ناکامی دولت ترامپ در تصرف معادن افغانستان

کدخبر: ۲۲۹۷۴۷
اقتصادنیوز : بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرد واشنگتن نتوانسته است راهبرد خود برای «استخراج از معادن افغانستان»، به خوبی عملی کند.

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، کاخ سفید پیشتر برنامه‌ای را برای کمک به استخراج معادن افغانستان، به عنوان آنچه راهکاری برای جبران هزینه‌های جنگ خوانده شده است، مطرح کرده بود در همین حال بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارشی اعلام کرد واشنگتن برنامه‌ خود برای استخراج  از معادن افغانستان را توسعه نداده است.

در گزارش بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان  با اشاره به تلاش‌های واشنگتن برای تصرف معادن این کشور آمده است: تقریبا یک سال از زمانی که دولت آمریکا تصمیم به  تعهد مجدد نسبت به افغانستان گرفت، می‌گذرد اما برنامه استخراجی این کشور همچنان در کمترین حد اجرا شده است. دامنه و مقیاس اجرای این برنامه‌ها نسبت به تلاش‌های پیشین آمریکا بسیار اندک بوده است.

نمایندگی آمریکا برای توسعه بین المللی به بازرس ویژه این کشور در امور بازسازی افغانستان اعلام کرد کمک به افغانستان برای توسعه بخش استخراجی ذخایر معادن خود، جزو استراتژی جدید دولت در قبال جنوب آسیاست. در همین حال بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان یادآور شد چگونه استراتژیی که هنوز تعیین نشده است، می‌تواند به طور کامل گسترش یابد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پاییز گذشته در نشستی در نیویورک توافق کردند تا فرصتی برای شرکت‌های آمریکایی فراهم شود تا با توسعه معادن این کشور، به «تامین مالی هزینه‌های جنگ» کمک کنند.

وزارت دفاع آمریکا در سال 2010 دارایی معادن افغانستان را  بیش از یک تریلیون دلار برآورد کرد. بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان پیشتر گزارش داده بود که این برآوردها بسیار خوش‌بینانه است زیرا دولت‌های آمریکا و افغانستان در گزارش‌های خود در حالی که هزینه‌های استخراج را کمتر از حد تخمین می‌زنند، ارزش بازاری این معادن را بیش از حد ارزیابی می‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید