پولیتیکو فاش کرد:

سند محرمانه همکاری پوتین و ترامپ

کدخبر: ۲۳۱۲۲۸
اقتصادنیوز؛ رسانه آمریکایی پولیتیکو از سند محرمانه نشست ترامپ و پوتین در هلسینکی خبر داد.
سند محرمانه همکاری پوتین و ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ پولیتیکو در این رابطه می نویسد: در نشست هلسینکی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مجموعه ای از درخواست ها را از دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود مطرح کرده که از جمله آنها باید به بحث کنترل تسلیحات اتمی و ممنوعیت استفاده از سلاح در فضا اشاره کرد.

این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود پوتین و ترامپ در خصوص مسائلی همچون سوریه و برجام رایزنی می کنند. 

براساس سندی که در اختیار نشریه پولتیکو قرار گرفته، در جریان نشست دو طرف که ۱۶ ماه ژوئیه در هلسینکی برگزار شد، پوتین به رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کرده تا بر اساس توافقی پنج ساله موضوع کنترل سلاح های هسته‌ای را در قالب معاهده‌ای به نام «شروع دوباره» به جریان بیندازند.

یورو نیوز نیز در گزارشی در رابطه با این سند می نویسد: این سند حاوی مجموعه‌ای از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند با هدف کاهش خطرات توسعه سلاح‌های هسته‌ای با یکدیگر همکاری کنند. این سند هدف از این همکاری را بازسازی اعتماد از دست رفته میان دو کشور عنوان کرده است.

جزئیات بیشتری که در این سند ارائه شده نشان می‌دهد که پوتین علاقمند است تا دو کشور روسیه و آمریکا همچون گذشته بر اقدامات سنتی خود در مورد کنترل سلاح‌های هسته‌ای متمرکز شوند.

همچنین سند فاش روسی نشان می‌دهد که رئیس جمهوری روسیه از همتای آمریکایی خود خواسته تا با توجه به تجربه حاصل از تنش‌های رخ داده در شرق اروپا اقدامات لازم را بری جلوگیری از رویارویی نظامی یا تداخل تحرکات نظامی دو کشور در اروپا انجام دهند. پوتین لازمه موفقیت در این خصوص را افزایش اعتماد میان دو طرف از طریق افزایش شفافیت نظامی عنوان کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید