مجلس وظایف دستگاه‌ها در حمایت از کودکان را مشخص کرد

کدخبر: ۲۲۸۲۷۱
اقتصادنیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظایف سازمان های بهزیستی و زندان ها، نیروی انتظامی، وزارتخانه های کشور، تعاون،کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش و صدا و سیما را در حمایت از کودکان و نوجوانان مشخص کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس، ماده 6 لایحه حمایت ازکودکان و نوجوانان را با 137 رای موافق، 12 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان مجلس در این ماده، سازمان بهزیستی کشور را مکلف کردند با استفاده از مددکاران اجتماعی در قالب فوریت های خدمات اجتماعی و با همکاری شهرداری یا دهیاری و نیروی انتظامی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی اطفال و نوجوانان موضوع این قانون و اعلام مراتب به مراجع صالح اقدام کند. 

همچنین این سازمان مکلف شد: در راستای وظایف قانونی و وظایف مقرر در این قانون از همکاری و مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده کند.

براساس این مصوبه دستگاه های اجرایی مکلف هستند در چهارچوب وظایف قانونی خود با سازمان بهزیستی همکاری کنند.

همچنین این سازمان باید نسبت به أخذ و جمع آوری اطلاعات مربوط به وضعیت های مخاطره‌آمیز برای اطفال و نوجوانان و انجام اقدامات لازم برای افزایش آگاهی های مردم در این زمینه اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را از طریق پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مکلف کرد نسبت به شناسایی اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره‌آمیز در موارد مراجعه یا معرفی آنان به نیروی انتظامی یا مواجه شدن با آنان در حین اجرای وظیفه یا شکایت از آنان، حسب مورد برای معرفی به سازمان بهزیستی کشور یا مراجع قضایی و انجام حمایت‌های مورد نیاز بر اساس این قانون یا سایر قوانین مرتبط اقدام کند. 

نیروی انتظامی همچنین مکلف شد: در مأموریت‌های مددکاران اجتماعی و وظایف محوله در اجرای این قانون، حسب تقاضا جهت تأمین امنیت آنان و نیز اطفال و نوجوانان موضوع مأموریت، اقدام قانونی لازم را به‌عمل آورد. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی این نیرو را مکلف کرد: وضعیت های مخاطره آمیز و جرایم علیه اطفال و نوجوانان بزه‌دیده را حسب مورد به مراجع ذی‌صلاح قضایی و سازمان بهزیستی کشور گزارش کند.

نمایندگان ملت، سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور را مکلف کردند: نسبت به نگهداری جداگانه اطفال از نوجوانان وسایر زندانیان اقدام کند.

همچنین سازمان زندان ها واقدامات تامینی و تربیتی کشور مکلف شد: اطلاعات اطفال و نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می شوند یا مدت مراقبت آنان تمام شده است و نیازمند حمایت هستند را جهت انجام اقدامات حمایتی به سازمان بهزیستی اعلام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور را مکلف کردند: اطفال و نوجوانانی را که پدر یا مادر یا سرپرست قانونی آنان در زندان به سر می‌برند به سازمان بهزیستی کشور معرفی کرده تا برابر مقررات طفل یا نوجوان نیازمند را حمایت کند. 

مجلسی ها همچنین وزارت کشور را مکلف کردند: با همکاری دستگاه های ذییربط نسبت به شناسایی اطفال و نوجوانان فاقد اسناد سجلی یا هویتی اعم از اتباع ایرانی و غیرایرانی و معرفی آنان حسب مورد به نهادهای حمایتی، آموزشی، درمانی یا قضائی جهت اقدامات حمایتی اقدام کند.

مجلس همچنین وزارت کشور را مکلف کرد از طریق سازمان ثبت احوال کشور با همکاری سایر نهادهای مربوط و با در نظر گرفتن اقامتگاه اشخاص و تغییرات آن هر سال حداقل سه‌ماه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید اسامی و نشانی اطفال و نوجوانان ایرانی و غیرایرانی را که به سن قانونی تحصیل رسیده اند به تفکیک مناطق به آموزش و پرورش اعلام کند. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز مکلف کردند نظارت مؤثر بر اماکن کار جهت پیشگیری و مقابله با آزار یا بهره‌کشی اقتصادی از اطفال یا نوجوانان؛ معرفی اطفال و نوجوانان بزه‌دیده یا در معرض خطر به نهادهای حمایتی و قضایی؛ پوشش بیمه ای کامل مشاغل برای نوجوانان بین 15 تا 18 سال شاغل را انجام دهد.

خانه ملتی ها در این ماده همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند تدوین دستورالعمل های بهداشت کار و مراقبت پزشکی برای انطباق شرایط کار نوجوانان با استانداردهای لازم، پذیرش و درمان فوری اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده در تمام مراکز بهداشتی درمانی همراه با ارسال گزارش موارد مشکوک به آزار به مراجع قضایی و بهزیستی، پوشش کامل بیمه سلامت برای تمام اطفال و نوجوانان ساکن ایران را در دستور کار قرار دهند. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت آموزش و پرورش را نیز مکلف کردند اعلام موارد عدم ثبت نام و موارد مشکوک به ترک تحصیل اطفال و نوجوانان تا پایان دوره متوسطه به سازمان بهزیستی کشور و یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضاییه حسب مورد جهت انجام اقدامات لازم، شناسایی، راهنمایی و معرفی اطفال و نوجوانان موضوع این قانون، به نهادهای حمایتی و قضائی جهت انجام اقدامات حمایتی لازم، انجام اقدامات لازم جهت ثبت نام و پوشش تحصیلی کامل اطفال و نوجوانان موضوع این قانون تا پایان دوره متوسطه، آموزش مدیران و کارکنان آموزشی و اداری در زمینه حقوق اطفال و نوجوانان را در دستور کار قرار دهد.

همچنین بر اساس این ماده، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف شد در راستای رسالت خود مبنی بر اطلاع‌رسانی درمورد حقوق اطفال و نوجوانان، اقدام به تولید و پخش برنامه های منظم برای بالا بردن سطح اطلاعات عموم مردم در حوزه حقوق اطفال و نوجوانان، طراحی و ایجاد نظام ردههای سنی و محتوایی آثار و محصولات صدا و سیما در برنامه های مرتبط با اطفال و نوجوانان، همکاری با سایر نهادها و دستگاههای مندرج در این قانون برای تولید آثار و برنامه های علمی، آموزشی و فرهنگی جهت تحقق اهداف این قانون، جلوگیری از تولید، پخش یا تبلیغ هر برنامه یا محصول مضر به سلامت، تربیت، اخلاق، یا سایر حقوق اطفال یا نوجوانان، تدوین و اجرای ضمانت اجراهای اداری و انضباطی برای تهیه‌کنندگان، مجریان و دست‌اندرکارن تولید و پخش برنامه‌های صدا و سیما در راستای اجرای این قانون را انجام دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید