اهداف پوتین و ترامپ در نشست هلیسنکی چه بود؟

کدخبر: ۲۲۶۹۳۴
اقتصاد نیوز: یک کارشناس مسائل روسیه ،با اشاره به دیدار اخیر ترامپ و پوتین در فنلاند و حواشی به وجود آمده پس از این دیدار، گفت: به نظر نمی‌رسد که در این دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه به یک توافق اصولی در مورد مسائل اختلافی بین دوکشور دست پیدا کرده باشند.
اهداف پوتین و ترامپ در نشست هلیسنکی چه بود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ جهانگیر کرمی با بیان این‌که «این دیدار یکی از اتفاقات مهم در روابط پرتنش اخیر  بین روسیه و آمریکا از سال 2014 تاکنون است»، تصریح کرد: البته روسای جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه  اجلاس های بین‌المللی در طی این چند سال اخیر دیدارهایی با یکدیگر داشته اند ، ولی دیدار صورت گرفته در فنلاند، متفاوت از این دیدارهای حاشیه‌های است چرا که برای انجام این دیدار برنامه‌ریزی شده بود و به صورت نمادین نیز در شهر هلسینکی فنلاند برگزار شد.

وی با اشاره به نتایج دیدار مقامات عالی رتبه  آمریکا و روسیه در سال 1975 در هلسینکی و نتایجی که به همراه داشت، اظهار  کرد: قطعا نمی‌توان نتایج نشست سال 2018 را با نشست سال 1975 مقایسه کرد چرا که اظهارنظرهایی که مقامات دو کشور بعد از این نشست داشتند، این موضوع را نشان می‌دهد که پوتین و ترامپ در مورد برخی از موضوعات اختلافی صحبتی نکرده‌اند و در واقع سعی کرده اند ،  تعاملاتی را برای حل و فصل تدریجی مسائل آغاز کنند.

کرمی در مورد اصرار ترامپ برای برگزاری این نشست برخلاف این که برخی از جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا خواهان لغو این نشست بودند، گفت: ترامپ می‌خواهد به نوعی در مورد همه مسائلی که آمریکا با دیگر کشورها دارای اختلاف دیدگاه است، ورود پیدا کند و روند جدیدی را آغاز کند که این را در مورد مسائلی  چون موضوع  کره شمالی ،تجارت واشنگتن با پکن و یا  ایجاد دیوار بین آمریکا و مکزیک و ... مشاهده می‌کنیم. ورود ترامپ به برخی از این حوزه‌ها موفقیت‌آمیز بوده ولی باید در نظر گرفت که که برای  رییس جمهور فعلی آمریکا بیش از همه چیز جنبه تبلیغاتی این نوع ورود مهم است.

 

این کارشناس مسائل روسیه با بیان این‌که «روسیه نیز تمایل دارد که از طریق رایزنی با آمریکا برخی از مسائل موجود در روابط دو کشور  از جمله موضوع تحریم‌ های اعمال شده بر دولت مسکو را رفع کندـ» ، تصریح کرد: در واقع اگر بگوییم برای ترامپ بیشتر جنبه تبلیغاتی این نشست مهم بوده است ولی برای پوتین و  روس‌ها نتایج عملی این دیدار  مهم‌تر بوده است چرا که موضوع تحریم‌ها بر روسیه تاثیر گذاشته و مسکو  به دنبال این است که بتواند این تحریم‌ها را به نوعی برطرف کند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «به نظر نمی‌رسد که ترامپ و پوتین در این نشست به یک توافق اصولی دست پیدا کرده باشند بلکه نتیجه این نشست بیشتر شاید آغاز یک روند برای گفت‌وگو باشد»، افزود: بر اساس اخبار منتشر شده آنها بیشتر در مورد مباحثی صحبت کرده اند  که بر روی آن اتفاق نظر کلی داشته اند  ولی در مورد برخی از موضوعات که هر دو می‌دانستند راه‌حل ساده‌ای برای حل اختلافاتشان  وجود ندارد  به صورت جدی وارد  بحث  و گفت وگو نشده اند به جز موضوع برجام که ترامپ تلاش می‌کرد روسیه را در مورد تضعیف برجام همراه خود کند ولی روسیه اصرار کرده که  این توافق بین المللی باید حفظ شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید