آتلانتیک تحلیل کرد؛

تحریم‌های ترامپ با تحریم‌های اوباما متفاوت است

کدخبر: ۲۳۱۰۶۹
اقتصادنیوز؛ رسانه آمریکایی آتلانتیک نوشت: تحریم‌های دوره ترامپ با دوره اوباما بسیار متفاوت است و نمی‌توان انتظار داشت که این تحریم‌ها بدلیل عدم اجماع و عدم همراهی دیگر کشورها چندان تاثیرات مورد نظر واشنگتن را به همراه داشته باشد.
تحریم‌های ترامپ با تحریم‌های اوباما متفاوت است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ پایگاه آمریکایی آتلانتیک در مطلبی با عنوان ترامپ از تهدید ایران به تهدید کل جهان رسیده، آورده است: مشکل رئیس جمهور آمریکا نه فقط مسئله ایران، بلکه ترامپ دارای طیف وسیعی از اختلافات با دیگر کشورهای جهان است.

این رسانه آمریکایی می نویسد: با وجود خروج ترامپ از توافق هسته‎‌ای مشترک موسوم به برجام و همزمان با اجرایی کردن تحریم‌ها علیه ایران، رئیس جمهور آمریکا نه فقط ایران بلکه کل جهان را تهدید کرد، چون با انتشار توئیتی گفته است هر کشوری که با ایران معامله و تجارت کند، دیگر با آمریکا تعامل تجاری نخواهد داشت و این درست به معنای تهدید بسیاری از کشورها علاوه بر ایران است.

این پایگاه بیان کرد: از سوی دیگر این ادعای ترامپ تهدیدی علیه اروپا نیز به شمار می‌رود چون در حال حاضر اتحادیه اروپا اعلام کرده روابط تجاری خود را با ایران ادامه خواهد داد. همچنین اختلاف ترامپ با دیگر کشورهای عضو برجام تنها منحصر به موضوع ایران نیست. آمریکا با چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان در موضوعات متنوع دیگری از جمله تعرفه‌های تجاری، هزینه‌های ناتو، توافق آب و هوایی و تحریم اقتصادی مسکو دارای اختلاف نظر می‌باشد. در حالی که ترامپ موضوع ایران را از سایر موضوعات مورد اختلاف خود با روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان  جدا می‌کند، اما کشورهای مذکور اختلاف با ترامپ بر سر ایران را بخشی از یک مجموعه روابط پرتنش با آمریکا می‌بینند.

گزارش در ادامه می‌افزاید: حتی در صورت کارایی اقدامات تحریمی آمریکا، این محدودیت‌ها تنها بر شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی تاثیرگذار خواهد بود و بدلیل عدم همراهی اروپا با امریکا، سایر شرکت‌های کوچک حضور در ایران را فرصتی برای رشد و توسعه خود ارزیابی می‌کنند.

این رسانه نوشته است: در واقع تحریم‌های دوره ترامپ با دوره اوباما بسیار متفاوت است و نمی‌توان انتظار داشت که این تحریم‌ها بدلیل عدم اجماع و عدم همراهی دیگر کشورها چندان تاثیرات مورد نظر واشنگتن را به همراه داشته باشد. همچنین علی رغم درخواست ترامپ، اما ایران اعلام کرده بدلیل خروج او از برجام پای میز مذاکره نخواهد آمد و این موضوع شرایط را برای حصول نتیجه تیم ترامپ سخت دشوار خواهد کرد.

در ادامه این گزارش به روابط گسترده سایر کشورها از جمله هند، ترکیه، ژاپن و چین با ایران اشاره و گفته شده هرکدام از این کشورها از مشتریان عمده نفت و انرژی ایران می‌باشند و به سختی حاضر به قطع معاملات نفتی خود با تهران خواهند بود.

نویسنده در پایان احتمال موفقیت تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران را با توجه به دلایل ذکر شده  بسیار کمتر از دوره گذشته اوباما دانسته و معتقد است به صفر رساندن صادرات نفت ایران آن گونه که تیم ترامپ اعلام کرده‌اند، چندان واقع بینانه به نظر نمی‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید