خبرگزاری رسمی چین:

ایران وارد مذاکره نابرابر نخواهد شد

کدخبر: ۲۳۰۷۱۲
اقتصادنیوز؛ شینهواا در گزارشی ضمن اشاره به اینکه اروپا، چین و روسیه در تلاش هستند تا از فروپاشی برجام به عنوان یک قرارداد مهم بین المللی، به دنبال خروج آمریکا از آن جلوگیری کنند، نوشت: ملت ایران توان مقابله با فشارها را دارد و وارد مذاکره نابرابر نمی شود.
ایران وارد مذاکره نابرابر نخواهد شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ شینهوا روز دوشنبه در مطلبی تحلیلی نوشت: کشورهای اروپایی، چین و روسیه همچنان از برجام به عنوان یکی از بهترین اسناد بین المللی برای حل یک مساله از طریق دیپلماتیک یاد می کنند و خواستار اجرای آن هستند.

گزارش ادامه می دهد: با نقض توافق هسته ای سال 2015 میلادی از سوی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ضربه سنگینی به این توافق وارد شد.

با این وصف شینهوا خاطر نشان می کند که کشورهای اروپایی امیدوار هستند با اقداماتی چند جانبه از فروپاشی برجام جلوگیری کنند.

خبرگزاری رسمی چین ادامه می دهد که ایران خواستار یک بسته پیشنهادی بسیار قوی شامل تضمین های بانکی و سرمایه گذاری از سوی اروپا است.

گزارش شینهوا می گوید که تحویل هواپیماهای جدید به ایران در روزهای اخیر از سوی تهران یک نشانه مثبت تلقی شده است اما تهران گفت و گو با دولت آمریکا و بخصوص رییس جمهور ترامپ را تحت تحریم و فشار اقتصادی، مردود دانسته است.

گزارش ادامه می دهد که مسئولان ایرانی هر گفت و گویی در این شرایط را نابرابر و نادرست دانسته اند و تاکید کرده اند که ملت ایران توان مقابله با فشارها را دارد و وارد مذاکره نابرابر نمی شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که بارها گفته برجام به زیان آمریکا و به نفع ایران بوده، 18 اردیبهشت ماه امسال در اقدامی یکجانبه از برجام خارج و ایران را به بازگشت تحریم ها تهدید کرد که با مقاومت کشورهای اروپایی و دیگر طرف های امضاکننده برجام مواجه شد.

اتحادیه اروپا در این مدت بارها بر حفظ برجام تاکید کرده و از ایران خواسته در این توافق بین المللی بماند زیرا به دنبال اجرای راهکارهای اقتصادی به منظور بی اثر کردن تحریم های آمریکا است.

گفتنی است مقام معظم رهبری در واکنش به خروج آمریکا از برجام و نیز تاکید اروپا بر حفظ برجام منهای آمریکا فرمودند که باتوجه به سابقه اروپایی ها آنها باید تضمین های واقعی در این زمینه ارایه دهند که به همین منظور مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان در تماس و نشست هایی با سران اروپا و نیز طرف های برجام بر ضرورت ارایه تضمین عملی تاکید کرده اند.

تهران بارها اعلام کرده در صورتی که منافعش در برجام تضمین نشود همه گزینه ها را برای تصمیم گیری درباره ادامه پایبندی به برجام و نیز فعالیت های هسته ای برای خود محفوظ می داند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید