نوشت: پس از حدود 18 ماه از شروع دوره ریاست جمهوری، سرانجام ترامپ از لندن دیدن کرد تا معترضانی که یک سال منتظر وی بودند خشم خود را علیه ترامپ نشان دهند. 

بسیاری از مخالفان حضور ترامپ در بریتانیا، رئیس جمهوری آمریکا و سیاست های وی را حاوی رویکردهای ضد زن، نژاد پرستانه و ویران کننده جامعه و خانواده توصیف کردند. تارنمای روزنامه ایندیپندنت هم اعتراض ها را نوعی ناخوشامدگویی مردم به ترامپ تحلیل کرد و نوشت علاوه بر لندن انتظار می رود در اسکاتلند، ولز و دیگر مناطق هم اعتراض های مشابه تکرار شود. 

بیشتر از 60 تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف انگلستان برگزار شد که بزرگترین آن ها در لندن بود. روزنامه استاندارد همچون تارنمای شبکه تلویزیونی سی.ان.ان پیام اعتراض ها در لندن را برای ترامپ شفاف دانست و نوشت: هنگامی که دونالد ترامپ با نخست وزیر و ملکه انگلستان در حال گفت وگو بود ده ها هزار نفر از مردم در مرکز لندن علیه حضور وی در بریتانیا فریاد می زدند. آن هایی هم که شعار خود را آماده نکرده بودند پلاکاردهایی را در دست داشتند که ترامپ را فردی همچون زباله یا نژادپرست ترین فرد عالم معرفی می کرد. 

نشریه تایم نیز ماهیت درونی اعتراضات لندن را اینگونه تفسیر کرد که مردم شهر می گویند ایالات متحده را دوست دارند اما از ترامپ متنفر هستند. این گزارش افزود با اینکه نمی توان تعداد دقیقی از شرکت کنندگان اعلام کرد اما حدود 200 هزار نفر از مردم شهر با عباراتی که معرف ویژگی های شخصیتی ترامپ است همچون ضدزن، نژادپرست و جنسیت طلب، از وی خواستند زودتر کشورشان را ترک کند. آن ها می گویند برای محافظت از حقوق و آزادی هایی که به دست آورده اند مبارزه می کنند زیرا آن ها ترامپ را فردی می دانند که بسیاری از این حقوق را تهدید می کند. 

به نوشته رسانه ها و تحلیلگران ناخرسندی از سیاست های ترامپ به آسانی از رفتار مردم در لندن قابل درک بود. آن ها با شعار و فریاد یا با پوسترهایی در دست به رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کردند در لندن کسی پذیرای او نیست. بنیانگذار جنبش « Pink Protest» در توصیف این شرایط عنوان داشت: از آنجاکه ما فکر می کنیم ترامپ پایه گذار هر چیز اشتباهی است که اکنون رخ می دهد، بنابراین مردم در لندن از آمدن وی خوشحال نشدند و به وی خوشامد نمی گویند. 

بالن نارنجی رنگ بزرگی شبیه شخصیت های کارتونی هم ساخته شده بود که کودکی پوشک شده به شکل ترامپ را نشان می داد. این عروسک 6 متری بیشتر از دیگر حوادث روز گذشته لندن توجه رسانه ها را جلب کرد به ویژه آنکه دادن مجوز برای به هوا فرستادن آن هم موجب انتقاد برخی گروه های نزدیک به آمریکا از شهردار لندن شد. 

شبکه سی.بی.اس نیوز آمریکا با بیان اینکه جمعیت عظیم معترضان از سوی گروه های مختلف سازماندهی شده بودند نوشت: مردم در خیابان های مختلف لندن شعار می دادند اما نکته دیدنی اعتراضات ضدترامپ، بالون عصبانی و در حال فریاد زدن ترامپ کوچولو بود که با یک تلفن همراه پیامی را در توئیتر منتشر می کرد. 

طراحان این بالون علت برگزیدن چنین شمایلی برای ترامپ را اینگونه توضیح دادند که رئیس جمهوری آمریکا منحصرا نسبت به توهین شخصی آسیب پذیر است و به همین دلیل تلاش شد تا در این سطح به وی حمله شود. آن ها تاکید دارند «در واقع لندنی ها با زبانی که ترامپ آن را درک می کند با وی سخن گفتند». 

یک نماینده پیشین مجلس انگلستان هم که در راهپیمایی شرکت داشت تظاهرات گسترده در لندن را پاسخ مردم به جمله ترامپ ارزیابی کرد که گفته بود«فکر می کنم در بریتانیا مردم خیلی مرا دوست دارند». 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید