چه کسی پول راه اندازی بخش خبری فارسی‌زبان اندیپندت راتامین کرد؟

کدخبر: ۲۲۷۹۳۵
اقتصادنیوز: نشریه مشهور انگلیسی «ایندیپندنت» اعلام کرد که از این پس وب سایت این نشریه تحت مدیریت «شرکت پژوهش و بازاریابی عربستان سعودی» (SRMG) به چهار زبان از جمله فارسی و برای مخاطبان ایرانی منتشر خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از کیهان«بی بی‌سی» ضمن انتشار این خبر می‌گوید که این اقدام به دنبال تشدید تلاش رسانه‌های بین‌المللی برای جذب مخاطبان فارسی زبان به خصوص ایرانی‌ها در دنیای مجازی است. 

اما رئیس‌شرکت پژوهش و بازاریابی عربستان سعودی (SRMG) ، یکی از وابستگان حکومت آل‌سعود و نزدیکان ولیعهد آن به نام «غسان بن عبدالرحمن الشبل» است که هم رئیس‌خطوط هواپیمایی این کشور بوده و هم بنا به نوشته «یورو نیوز» نشریاتی را برای تبلیغ حکومت آل‌سعود اداره می‌کند. در گزارش «بی بی‌سی» آمده که اگرچه «ایندیپندنت» گفته معیارهای سردبیری خبر مطابق با استانداردهای این رسانه خواهد بود اما با توجه به حاکمیت وابستگان آل‌سعود در مدیریت «ایندیپندنت»، وب سایت فارسی آن، انعکاس جنگ رسانه‌ای آل‌سعود با انقلاب و نظام اسلامی خواهد بود. 

«یورو نیوز» همچنین می‌نویسد که پیش از این نیز سایت خبری- اقتصادی معروف «بلومبرگ» در سال ۲۰۱۷ میلادی برای راه‌اندازی یک سایت خبری به زبان عربی تحت اختیار این گروه رسانه‌ای سعودی قرار گرفته بود.

قابل ذکر است رئیس‌ قبلی شرکت پژوهش و بازاریابی عربستان سعودی (SRMG)‌، شاهزاده بدر‌بن عبدالله بن محمد بن فرحان السعود بود که اینک وزیر فرهنگ آل‌سعود است. سال گذشته وقتی او تابلوی نقاشی عیسی مسیح اثر لئوناردو داوینچی را به قیمت 450 میلیون دلار خرید، بسیاری غافلگیر شدند. اما جامعه اطلاعاتی آمریکا (USIS) معتقد است او واسطه‌ای برای خریدار اصلی یعنی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بوده تا نفوذ وهابیون در میان هواداران هنرهای تجسمی غرب نیز گسترش یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید