رحیمی جهان آبادی:

روس‌ها در طول تاریخ به رها کردن متحدان خود معروف هستند

کدخبر: ۲۲۶۱۴۱
اقتصادنیوز؛ جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به دیدار فردای ترامپ و پوتین گفت: روس‌ها در طول تاریخ به رها کردن متحدان خود معروف هستند.
روس‌ها در طول تاریخ به رها کردن متحدان خود معروف هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت؛ جلیل رحیمی جهان آبادی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس گفت: آمریکای‌ها با چند مشکل در مقابل روسیه مواجهند، روس‌ها در دوران اوباما با اشغال شبه جزیره کریمه در منطقه بالکان نفوذ پیدا کردند، همچنین وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه و قرارداد مهم گازی روسیه و آلمان و در نهایت نفوذ رو به تزاید ایرانی‌ها در خاورمیانه و اتحاد با روس‌ها به ویژه در مسئله سوریه که تهدیدی برای اسرائیل و متحدان عرب آمریکا در منطقه است، خطراتی برای آمریکایی‌ها ایجاد کرده است.

مسئله ایران، سوریه و انرژی در اروپا محور مذاکرات ترامپ و پوتین

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر آمریکا با مشکل مربوط به مباحث امنیتی روسیه و گسترش قدرت رو به تزاید پیمان روس‌ها در آسیای مرکزی و شبه قاره هند روبه رو است. ترامپ همچنین به اینکه با قدرت روس‌ها به قدرت رسیده متهم شده است.

وی افزود: ترامپ برای رفع اتهام از خود در افکار عمومی آمریکا و جهان موضع سرسختانه‌ای در مقابل روسیه خواهد گرفت اما اینکه مذاکرات به چه نتیجه‌ای ختم شود به مسائل پشت پرده و محرمانه و رد و بدل امتیازات بین دو رئیس‌جمهور بستگی دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: مشخص نیست که روسیه در قِبال اخذ امتیازاتی ایرانی‌ها را قربانی کند یا با خروج ایران از سوریه موافقت کند یا فشار بیشتر به ایران برای دور جدید مذاکرات را بپذیرد. اما محور گفت‌وگوها مسئله ایران، سوریه، انرژی در اروپا و نفوذ رو به تزاید روس‌ها در منطقه بالکان است.

موضع روسیه در مقابل ترامپ تاثیری در تصمیم‌گیری ایران و نگاه ما به آمریکا و کشورهای غربی ندارد

رحیمی جهان‌آبادی یادآور شد: پیام مقام معظم رهبری خطاب به آقای پوتین و نکات مطرح آقای ولایتی در دیدار با پوتین به طور جزئی و دقیق را نمی‌دانیم اما موضع ایران در مقابل آمریکا و کشورهای غربی مبتنی بر داشته‌های داخلی است لذا موضع روسیه تاثیری در تصمیم‌گیری و نگاه ما به آمریکا و کشورهای غربی ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی دارای قدرت نظامی قابل توجه در خاورمیانه و قدرت نفوذ  ایدئولوژیک و فراگیر دارد، به لحاظ سوابق تاریخی هم پرنفوذترین ملت منطقه محسوب می‌شویم. ظرفیت‌های داخلی ایران قدرت چانه زنی را بالا می‌برد لذا اتحاد با روس‌ها موجب افزایش قدرت چانه زنی ما نمی‌شود.

روس‌ها در طول تاریخ به رها کردن متحدان خود معروف هستند

وی ادامه داد: روس‌ها در طول تاریخ به رها کردن متحدان خود معروف هستند، روس‌ها کوبا را در محاصره موشکی دهه 60 آمریکا و جمال عبدالناصر در دهه 50 در جنگ مقابل اسرائیل رها کردند. جمهوری اسلامی دخالتی در قدرت روسیه در مقابل غرب نداشته و ایران با توجه به ظرفیت داخلی با غرب مقابله می‌کند حتی اگر روسیه وعده‌ای به آمریکا دهد تاثیری در اصل ماجرا نمی‌کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: روس‌ها نمی‌توانند قدرت ایدئولوژیک ایران در خاورمیانه و قدرت نظامی ما در منطقه را کاهش دهند لذا به نظر جمهوری اسلامی نباید نگران وعده روس‌ها به آمریکا باشد و تنها با اتکاء به ظرفیت داخلی و اجماع گروه‌های سیاسی به تقویت ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود و تقویت ساختار نظامی بپردازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید