دستیار مایک پمپئو:

درباره خود برجام مذاکره مجدد نخواهیم کرد/ ترامپ آماده توافق جدید با ایران است

کدخبر: ۲۲۸۸۳۱
اقتصادنیوز؛ دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به نقل قول اظهارات مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا پرداخت که گفته بود: ترامپ آماده، مایل و قادر به مذاکره بر سر توافقی جدید با ایران است. اما توافق، هدف ما نیست. هدف ما محافظت از مردم آمریکا است و ما به مذاکره مجدد درباره خود برجام نخواهیم پرداخت.
درباره خود برجام مذاکره مجدد نخواهیم کرد/ ترامپ آماده توافق جدید با ایران است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ یلیم پابلت دستیار وزیر امورخارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات جمعه شب در یک سخنرانی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به تکرار ادعاهای مقامات این کشور درباره برجام و نگرانی‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نسبت به بندهای غروب در این توافق پرداخت و خواستار رسیدگی به تمامی این موضوعات در هر توافق جدیدی با ایران شد.

پابلت با ادعای اینکه تمهیدات راستی‌آزمایی در برجام کافی نیستند، گفت: برنامه جامع اقدام مشترک چه از لحاظ سیاسی، چه فنی و چه عملی دارای نقاط ضعف است چراکه به ایران اجازه می‌دهد به فعالیت‌های تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای مناسب و بیشتری ادامه دهد که در صورت استفاده در اندازه گسترده، به میزان چشمگیری تعداد این ماشین‌های مورد نیاز برای تولید اورانیوم با غنای بالا را کاهش می‌دهد.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، وی در ادامه گفت: این توافق همچنین محدودیت‌های غیر قابل بازگشت بر سانتریفیوژهای فعلی ایران اعمال نمی‌کند. به عنوان مثال، طبق برجام سانتریفیوژهای IR-1 در تاسیسات نطنز پرچیده نشده، بلکه ذخیره شده‌اند.

این مقام وزارت امورخارجه آمریکا همچنین در ادامه ادعاهای خود با تکرار موضع ترامپ مبنی بر اینکه برجام شامل برنامه موشکی ایران می‌شود، گفت که برجام قادر به جلوگیری از دستیابی ایران به مواد هسته‌ای لازم برای تولید سلاح هسته‌ای نیست و این توافق به ایران اجازه گریز هسته‌ای سریع را می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تصمیم رئیس‌جمهور کشورش برای خروج از برجام دفاع کرد و به نقل قول اظهارات مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا پرداخت که گفته بود: ترامپ آماده، مایل و قادر به مذاکره بر سر توافقی جدید با ایران است. اما توافق، هدف ما نیست. هدف ما محافظت از مردم آمریکا است و ما به مذاکره مجدد درباره خود برجام نخواهیم پرداخت.

پابلت مدعی شد که هر توافق جدیدی باید به تمام تهدیدات علیه امنیت و منافع آمریکا به دلیل عدم همکاری ایران با تعهدات بین‌المللی‌اش رسیدگی کند.

به گزارش ایسنا، برخلاف این ادعاها، این آمریکاست که به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکره و به‌طور غیر قانونی از توافقی که آن را در ژوئیه 2015 امضا کرد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است، خارج شد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی گزارشات خود از اجرای برجام به‌طور دقیق و قوی تائید کرده است که ایران به‌طور کامل به تعهداتش ذیل این تواق عمل می‌کند اما واشنگتن با ادعاهای واهی خود درباره مفاد برجام، آنها را دستاویزی برای خروج از توافق قرار داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید