روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا:

تنش لفظی روحانی و ترامپ یادآور دشنام‌گویی ترامپ و اون پیش از توافق است

کدخبر: ۲۲۸۱۴۷
اقتصادنیوز؛ روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا در گزارشی با عنوان «امریکا – ایران» افزایش تنش و متوسل شدن ترامپ به روش کیم جونگ اون نوشت: موضع‌گیری‌های خصمانه واشنگتن و تهران یادآور تبادل دشنام گویی ترامپ و اون است که بالاخره به توافق منجر شد.
تنش لفظی روحانی و ترامپ یادآور دشنام‌گویی ترامپ و اون پیش از توافق است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا نوشت: تردیدی نیست که ترک یک جانبه برجام از سوی ترامپ و ورود جان بولتون، عنصر تندرو و مخالف شدید ایران، به تیم دونالد ترامپ روابط بین واشنگتن و تهران را به شدت تیره کرده است. 

روشن است که دولت امریکا در پی مرعوب کردن تهران است و مایک پومپئو اخیرأ در مصاحبه با فارین پالیسی اقرار کرده که ' دولت ایران به آن شکنندگی که به نظر میرسد، نیست.' 

در عین حال فارین پالیسی می نویسد که اسرائیل در پی بمباران یک منطقه مرزی بین ایران و عراق است و نتانیاهو دیروز از مواضع ترامپ علیه ایران قدردانی کرد. 

همچنین روزنامه ایتالیایی 'ایل سوله' با اشاره به افزایش تنش میان ایران و آمریکا نوشت: تهران و واشنگتن با تهدیدات متقابل با آتش بازی می کنند.

روزنامه 'ایل سوله ' در گزارش روزسه شنبه افزود: ترامپ می خواهد مردم ایران را به سمت نارضایتی سوق بدهد و از این طریق مشروعیت دولت ایران را زیر سوال ببرد.

این روزنامه نوشت: تاکنون بین آمریکا و ایران فقط حملات لفظی در جریان بوده و ایران بدون تردید در پی جنگ نیست. دستیاران ترامپ نیز تمایل چندانی به آغاز جنگ با ایران ندارند که بدون شک خاورمیانه را به آتش خواهد کشید و تاثیرات بسیار نامطلوبی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت.

ترامپ از ماه ها پیش در تلاش است تا متحدان اروپایی خود را به تحت فشار گذاشتن ایران متقاعد کند. خروج یک جانبه امریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید علیه ایران، از یک سو روابط واشنگتن و اروپا و از سوی دیگر روابط با تهران را به شدت متشنج کرد. 

اروپا از امریکا خواسته است که شرکت های اروپایی را از تحریم های جدید علیه ایران معاف کند ولی واشنگتن حاضر نیست به جز چند کشور آسیایی، به دیگران معافیت بدهد. 

ایل سوله افزود: در ماه های اگوست و نوامبر ( مرداد و آبان ) آینده تحریم های جدید امریکا علیه ایران به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد و تلاش ترامپ بر این است که عملأ هر گونه تجارت ایران با خارج را متوقف کند. 

روزنامه 'ایل مساجرو' در گزارشی با عنوان 'تهدیدات متقابل تهران و واشنگتن ' نوشت : دومین تابستان دونالد ترامپ بسیار شبیه تابستان اول او یعنی مملو از مواضع خصمانه و تهدیدات توییتری علیه یک کشور دشمن است. با این تفاوت که کشور متخاصم سال پیش امریکا، کره شمالی بود و کشور متخاصم امسال ایران است. 

سال گذشته این تحلیل مطرح بود که درشت گویی دونالد ترامپ علیه کره شمالی به دلیل نیاز رئیس جمهوری امریکا به کسب حمایت از دست رفته رای دهندگان به دلیل رسوایی روسیه گیت بود. 

امسال نیز این تحلیل مطرح شده که حملات کاخ سفید به تهران برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات ترامپ در مناسباتش با پوتین و به ویژه در دیدار اخیر دو طرف است. 

این روزنامه افزود: در عین حال دونالد ترامپ از بدو ورودش به کاخ سفید، با توافق هسته ای مخالفت و از آن انتقاد کرده بود. با وجود این که توافق با ایران صرفأ به برنامه هسته ای آن کشور مربوط می شود اما از نظر ترامپ کامل نیست و باید مورد بازبینی قرار بگیرد. 

این روزنامه در پایان نوشت : تلاش های اروپا برای متقاعد کردن واشنگتن به ماندن در برجام به نتیجه نرسید و به رغم گزارشات متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته ای، دولت ترامپ از آن خارج شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید