این استان ها روی خط زلزله هستند

کدخبر: ۲۲۷۷۷۳
اقتصادی نیوز: وقوع چندین زمین لرزه به نسبت شدید در سه استان هرمزگان ، کرمانشاه و کرمان طی روز های یکشنبه و دوشنبه موجب ترس عمومی ، مصدوم شدن تعدادی از مردم و حضور آنها در خیابان ها و همچنین قطع برق شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،زلزله یکی از بلایای طبیعی است و زمانی که شدت آن بالا می رود با خسارت ها و هزینه های بسیار جانی و مالی همراه است که حتی تصور آن انسان را دچار نگرانی و اضطراب می کند بویژه برای کسانی که در نقاط حادثه خیر و روی گسل زلزله قرار دارند.

ایران به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل های فعال همیشه با این پدیده دست به گریبان بوده است و مردم مناطقی که روی گسل و درمناطق زلزله خیز قرار دارند شب را به امید اینکه زلزله ای دیگر روی ندهد به صبح می رسانند.

زمین لرزه امروز دوشنبه اول مرداد و یکشنبه 31 تیرماه در استان های کرمان، کرمانشاه و هرمزگان بار دیگر سبب بروز ترس در ساکنان برخی از این مناطق شد و تعدادی از مردم خارج از منازل ،شب را به صبح رساندند.

زمین لرزه ای به بزرگی 5.8 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد دوشنبه ساعت یک و 9دقیقه و 19 ثانیه درعمق 10 کیلومتری زمین روی داد و حوالی سیرچ در استان کرمان را لرزاند.

در پی وقوع این زلزله 10 تیم ارزیاب در منطقه حضور یافته و روستاهای اطراف کانون زمین لرزه ارزیابی کردند.

به گفته مسئولان ، تا این لحظه هیچگونه خسارتی جز ترک خوردگی و ریزش چند دیوار خشت و گلی و قدیمی در روستای چهارفرسخ اعلام نشده و برق این منطقه دوباره وصل شده است.

همچنین زمین لرزه ای به بزرگی 4.5 ریشتر بامداد دوشنبه حوالی تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را برای دومین روز لرزاند.

این زمین لرزه ساعت 5 و 29 دقیقه بامداد در عمق هفت کیلومتری زمین و در فاصله 14 کیلومتری تازه آباد، 27 کیلومتری جوانرود و 36 کیلومتری کوزران کرمانشاه رخ داد.

بر اساس گزارش های استانداری کرمانشاه، 951 واحد مسکونی روستایی و شهری تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی تخریب و یا دچار خسارت شده و 101 واحد مسکونی روستایی نیز صد درصد تخریب شدند ،250 واحد دیگر نیز خسارت دیده که باید تعمیر شوند.

600 واحد مسکونی شهری نیز در اثر زلزله آخرین روز تیرماه در شهرستان های غربی استان بخصوص شهرستان ثلاث باباجانی دچار خسارت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز اعلام کرد: براساس آخرین گزارش های دریافتی ،تعداد مصدومان زلزله 5.9 ریشتری تازه آباد به 232 نفر رسید و تا کنون 165 پس لرزه در استان به وقوع پیوسته است.

این تعداد پس لرزه پس از وقوع زلزله 5.9 ریشتری ساعت 14 و 37 دقیقه روز یکشنبه تا ساعت 6.5 صبح امروز (دوشنبه) اول مرداد به وقوع پیوسته که از این تعداد 2 مورد بالای چهار ریشتر بوده است.

شدت زمین لرزه 5.9 ریشتری روز یکشنبه به حدی بود که در اکثر شهرهای استان کرمانشاه بخصوص مرکز استان نیز حس شد.

رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اعلام کرد که در اثر زلزله روز یکشنبه 80 واحد مسکونی در شهرستانهای غربی استان دچار آسیب شدند و 25 تیم ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در منطقه حضور دارند و مشغول ارزیابی واحدهای خسارت دیده هستند.

به گزارش ایرنا ، زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96 در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.

در همین حال زمین لرزه ای به بزرگی 4.9 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد دوشنبه حوالی رویدر در استان هرمزگان واقع در جنوب کشور را نیز لرزاند.

این زمین لرزه ساعت یک و 29 دقیقه اول مردادماه در عمق 19 کیلومتری زمین و در فاصله 50 کیلومتری رویدر، 57 کیلومتری کوخرد و 50 کیلومتری بستک هرمزگان رخ داد که به گفته مسئولان و براساس بررسی های اولیه صورت گرفته این زلزله خسارتی بدنبال نداشته است.

دو زمین لرزه نیز روز گذشته 31 تیرماه منطقه رویدر در هرمزگان را به لرزه درآورد که شدت آن در مناطق اطراف از جمله بندرعباس مرکز استان نیز احساس شد.

نخستین زمین لرزه روز یکشنبه ساعت 9 و 34 دقیقه و 46 ثانیه به بزرگی 4 و 7 دهم ریشتر در عمق 22 کیلومتری زمین و دومین زلزله نیز در ساعت 9 و 37 دقیقه و دو ثانیه به بزرگی 5 و 7 دهم ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین روی داد.

شهر رویدر در فاصله 130 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید