درباره فیلم مشکوکی که با آغاز به‌کار رئیس جدید بانک مرکزی منتشر شد

کدخبر: ۲۲۸۶۵۴
اقتصادنیوز؛ پس از کنار رفتن ولی الله سیف و انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، ویدیویی پرابهام در فضای مجازی منتشر شده که سوالات مختلفی را ایجاد کرده است.
درباره فیلم مشکوکی که با آغاز به‌کار رئیس جدید بانک مرکزی منتشر شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ در این ویدیوی عجیب، کارناوال خودروها در حالی که پوستر دو نفری از همتی و روحانی را نصب کرده‌اند، ابراز شادی می‌کنند، گروهی در سطح شهر شیرینی پخش می‌کنند و برخی مردم این اتفاق را تبریک می‌گویند و در نهایت یک گیتاریست شعری می‌خواند تحت این عنوان که «سیف رفت، همتی آمد، مدیری غیرتی آمد، برای ملتی آمد، تا دلار پایین بیاید»!!

ویدئوی مشکوک

انتشار این ویدیوی عجیب و مشکوک، شروع کار همتی را با یک حاشیه ناخواسته روبرو کرد و در فضای مجازی و برخی رسانه های رسمی، علیه این فیلم کوتاه انتقادات تندی نگاشته شد. چنین اقدامی برای فردی که در آغاز کار خود، نیازمند آرامش برای تصمیم گیری درست است، قطعا یک اتفاق ناخوشایند به شمار می رود.

اما درباره این ویدیو، نکات قابل تاملی وجود دارد.

اول – منشأ ساخت و توزیع این ویدیو مشخص نیست. در فیلم توزیع شده هم هیچ نشانی از سازندگان و توزیع کنندگان آن وجود ندارد. همین موضوع به خودی خود تردیدها درباره هدف از انتشار این ویدیو را بالا می برد.

دوم – با فرض اینکه ویدیو واقعا پس از حکم رییس جمهور برای همتی ساخته شده باشد – که درباره آن تردید جود دارد – این موضوع که بلافاصله و تنها ساعاتی پس از این حکم و چند روز پیش از معارفه، پوسترهایی از روحانی در کنار همتی چاپ شده و در اختیار مردم قرار بگیرد کاملا اقدامی مشکوک، قابل تامل و تخریبی است. این در حالی است که بعید است برای اخبار این چنینی در ساعات اولیه، غالب مردم متوجه آن شده باشند. بحث فعالان سیاسی و اقتصادی متفاوت است؛ آنها اخبار را لحظه به لحظه پیگیری می کنند و برای هر تحولی ممکن است تحلیل خاص خود را داشته باشند اما اینکه ادعا کنیم چنین انتصابی بدون درنگ چنین واکنشی بین مردم عادی داشته باشد، اندکی تردید آمیز و غیرقابل قبول است.

سوم – اینکه بلافاصله انتصاب مذکور، به صورت شعر درآمده و توسط یک گیتاریست ناشناس خوانده شود، بیش از آنکه نشان دهنده ابراز شادی از این انتصاب باشد، نوعی استهزاء کل ماجراست. البته سایه این استهزاء به نوعی در تمام لحظات ویدیوی منتشرشده نیز قابل مشاهده است.

چهارم – بانک مرکزی که در یک سال اخیر به دلیل برخی تصمیمات، مورد انتقاد شدید کارشناسان اقتصادی قرار گرفته و از دیدگاه آنان اصلی ترین و کلیدی ترین علت اوضاع نامساعد اقتصادی در حوزه ارز و سکه به شمار می رود؛ حواشی فراوانی نیز در حوزه مدیریت این نهاد وجود داشت. طبیعی است که در دوران مدیریت مدیر جدید یعنی عبدالناصر همتی، انتظار زیادی وجود دارد که این حواشی از میان رفته و این بار با تصمیمات کارشناسی، شرایط سامان یابد. در چنین فضایی، انتشار این ویدیو، این تردید را به وجود می آورد که عده ای در پی ایجاد مانع و حاشیه بر سر اه مدیریت جدید بانک مرکزی هستند. چه بسا منافع این افراد با مدیریت جدید از بین رفته که از همین ابتدا، نمی خواهند رییس جدید بانک مرکزی موفق شود. قابل تامل اینکه همتی در کارنامه کاری خود مدیری بی حاشیه و کاملا به دور از جنجال ها و سروصداهای رسانه ای بوده و مخالفان و تخریب کنندگان او، احتمالا به تمام این قضایا واقفند که چنین سناریویی برای وی چیده اند.

پنجم – آنچه گفته شد، نشان می دهد ساخت و انتشار چنین ویدیویی به صورت کاملا تصنعی که تا به حال کسی مسئولیت آن را به عهده نگرفته و حتی فاقد هیچ لوگویی است، ان شالله کار رقبای پیشین و پسین رییس جدید بانک مرکزی نیز نباشد و البته نمی تواند کار موافقان راستین دولت و انتصاب اخیر باشد؛ چراکه هر فرد مبتدی در حوزه رسانه و یا اقتصاد نیز می داند چنین اقدامی، جنبه تخریبی خواهد داشت نه وجه حمایتی. تمسخر این انتصاب، بالا بردن انتظارات جامعه مانند کاهش دفعی قیمت دلار و سامان یافتن اوضاع ارزی کشور به صورت فوری، جلوگیری از ایجاد آرامش در بازار، تخریب چهره رییس جدید بانک مرکزی و وارد کردن این نهاد به یک حاشیه در دوران جدید کاری خود تنها اهدافی است که می توان برای اچنین اقدامی متصور بود. از این رو، این فرض که ویدیوی مذکور از سوی مخالفان دولت برای تخریب دولت روحانی و ناکام گذاشتن تغییر اخیر در بانک مرکزی انجام شده باشد، نه تنها غیرمنطقی نیست، بلکه کاملا با واقعیات ذکرشده همخوانی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید