مقام ارشد اسرائیلی:

توافق اسرائیل با حماس عملاً انجام شده است

کدخبر: ۲۳۲۵۰۲
اقتصادنیوز؛ لس آنجلس تایمز به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی که از روند مذاکرات مطلع است نوشت: توافق با حماس "عملا انجام شده است."
توافق اسرائیل با حماس عملاً انجام شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ با گذشت یک ماه از تشدید محدودیت‌های تجاری رژیم صهیونیستی علیه غزه که وضعیت معیشتی ساکنان این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده، حال این احتمال وجود دارد که تل‌آویو تخفیف‌هایی در نظر بگیرد.

به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دوشنبه اعلام کرد، دو روز "آرامش مطلق" در مرز با غزه موجب شده تا آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل طرح بستن گذرگاه‌های مرزی را مجددا مورد بررسی قرار دهد و احتمال بازگشایی محدود آنها وجود دارد.

رژیم صهیونیستی ماه ژوئیه گذرگاه مرزی "کرم ابو سالم" را که روزانه صدها کامیون حامل کالا از آن عبور می‌کرد، بست. این کامیون‌ها معمولا حامل مایحتاج اصلی ساکنان غزه بودند. علاوه بر این، اسرائیل برای ماهیگیری ساکنان غزه در ساحل مدیترانه محدودیت‌هایی گذاشت. تنها استثناء، برای انتقال غذا و کمک‌های پزشکی بود و حتی انتقال سوخت و گاز هم متوقف شد.

یک مقام ارشد اسرائیلی که از روند مذاکرات مطلع است و نخواست نامش فاش شود، به لس آنجلس تایمز گفت توافق با حماس "عملا انجام شده است."

همچنین روز دوشنبه نیکولای ملادنوف، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه دو برنامه جدید برای کمک به غزه اعلام کرد. برنامه اول، ۴۴۰۰ شغل کوتاه‌ مدت جدید ایجاد می‌کند و برنامه دوم به ۲۰۰ هزار فلسطینی "بسیار فقیر" کمک می‌کند تا برای شش هفته آتی غذا تهیه کنند.

پس از روی کار آمدن حماس در غزه در سال ۲۰۰۷، غزه از سوی رژیم صهیونیستی و مصر تقریبا به محاصره درآمد و هرگونه ورود و خروج کالا و مسافر به شکل محدود از چند گذرگاه انجام می‌شد. ماه گذشته میلادی هم اسرائیل هرگونه واردات یا صادرات کالاهای مصرفی به غزه را از این گذرگاه‌ها مسدود کرد. این اقدام افراطی پس از ماه‌ها اعتراض فلسطینی‌ها که گاه به خشونت کشیده می‌شد، انجام شد.

صاحبان کسب و کار در غزه با گذشت ده‌ها سال از تحمیل محدودیت‌های اسرائیل بر این منطقه، خود را با اوضاع سازگار کردند اما تحولات سال گذشته بسیار جدی بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم ژانویه از قطع کمک‌های آمریکا به آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد(آنروا) خبر داد. این سازمان اداره مدارس را در دست دارد، غذا و خدمات درمانی ارائه می‌کند و برای هزاران فلسطینی در سراسر خاورمیانه شغل ایجاد می‌کند. رئیس آنروا ماه آوریل اعلام کرد آمریکا تنها ۶۰ میلیون دلار از ۳۶۵ میلیون دلاری که برای امسال وعده داده بود، تحویل آژانس داده و همین امر کمبودهایی را برای تامین مایحتاج ساکنان غزه به وجود می‌آورد.

به گفته وزیر کشاورزی غزه، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی روزانه حدود ۱۰۰ هزار دلار به غزه خسارت وارد کرده است. اکثریت معتقد هستند که حتی اگر رژیم صهیونیستی تحریم تبادل تجاری و انتقال پول را طبق برنامه‌های امداد بین‌المللی جدید بردارد، غزه نمی‌تواند ضررهایش را جبران کند.

سردبیر روزنامه اقتصادی "الاقتصادیه" می‌گوید اگر اسرائیل با بازگشایی تمام گذرگاه‌ها موافقت کند و اجازه دهد تمام کالاها وارد شوند، شما هیچگونه بهبود اقتصادی را حس نخواهید کرد. او گفت: معضل اکنون، فقدان پول و نقدینگی در دست ساکنان غزه و در بخش خصوصی است. بدون جریان پول و پرداخت منظم حقوق، هیچ چیز نمی‌تواند روی زندگی مردم غزه تاثیر بگذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید