برج ایرانی امسال گران می شود

کدخبر: ۲۳۱۸۴۹
اقتصادنیوز : استاندار گیلان با بیان اینکه قیمت برنج در سالجاری افزایش می یابد، گفت: باید با جدیت تلاش کنیم تا قیمت برنج وارداتی نیز روند افزایشی نداشته باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،مصطفی سالاری روز شنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که بمنظور بررسی راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی و موانع موجود در این مسیر برگزار شد، با بیان اینکه صادرات ابزاری برای رونق اقتصاد است، بر لزوم توجه به این مقوله کلان تاکید کرد و گفت: حل مشکلات سرمایه گذاران و بازرگانان باید با جدیت دنبال شود.

وی بررسی تمایل برخی فعالان بخش خصوصی به سرمایه گذاری در استان های مجاور را نیازمند بررسی و تحلیل دانست و افزود: شناخت ظرفیت و توانمندی های استان در رسیدن به رونق اقتصاد از طریق صادرات امری مهم است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: تشکیل ستاد فرماندهی یا ستاد هماهنگی توسعه صادرات برای پنج استان اتفاق خوبی در حوزه این صنعت به شمار می آید و رفع موانع سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: در بحث روابط با سایر کشورها، نشست مشترکی با نمایندگانی از آن کشورها مرز مشترک با سایر ایران دارند، برگزار شده که درباره تسهیل روابط تجاری مباحثی مورد بحث قرار گرفت.

سالاری صادرات برخی کالاها از جمله منابع لبنی با میزان پالم بالا که امکان دریافت تایید از سازمان استاندارد را ندارند، موجب آسیب به جوامع بشری خواند و افزود: باید برای ادامه روند صادرات این اقلام که در دیگر کشورها بازار هدف خوبی دارند، باید نشست های کارشناسی متعددی برگزار شود.

وی افزایش صادرات چای را نیز مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: در بحث چای به دلیل ارزش این محصول در سبد خرید خانوار و تفاوت آن با برنج و گندم، نیازمند بررسی های دیگری برای افزایش صادرات و کاهش میزان واردات آن هستیم که در کمیته ای ویژه مورد بررسی قرار می گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان به صادرات و واردات برنج نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به واردات برنج با ارز دولتی دیگر کمتر شاهد قاچاق و احتکار غیرقانونی این محصول هستیم که کنترل بازار را نیز به همراه دارد.

سالاری همچنین به روند صادرات چند قلم از محصولات گیلان اشاره و بررسی بیشتر ابعاد صادرات آنها را به جلسات ویژه طی روزهای آینده موکول کرد.

گیلان 238 هزار هکتار شالیزار دارد که هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی استان، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید