مشاور وزیر خارجه مطرح کرد

احتمال ایفای نقش سازنده در رابطه ایران و آمریکا توسط عمان

کدخبر: ۲۲۹۶۱۷
اقتصادنیوز: سیدمحمد صدر، مشاور عالی وزیر امور خارجه و عضو مجمع تشخیص مصلحت، در گفت‌وگویی با«جماران» به تحلیل وضعیت دیپلماتیک ایران پرداخت.
 احتمال ایفای نقش سازنده در رابطه ایران و آمریکا توسط عمان

به گزارش اقتصادنیوز اهم مطالب این گفت‌وگو به این شرح است: 

* بعد از اینکه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که پایبند به برجام است، همانگونه که در گذشته در چارچوب برجام مذاکراتی انجام می شد، می توان بازهم با آمریکا مذاکره ای صورت گیرد؛ اما اگر این کار را انجام ندهد، بدان معناست که همچنان قابل اعتماد نیست و با انسان غیرقابل اعتماد نیز مذاکره بی معناست.

دونالدترامپ هم در اخلاقیات و هم در موضع‌گیری هایی که درباره مسائل مختلف داشته، نشان داده که آدم قابل اعتمادی نیست و در هر زمان و مکانی، موضع گیری می کند و بعد نیز بسیار زود آن را تغییر می دهد. بنابراین، از آنجا که ایشان آدمی تاجر مسلک است و رفتارش در ارتباط با معاملات تجاری خاص بوده، امروز همان رفتار را در حوزه دیپلماسی وارد کرده و نمی داند که دیپلماسی با تجارت و معاملات بازرگانی متفاوت است.

*رئیس جمهور آمریکا گمان می کند که اگر یک مقدار فشار بیاورد و تا حدّی نیز رو به تهدید بیاورد، موثر واقع می شود و طرف مقابل عقب نشسته و تسلیم خواسته ها و نظرات او می شود. او چنین رفتارهایی را علاوه بر ایران با کشورهای دیگر هم انجام داده است. از این رو، امروز زمانی که می بیند تهدیدهایش پاسخ دلخواهش را به همراه نداشته، پیش شرط هایش را کنار گذاشته و به پیشنهاد مذاکره روآورده است.

*وی با پیش شرط گذاشتن و حملات و توهین های فراوان به این نتیجه رسیده که آن روش ها پاسخگو نیست و حالا پیشنهاد مذاکره بدون شرط می دهد. این پیشنهاد نیز بدین خاطر است که بگوید من آمادگی مذاکره داشتم، اما طرف ایرانی نپذیرفت. لذا برای اینکه این توطئه او خنثی شود، ایران باید بگوید؛ آقای ترامپ در ابتدا باید اول اشتباهات گذشته اش را جبران کند، بعد حرف از مذاکره بزند. یعنی رسماً اعلام کند که اشتباه کرده از برجام خارج شده و برجام را بپذیرد. همچنین به تمام قول ها و قرارهایی که داده، پایبند است.

*این مطلبی که من عرض کردم، منطقی است و نشان می دهد که طرف مقابل قابل اعتماد و مذاکره هست یا خیر؟! نمی شود که فردی زیر قراردادی که امضا کرده بزند و همه چیز را کنار بگذارد و حملات بی وقفه سیاسی و تبلیغی کند و در عین حال بگوید که می خواهد مذاکره کند.نمی توان با آدمی که عهدشکن است، مذاکره کرد چرا که مذاکره دوباره نیز موجب عهدشکنی می شود و نتیجه نمی دهد. بنابراین اگر رئیس جمهور آمریکا بخواهد حسن نیت خود را نشان دهد، باید رسماً اعلام کند که اشتباه کرده از برجام خارج شده، اگر این کار را انجام دهد همانطور که درگذشته مذاکراتی صورت گرفته، در آینده نیز چنین امکانی وجود خواهد داشت.

*گام بعدی او این است که پیشنهاد ایران را بپذیرد و رسماً اعلام کند که برجام را قبول دارد و در چنین شرایطی، زمینه برای پیشرفت کارها فراهم خواهد شد.

*عمان تنها کشور عربی است که دوست ایران است و همواره رابطه خوبی با ایران داشته و دارد و احتمال اینکه سعی کند اقدامات مثبتی انجام دهد، وجود دارد؛ اما من از آن بی اطلاعم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید