منابع امریکایی فاش کردند؛ امریکا به‌دنبال تزریق تنش به داخل ایران

کدخبر: ۲۲۷۶۸۲
اقتصادنیوز:در آستانه اجرایی شدن تحریم‌های امریکا علیه ایران، گزارش‌های غیر رسمی درباره تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد ناامنی در ایران بیش از هر موقع دیگری شنیده می‌شود.

 به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از جوان امریکا در یک کارزار علنی تلاش می‌کند منافذ تنفسی ایران را از عراق تا ترکیه و از آنجا تا افغانستان، مسدود کند. رویترز دیروز در گزارشی به نقل از مقام‌های امریکا گزارش داده دولت دونالد ترامپ کارزاری تبلیغاتی علیه حکومت ایران به راه انداخته که هدف آن ایجاد ناآرامی در این کشور و اعمال فشار بر تهران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و برخی فعالیت‌های منطقه‎ای این کشور است.

همزمان با کارزار اعمال فشار اقتصادی بر ایران، دولت امریکا با تکیه بر تبلیغات، جنگی روانی علیه ایران به راه انداخته که هدف نهایی آن ایجاد اغتشاش است. در گزارش اختصاصی که خبرگزاری رویترز روز شنبه منتشر کرده به نقل از مقام‌های فعلی و سابق دولت امریکا آمده که مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید حمایت این برنامه را بر عهده دارند و طی آن یک رشته سخنرانی و کارزار‌هایی تخریبی در شبکه‌های اجتماعی ترتیب داده شده که هدف آن هم راستا با تصمیم دونالد ترامپ برای ایجاد تنگنا‌های اقتصادی برای ایران از طریق تشدید تحریم‌های این کشور است. رویترز مدعی است که علاوه بر گفت‌وگو با چند مقام فعلی و سابق دولت امریکا با یک مقام ایرانی که نخواسته نامش فاش شود هم گفت‌وگو کرده، اما نه کاخ سفید و نه وزارت خارجه به درخواست این خبرگزاری برای واکنش درباره جزئیات این گزارش پاسخ نداده‌اند. آن طور که رویترز نوشته، «مطابق این طرح سخنرانی‌ها و کارزار‌هایی در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده که اطلاعات مورد استفاده در آن‌ها بعضاً «اغراق شده» یا «در تضاد با اظهارات رسمی مقام‌های دولت امریکا» است؛ اطلاعاتی که با هدف «تخطئه و بدنام کردن رهبران ایران» تهیه شده است». به گفته این خبرگزاری، «در شبکه‌های اجتماعی هم حساب‌های کاربری وزارت خارجه امریکا مکرراً با مخاطب قراردادن «مردم ایران»، «جامعه ایرانیان خارج از کشور» و مشابه آن تأکید می‌کنند که «مردم ایران سزاوار برخورداری از حقوق بشرند.» یک مقام وزارت خارجه امریکا که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است: «بگذارید تصریح کنم که ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم بلکه به دنبال تغییر رفتار رژیم ایران هستیم. ما آگاهیم که در حال سوق دادن حکومت ایران به نقطه‌ای هستیم که ناچار به انتخاب‌های حیاتی خواهد بود. در نهایت آن‌ها یا تغییر را انتخاب خواهند کرد یا ادامه رفتار‌های تخریبی برای‌شان بسیار دشوار خواهد شد. ضمناً ما آشکارا از تصویر روشنی از دستاورد‌هایی که می‌توانیم با هم به دست آوریم و مردم ایران از آن برخوردار شوند، سخن گفته‌ایم». این اظهارات درحالی است که اخیراً برخی دیپلمات‌های امریکایی گفته‌اند که هدف ترامپ از اعمال فشار‌ها به ایران، انجام مذاکرات جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران است و از این گفت‌وگو‌ها استقبال می‌کند. ترامپ در هفته‌های اخیر بار‌ها مدعی شده است که امیدوار است ایرانی‌ها زمانی برای گفت‌وگو به او زنگ بزنند، ادعایی که سخنگوی وزارت خارجه ایران خلاف آن را تأیید کرده و گفته که به احتمال زیاد واشنگتن به تهران زنگ خواهد زد.

ایجاد نارضایتی در ایران 

مقامات امریکایی که ادعای حمایت از مردم ایران را دارند، با اعمال فشار‌های اقتصادی سعی دارند به نارضایتی‌ها در ایران دامن بزنند. رویترز می‌نویسد: «امریکا قصد دارد با دامن زدن به نارضایتی‌ها در ایران و تشدید فشار بر حکومت این کشور، دولتمردان ایران را ناگزیر به پایان دادن به فعالیت‌های هسته‌ای و کاهش دامنه حضور خود در تنش‌های سیاسی منطقه و قطع حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی و افراطی در خاورمیانه کند.» این درحالی است که برنامه‌ریزی برای تلاش جهت برهم زدن امنیت ملی ایران از زمان روی کار آمدن ترامپ در دستور کار مقامات کاخ سفید بوده است و پس از به راه افتادن تعدادی از تجمعات مردمی سال گذشته در برخی شهر‌های ایران، مقامات امریکا و رژیم صهیونیستی از اغتشاشگران خیابانی حمایت کردند. ترامپ اخیراً مدعی شده است که پس از خروج امریکا از برجام، نارضایتی‌ها در ایران افزایش یافته و اعتراضات خیابانی تشدید شده است. رویترز در انتها نوشته برخی مقام‌های امریکایی و کارشناسان هشدار داده‌اند که «اتخاذ چنین رویکردی از سوی واشنگتن می‌تواند ایران را به سمت پیش گرفتن «سیاست خارجی تهاجمی‌تر» سوق داده و احتمال تشدید تنش را افزایش دهد.» مقامات ایرانی در هفته‌های اخیر بار‌ها نسبت به تحریم‌های نفتی ایران هشدار داده‌اند و گفته‌اند که در صورت توقف صادرات نفتی، اجازه نمی‌دهند نفت سایر کشور‌ها هم از تنگه هرمز صادر شود.

فشار به همسایگان ایران

از گزارش رویترز بر می‌آید که امریکا در همه جبهه‌ها به دنبال افزایش فشار به ایران است؛ چیزی که برخی منابع عربی نیز به آن اشاره کرده‌اند. شبکه الجزیره دیروز به نقل از منابع عراقی که سربسته به این شبکه گفته شده است، نوشت که «امریکا دولت عراق را تحت فشار قرار داده است که پول صادرات برق ایران را ندهد؛ موضوعی که علاوه بر ایران اعتراضات در شهر‌های جنوبی عراق را هم در پی داشته است». در هفته‌های اخیر هزاران شهروند عراقی در واکنش به قطع برق و کمبود آب در برخی شهر‌های این کشور دست به اعتراضات گسترده‌ای زده‌اند. رحیم الدراجی، سیاستمدار عراقی هم در گفت‌وگو با الجزیره تأیید کرده امریکا از عراق برای فشار به ایران استفاده می‌کند. الدراجی گفت: «من شخصاً معتقدم نوعی فشار از سوی دولت امریکا به مقامات عراقی برای نپرداختن پول برق به ایران انجام شده است». الجزیره به نقل از این منبع عراقی درباره هدف فشار‌های امریکا علیه ایران، نوشت: «نوعی جنگ نیابتی از سوی امریکا علیه ایران در جریان است و دولت واشنگتن به صراحت از دولت عراق خواسته تا بخشی از این جنگ باشد». این درحالی است که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق هفته گذشته در سخنانی گفته بود که عراقی‌ها برق را از عربستان بخرند، اما عراقی‌ها از این اقدام منصرف شدند. احمد الرشدی، خبرنگار الجزیره هم گفته است که امریکا به عراق فشار آورده تا پول ایران را نپردازد، اما فاکتور‌های دیگری هم وجود دارد. اینکه دولتی ضعیف در عراق وجود داشته باشد که نتواند در مقابل فشار امریکا مقاومت کند. نشانه‌هایی از اجرای همین سناریو در افغانستان نیز دیده می‌شود. در شرایطی که ایران طی هفته‌های اخیر به‌خاطر چالش انرژی، بخشی از صادرات برق به افغانستان را قطع کرده؛ اعتراضات در افغانستان نیز در حال تشدید شدن است. همچنین شواهدی از تشدید اختلافات آبی بین تهران و کابل دیده می‌شود. نصیر احمد دورانی، معاون وزیر کشاورزی و آبیاری افغانستان می‌گوید: «ما می‌خواهیم اختلاف با ایران حل شود، اما ملاحظات امنیتی در کار است و کشور ما تحت فشار شدیدی قرار دارد. ایران باید این مسئله را درک کند.» چند روز قبل هم گزارش شد که دولت امریکا با اعزام یک هیئت سیاسی، از مجرای دیپلماتیک فشار مضاعفی را بر دولت ترکیه درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران آغاز کرده است تا مانع همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور همسایه شود، اما مقامات آنکارا گفته‌اند که به روابط خود با ایران ادامه خواهند داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید