وزیر خارجه آلمان: شرکت‌های آلمانی فعالیت قانونی خود در ایران را ادامه دهند

کدخبر: ۲۳۰۹۸۸
اقتصادنیوز؛ هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفت: ما مصمم هستیم که از شرکت‌های اروپایی که به شیوه‌ای قانونی در ایران کار می‌کنند، حمایت کنیم و سخت کوشش می‌کنیم تا رابطه تجاری و رابطه اقتصادی امکان‌پذیر باشد.
وزیر خارجه آلمان: شرکت‌های آلمانی فعالیت قانونی خود در ایران را ادامه دهند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به روزنامه آلمانی «وست‌فالیشه روند‌شاو» گفت که به شرکت‌های اروپایی که در ایران فعال هستند در زمینه حمایت در برابر اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پیامدهایی که متوجه این شرکت‌هاست، اطمینان‌خاطر داده می‌شود.

وی گفت: «ما مصمم هستیم که از شرکت‌های اروپایی که به شیوه‌ای قانونی در ایران کار می‌کنند، حمایت کنیم و سخت کوشش می‌کنیم تا رابطه تجاری و رابطه اقتصادی امکان‌پذیر باشد.»

وزیر خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که این اقدام ارتباطی به سود ندارد بلکه به مردم ایران مربوط می‌شود که باید از توافق هسته‌ای با ایران منافعی کسب کنند. در مقابل اروپایی‌ها هم از ایران انتظار دارند که همچنان به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد.

وزارت اقتصاد آلمان هم دیروز (دوشنبه) با اعلام اینکه برلین در حال گفت‌وگو با آمریکا برای گرفتن معافیت تحریمی به شرکت‌های آلمان در زمینه تحریم‌های ایران است، اعلام کرد: «آلمان همچنان به صدور تضمین برای صادرات و سرمایه‌گذاری در ایران برای شرکت‌های آلمانی ادامه می‌دهد. تضمین صادراتی و تضمین سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد همچنان برای شرکت‌های آلمانی پابرجاست.»

همچنین «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه مشترکی با وزیران خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان، ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا در پی خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران، برجام را «عنصری کلیدی برای معماری منع اشاعه هسته‌ای در جهان» توصیف کرده و گفته است که انتظار می‌رود ایران به «اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق هسته‌ای ادامه دهد.»

این بیانیه با اشاره به اینکه رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای «جزئی اساسی از این توافق» بوده، می‌افزاید: «ما مصمم هستیم که از فعالان اقتصادی اروپایی که در حال انجام تجارت قانونی با ایران هستند... حفاظت کنیم. به همین دلیل است که نسخه به روز شده قوانین مسدودساز اتحادیه اروپا روز ۷ اگوست (سه‌شنبه/۱۶ مرداد) اجرایی می‌شوند تا از شرکت‌هایی که در ایران تجارت قانونی انجام می‌دهند، در برابر آثار تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده محافظت کنند.»

ترامپ در تاریخ 8 می ( ۱۸ اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید