نخست‌وزیر استرالیا:

دلیلی برای باور فرضیه حمله ترامپ به ایران وجود ندارد

کدخبر: ۲۲۸۶۳۶
اقتصادنیوز:​نخست وزیر استرالیا گفت: هیچ دلیلی برای اینکه باور کنیم رئیس جمهوی آمریکا در حال آماده شدن برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است، وجود ندارد و این تنها یک گمانه‌زنی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا روزنامه گاردین نوشت، مالکولم ترنبال نخست وزیر استرالیا روز جمعه (امروز) گفت: گزارش‌ها مبنی بر اینکه وزیران استرالیایی معتقدند ترامپ در حال آماده شدن برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است، یک گمانه‌زنی است و دلیلی برای باور آن وجود ندارد.

شبکه ای‌بی‌سی استرالیا در گزارشی مدعی شده است که وزیران ارشد دولت استرالیا آماده حمله احتمالی آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران در آینده نزدیک و حتی در ماه آتی هستند.

این گزارش به نقل از یک منبع امنیتی ارشد منتشر شده است که گفته بود تاسیسات نظامی استرالیا ممکن است برای کمک به آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی اهداف برای انجام حمله‌شان به ایران استفاده شود و به علاوه ممکن است آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس مورد استفاده قرار گیرند.

نخست وزیر استرالیا تصریح کرد: من امروز یک داستان را از ‌ای‌بی‌سی شنیدم که به نقل از منابع ارشد آگاه در دولت استرالیا گزارش شده بود، این یک فرضیه بوده و منبع آن ناشناس است.

وی ادامه داد: رویکرد ترامپ درقبال ایران شناخته شده است اما گزارش ای‌بی‌سی در نتیجه رایزنی با دفتر من، دفتر وزیر دفاع یا وزیر امورخارجه نبوده است.

به گزارش ایسنا، این ادعا در حالی است که در هفته اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به هشدارهای حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان که به وی گفته بود با دم شیر بازی نکن، واکنش نشان داد.

ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: هرگز و هیچ وقت دوباره آمریکا را تهدید نکن وگرنه با پیامدهایی مواجه خواهی شد که نظیر آن را کمتر کسی در طول تاریخ تجربه کرده است.

رییس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در جمع سفرا و دیپلمات‌های این کشور خطاب به ترامپ، گفته بود: با دم شیر بازی نکن زیرا پشیمان کننده خواهد بود. آمریکا باید بداند که صلح با ایران مادر تمام صلح‌ها و جنگ با ایران، مادر تمام جنگ‌ها است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ در صفحه توئیتر خود خطاب به مقامات کنونی کاخ سفید نوشت: «ما را بی‌خیال (نسبت به تهدیدات آمریکا) تصور کنید! دنیا لاف‌های تندتر از این را چند ماه پیش شنیده است. ایرانیان هم ۴۰ سال است مشابه این‌ها را - البته با لحن متمدنانه‌تری - شنیده‌اند. ما هزاران سال است که در اینجا بوده‌ایم و سقوط امپراطوری‌ها را دیده‌ایم، از جمله امپراطوری خودمان که از عمر برخی کشورها طولانی‌تر بود. مراقب باشید!»

توئیت‌های ترامپ علیه کشورمان به‌ویژه از سوی مقامات کنونی و پیشین آمریکا با واکنش‌های تندی مواجه شده است.

وندی شرمن معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا، ترامپ به یک پسربچه پر سروصدا تشبیه کرد و گفت که ترامپ قصد دارد ایران را وارد یک درگیری کند.

وی افزود: آمریکا در حال حاضر رییس‌جمهوری دارد که یک کتاب برنامه برای ایران و یک کتاب برنامه برای کره شمالی در دست دارد اما هیچ استراتژی درستی در اختیار ندارد که امنیت و ایمنی آمریکا را تضمین کند.

این مقام پیشین آمریکا تصریح کرد: ما اکنون یک پسر بچه را می‌بینیم که پر سر و صدا صحبت می‌کند و تظاهر می‌کند که چقدر قدرتمند است اما آنچه در واقعیت با آن مواجهیم ضعف و ناامنی است. ایران این مساله را می‌بیند، این یک فرهنگ است مبنی بر اینکه یا مقاومت می‌کنید یا تسلیم خواهید شد و آنها (ایرانی‌ها) تسلیم نمی‌شوند. انتشار یک توئیت به وی برای حصول توافق (هسته‌ای) بهتر با ایران کمک نخواهد کرد.

برخی قانونگذاران و رسانه‌های آمریکا نیز توئیت ترامپ خطاب به ایران را تلاشی از سوی وی برای منحرف کردن اذهان از روسیه و اتهام دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا دانستند که به پیروزی ترامپ منجر شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید